2011-07-29, 20:43
Medlem
Hej!

Är det någon som hört/läst något om att få samtal från Thailand?

Idag ringde någon därifrån och förklarade på knackig engelska att han ringde från ett departement och ville ha uppgifter om min Windows-dator! Han ringde även min mor & far.......Är det någon som fått liknande samtal eller vet vad detta handlar om? Låter lite som en scam så ja la på efter 30 sek.....
Citera
2011-07-29, 20:44
Medlem
micaeles avatar
http://www.idg.se/2.1085/1.396547/okanda-virusbedragare-ringer-aven-svenskar

Tant Edit: För de flesta med huvudet på skaft torde sådana här samtal vara uppenbar scam. Tror man på sådant här förtjänar man att få sin dator skadad och förverkad. Oavsett ålder.
Senast redigerad av micaele 2011-07-29 kl. 20:49.
Citera
2011-07-29, 20:45
Medlem
var det okänd nummer också ? låter lite skumt faktiskt
Citera
2011-07-29, 20:46
Medlem
Detta kanske, http://www.idg.se/2.1085/1.396547/okanda-virusbedragare-ringer-aven-svenskar?

"Bedragare fortsätter ringa samtal om falsk Microsoft-support. Egentligen vill de ha kontroll över din dator. Nu har samtalen spridits till Sverige.

I juni varnade Microsoft för bedragare, som ringer upp användare och utger sig vara från Microsofts supportavdelning. Redan då var de falska supportsamtalen ett känt knep av bedragare för att få kontroll över privatpersoners datorer."

Edit: Tvåa på den, men jag besvärade mig i alla fall med att citera lite och inte bara svara med en länk
Senast redigerad av DivisionByZero 2011-07-29 kl. 20:49.
Citera
2011-07-29, 20:47
Medlem
Vad tror ni svaret blir om man svarar att man har en Mac? :P
Citera
2011-07-29, 20:53
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmporioX
Vad tror ni svaret blir om man svarar att man har en Mac? :P

Troligtvis mest medlidande...
Citera
2011-07-29, 20:53
Medlem
Jag tackar för snabba svar !! Jo, det stod att numret var privat! Precis som ni säger, med lite verklighets-uppfattning så går man inte på detta
Citera
2011-07-29, 20:56
Medlem
SirKnasens avatar
Citerat från en kompis på FaceBook:
"Blev precis uppringd av en kvinna som på dålig engelska berättade att hon ringde från "Microsoft Technical Department" och de hade sett att jag hade laddat ner stora mängder farliga filer och om jag bara startade datorn skulle hon visa vilka filer det var. Trooooligt säger jag. Hon blev väldigt tyst när jag sa att jag bara använder Mac..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in