2011-07-10, 13:29
Medlem
Bumpar denna. Dessa motorer säljs ju överallt nuförtiden. Någon måste väl ha ett svar till en vilsen själ?
Citera
2011-07-15, 10:40
Medlem
Dille24s avatar
Du har inte funderat på en elmotor? Jag har en 30 punds elmotor som jag köpte till min släpjolle, men har haft den på ett par olika små plastbåtar. Kraften räcker för att få upp båtarna i 3-4 knop med fyra pers i.

Annars tycker jag att du ska titta lite på priserna hos konkurrenterna. När jag köpte ny motor till min segelbåt kostade Parsuns 4 hk med lång rigg 7990 kr. Motsvarande hos Yamaha med aktuell kampanj kostade 9500, och då kändes det som att det var värt 1500 extra.

Har inte någon erfarenhet av Parsun således. Men nu säljer de 2,6 hk modellen för 4490 kr på rusta och Yamahas (2,5hk) för 9100 kr.

Jag hade nog chansat om du nu måste ha bensinmotor. Den lär ju hålla ett antal år, minst hälften så länge som yamahamotorn!
Citera
2011-07-16, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Du har inte funderat på en elmotor? Jag har en 30 punds elmotor som jag köpte till min släpjolle, men har haft den på ett par olika små plastbåtar. Kraften räcker för att få upp båtarna i 3-4 knop med fyra pers i.

Annars tycker jag att du ska titta lite på priserna hos konkurrenterna. När jag köpte ny motor till min segelbåt kostade Parsuns 4 hk med lång rigg 7990 kr. Motsvarande hos Yamaha med aktuell kampanj kostade 9500, och då kändes det som att det var värt 1500 extra.

Har inte någon erfarenhet av Parsun således. Men nu säljer de 2,6 hk modellen för 4490 kr på rusta och Yamahas (2,5hk) för 9100 kr.

Jag hade nog chansat om du nu måste ha bensinmotor. Den lär ju hålla ett antal år, minst hälften så länge som yamahamotorn!
Ja jag måste ha en bensinmotor, är så less på elmotor och det blir ju lika dyrt med batteri.

Sen att inte tala om hur drygt det är att bära batteriet de väger ju ett ton (känns så i alla fall efter en misslyckad fisketur

Jag har aldrig haft en bensinmotor, Parsun har ju en inbyggd tank på ca 1.2 liter. Hur länge tror ni en sån tank räcker i en 3-4 meters plastbåt i trollinghastighet?

Det som verkar tala för att jag köper en Parsun är att det inte alls står så mycket dåligt om dem på nätet. Det känns som många har köpt dessa motorer och vore de helt kassa så skulle det finnas mycket skit om dem på diverse forum.
Citera
2011-07-16, 13:16
Medlem
Dille24s avatar
Min Yamahamotor som driver en knappt 8 meter lång segelbåt i 3 knop klarar sig på den inbyggda tanken i drygt tre timmar. (Kör man fortare går det såklart åt mer bensin, knappt 1 timme i 6,5 knop).

Utan att gå in på detaljer borde bensinen räcka minst 5 timmar... möjligtvis mycket längre, men du kan ju ha en extradunk med dig om du ska ut på heldagsäventyr!
Citera
2011-07-17, 23:07
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Återupplivar denna tråd, vill ha en trollingmotor till fiske. Till en vanlig plastbåt, tror ni en parsun/neptune 2.6 duger bra till det? Någon som har en? Låter de om mycket vid trolling?

Har ingen Parsun...

Men har trollat mycket med en Honda BF2,3, är ju ungefär likvärdiga.
Parsunen har dock fördelen av växel, vilket gör att det går att köra på tomgång.
(Hondan har centrifugalkoppling, man måste alltså "gasa till" för att den skall börja gå.)
Det viktiga är att det går att åka långsamt, neråt 1-2 knop.

Min Honda gick att fiska med en hel kväll (och halv natt) på mindre än en liter.

Parsun är som sagts tidigare en Japan från början, en serie motorer som Yamaha tillverkade för Amerikanska Mercury 1999-2004.
Amerikanerna hoppade av -05 och köper numera sina 4-taktare av Yamahas konkurrent Toihatsu.
Om Yamaha cheferna blev sura, eller om det är andra skäl, dom sålde i alla fall ritningarna till Kineserna.
Om sen Parsun gör lika bra motorer som Japanerna? Nja, är tveksam, men å andra sidan är det ytterst få som som kör speciellt mycket med en utombordare...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in