Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det verkar ju vara win7 datorn som har fel på något. CRC fel inträffar ju vid själva transporten från den datorn till NASen. NASen verka ju fullt frisk annars.
Kolla kablar och nätverkskort på Win7an.
Vad händer om du kör filer från Win7 till XP datorn?
Windows 7 datorn är fullt frisk när jag kopierar till allt annat över nätverket. Jag har andra NAS servrar där det inte är något problem. Jag kom just på att det är samma problem med en D-Link NAS som har legat i förrådet och mognat i ett par år. Ska plocka fram eländet och se om det är samma problem, i så fall blir det att svinga hammaren två gånger.
Det skulle vara ganska skönt att göra smulor av skiten, för jag har hållit på så jäkla länge med felsökningen. Jag har använt samtliga filsystem som enheten klarar, prövat med 100 olika diskar, inklusive USB diskar m.m. Formaterat om flera hundra gånger, bytt minnen i datorn.
Har haft ett liknande fel förut, så minnet i datorn var det första jag misstänkte. Minnestest visade att minnesmodulerna var okey, det gick också bra att kopiera till allt annat än den lilla skit servern till NAS som var nära att pulvriseras flera gånger om (fick verkligen behärska mig för att inte göra slag i saken).
NAS servern är uppgraderad med den senaste mjukvaran, så det går inte göra så mycket där.
Nu är det inte helt nödvändigt att använda denna NAS, men jag hade tänkt försöka undvika att ha allt för många datorer igång 24/7, de som står och går drar ca. 500 kilowatt per månad. Jag har försökt att få ner datorparken genom att köra mycket i VMWare som virtuella maskiner. Har fått ner strömförbrukningen till hälften, men skulle vilja halvera ytterligare så jag får ner nuvarande strömförbrukning till ca. 250 kilowatt per månad.
Hur som helst, så vet jag att den inte är kompatibel med Windows 7. Det som också är konstigt är att felet bara uppstår när man kopierar till NAS servern. Jag tycker att filerna borde bli corrupta om man kopierar från NAS servern till Windows 7 datorn.
Som tur är så har jag en FreeNAS som fungerat klockrent i flera år.