2011-07-04, 15:13
Medlem
Jag har ett jäkligt konstigt fel, när jag kopierar filer från en Windows 7 dator till en NAS så slutar det alltid med att filerna får CRC fel. Om jag kopierar till en Linux, FreeBSD, eller annan Windows burk så blir det inte fel på filerna.

Om jag monterar en nätverksdisk från en annan dator och kopierar on the fly till min NAS så förblir filerna hela. Om filerna ligger lokalt lagrade på datorns SATA disk så blir filerna trasiga efter kopiering till min NAS.

En enkel lösning är att jag struntar i att kopiera filerna från en dator med Windows 7, det fungerar utmärkt från en dator med Windows XP.

En annan iriterande sak är att de trasiga filerna går icket att radera, jag måste helt enkelt formatera om hela disken.

En annan lösning som jag är väldigt sugen på, är att ta fram hammaren och slå sönder fanskapet.
Senast redigerad av T.H.G 2011-07-04 kl. 15:36.
Citera
2011-07-04, 15:41
Medlem
Ace007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Jag har ett jäkligt konstigt fel, när jag kopierar filer från en Windows 7 dator till en NAS så slutar det alltid med att filerna får CRC fel. Om jag kopierar till en Linux, FreeBSD, eller annan Windows burk så blir det inte fel på filerna.

Om jag monterar en nätverksdisk från en annan dator och kopierar on the fly till min NAS så förblir filerna hela. Om filerna ligger lokalt lagrade på datorns SATA disk så blir filerna trasiga efter kopiering till min NAS.

En enkel lösning är att jag struntar i att kopiera filerna från en dator med Windows 7, det fungerar utmärkt från en dator med Windows XP.

En annan iriterande sak är att de trasiga filerna går icket att radera, jag måste helt enkelt formatera om hela disken.

En annan lösning som jag är väldigt sugen på, är att ta fram hammaren och slå sönder fanskapet.

Har du provat med att uppdatera din NAS?
för det låter som att den har problem med NTFS filer och inga problem med FAT32 filer
Ett vanligt problem på gamla diskar
I värsta fall får du formatera om din NAS och lägga in ett annat systen på den, det är dessutom billigare än att ta fram hammaren och göra smulor av den
Citera
2011-07-04, 16:36
Medlem
PeterNosters avatar
Det verkar ju vara win7 datorn som har fel på något. CRC fel inträffar ju vid själva transporten från den datorn till NASen. NASen verka ju fullt frisk annars.
Kolla kablar och nätverkskort på Win7an.
Vad händer om du kör filer från Win7 till XP datorn?
Citera
2011-07-04, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det verkar ju vara win7 datorn som har fel på något. CRC fel inträffar ju vid själva transporten från den datorn till NASen. NASen verka ju fullt frisk annars.
Kolla kablar och nätverkskort på Win7an.
Vad händer om du kör filer från Win7 till XP datorn?

Windows 7 datorn är fullt frisk när jag kopierar till allt annat över nätverket. Jag har andra NAS servrar där det inte är något problem. Jag kom just på att det är samma problem med en D-Link NAS som har legat i förrådet och mognat i ett par år. Ska plocka fram eländet och se om det är samma problem, i så fall blir det att svinga hammaren två gånger.

Det skulle vara ganska skönt att göra smulor av skiten, för jag har hållit på så jäkla länge med felsökningen. Jag har använt samtliga filsystem som enheten klarar, prövat med 100 olika diskar, inklusive USB diskar m.m. Formaterat om flera hundra gånger, bytt minnen i datorn.

Har haft ett liknande fel förut, så minnet i datorn var det första jag misstänkte. Minnestest visade att minnesmodulerna var okey, det gick också bra att kopiera till allt annat än den lilla skit servern till NAS som var nära att pulvriseras flera gånger om (fick verkligen behärska mig för att inte göra slag i saken).

NAS servern är uppgraderad med den senaste mjukvaran, så det går inte göra så mycket där.

Nu är det inte helt nödvändigt att använda denna NAS, men jag hade tänkt försöka undvika att ha allt för många datorer igång 24/7, de som står och går drar ca. 500 kilowatt per månad. Jag har försökt att få ner datorparken genom att köra mycket i VMWare som virtuella maskiner. Har fått ner strömförbrukningen till hälften, men skulle vilja halvera ytterligare så jag får ner nuvarande strömförbrukning till ca. 250 kilowatt per månad.

Hur som helst, så vet jag att den inte är kompatibel med Windows 7. Det som också är konstigt är att felet bara uppstår när man kopierar till NAS servern. Jag tycker att filerna borde bli corrupta om man kopierar från NAS servern till Windows 7 datorn.

Som tur är så har jag en FreeNAS som fungerat klockrent i flera år.
Senast redigerad av T.H.G 2011-07-04 kl. 17:36.
Citera
2011-07-04, 17:20
Medlem
PeterNosters avatar
XP -> NAS = OK-
Win7 -> NAS = Inte OK.

Skulle det kunna vara så att Win7 levererar data snabbare än XP och att det är nåt knas md NASens handskakning så att Win7 kör över data som ännu inte skrivits klart på NASen. NASen ska väl skicka ACK när den är beredd att ta emot mer data. Antingen skickas ingen eller så vägrar Win7 att bry sig utan kör bara på. NASen är snabbare än XP så där hinner den inte bli överkörd.

Du skulle ju kunna behålla diskarna från NASen innan du går lös med hammaren.
Senast redigerad av PeterNoster 2011-07-04 kl. 17:23.
Citera
2011-07-04, 17:42
Medlem
Det är möjligt att Windows 7 bara skickar data utan att bry sig om paketen går fram som det ska. Kom just på att det också blev fel när jag körde ftp mot NAS servern. Funderar om jag bara ska använda enheten för att streama musik. Det går att plocka ur disken och kopiera direkt genom SATA interfacet, den metoden har fungerat klockrent.
Citera
2011-07-04, 18:25
Medlem
PeterNosters avatar
Ställ ner farten på nätverkskortet till 10 Mbit/s på Win7 datorn för att testa om det beror på hastigheten.
Citera
2011-07-05, 13:03
Medlem
Nu har jag upptäckt att det även blir problem med Windows XP när man kopierar många filer efter varandra. Ungefär 20% av filerna blir korrupta efter kopiering, nu är det ganska uppenbart att det är något galet på NAS servern.

Det får bli en liten mini PC med FreeNAS nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in