Citat:
Ursprungligen postat av
fido1986
Vad är kraven för boendestöd egentligen?
Jag har klarat mig rätt bra men har väldiga problem med att prioritera rätt i livet och sköta uppgifter som jag borde sköta. Jag följer mina intressen istället.
Jag har högfungerande autism/asperger. Är det bara att ringa till socialtjänsten och säga "hej" så kommer det två unga snygga tjejer och hjälper mig göra saker i rätt ordning och rätt prioriteringar?
Tjenare Fido
Det finns inget facit mig veterligen utan det görs personliga bedömningar. Men här ska du få lite råd som kan öka dina chanser.
Förberedelser innan hembesök av socialtjänsten
1. Spara alla dina sopor i 2 månader
2. Spara all disk lika länge
3. Städa fan inte någonting och strö saker omkring dig.
4. sluta öppna din post ca 2 månader (spara alla möjliga brev men glöm inte att lösa av räkningar så du inte får problem på riktigt) det är viktigt är att du har en bra bibba post att sticka under näsan på soc.
5 Låna några katter och töm inte lådan tills det att det börjar lukta gött
6 lägg in dig på psykakuten en vecka pga att du är sönderstressad (det kan vem som helst göra spela lite suicid eller kom på något annat och stå på dig bara tills de tar emot dig) här inne pratar du flitigt om att du behöver ha hjälp med struktur i vardagen äter mat och får lite justa mediciner och du kan absolut inte tänka dig att gå hem de närmsta dagarna eftersom du mår så jävla dåligt
OBS var i förberedelserna också noga med att lukten inte går ut i trappuppgången etc för då får du småstäda lite under tiden!!!!
Gör precis så som du skrev, kontakta socialtjänsten och be att få tala med en biståndshandläggare. Här säger du sedan hur jävla svårt livet är, du har sopor och disk staplade längs med väggarna, Du luktar hummer eftersom tvättmaskinen gick sönder i fjol och din sociala fobi gör att du ändå inte träffat någon de senaste 5 åren och att du även har svårt att duscha eftersom du inte har tid eftersom du spelar tv-spel dygnet runt. Säg att det kommit klagomål från grannarna på lukt i trappuppgången och att hyresvärden varnat dig och du riskerar att bli vräkt samt att du inte släppt in någon i bostaden på 10 år.. hela situationen gör dig enormt stressad. På frågan om hur du försörjer dig kan du enklast svara att mamma och pappa betalar såvida du inte har f-kassa för det är alltid gångbart och sätter lite guldkant på ansökan. men utveckla inte din ekonomiska situation beträffande inkomst gentemot socialtjänsten för det har ingen påverkan egentligen i att ansöka om boendestöd så länge du inte ansöker om försörjningsstöd vilket hade varit det absolut bästa egentligen för det är ett säkert kort för boendestöd. Men du får ju ljuga så det går ihop. Däremot säg att du det senaste även slutat öppna din post och att du inte vet varför och du har en massa inkasso naturligtvis och att det är en tidsfråga innan kronofogden blir inblandad.
Tjata hål i huvdet på biståndshandläggaren och se till att de gör ett hembesök där du visar upp din misär i all sin prakt och där du behöver ha hjälp att kunna jobba framåt och att du läst på nätet om boendestöd och att det känns som att det skulle vara den bästa lösningen för dig.
Så ska du se att du får hjälp att ansöka och även med stor sannolikhet kommer att bli beviljad detta. Se till att du i beställningen mot socialtjänsten är jävligt noga med att ett av dina mål är att bryta social isolering och att promenader är motmedel samt att du även också behöver öva på att åka buss med boendestödet. kanske du måste boka en tid på psyk också för att få lite understöd och dokumentation till din historia ifall det skulle behövas. lite extra ammunition är alltid fint att ha.
Ok och nu lämnar du hem katterna och städar fort som fan hela lägenheten och går och dushar och öppnar din post medan du väntar på att boendestödet hör av sig och bestämmer tid för att träffa dig.
Härifrån totalt nekar du dem att komma in i lägenheten och du vill alltid träffas på utsidan för en promenad och åka buss tills du känner dig trygg. Och eftersom det är ett av dina mål i beställningen så kommer du undan med detta. Nu kan du träffa alla på boendestödet och sedan väljer du ut de unga snygga tjejerna som du bara vill träffa och meddelar biståndshandläggaren att du bara vill träffa dessa eftersom du känner trygg med dem. och sedan avbokar du alla möten med alla andra förutom dessa tills de ger med sig och inser att du bara träffar dem. Sedan kan du promenera med dem och åka buss tills du snurrat upp dem och kan hitta på annat kul med dem. Allt med tiden berättar du att de är så bra för dig att du påbörjat jobbet med de andra målen i lägenheten själv. Tills den dagen du bjuder hem dem och visar resultatet.
Så varsågod en vattentät historia hur du får egentid med unga snygga tjejer. Om alla var fula så får du byta kommun bara tills du hittar några som funkar.
Observera att om du kan trycka in att du har lite aktivt missbruk i din historia så är det alltid ett stort plus i kanten. Få saker gör scoailtjänsten så besatta och ivriga att utföra sin kirurgi som missbruk. Men du måste som sagt ljuga så att det går ihop.
Sedan kommer du att ha lite trista saker i din journal hos soc i 5 år men vad är det man säger, lite får man tåla.
Lycka till nu Fido