Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Det där var ganska intressant info, kan du ge lite fler detaljer? Vad kostar chippningen och hur "säkert" är det att utföra det (riskerar man att någon del av bilen lättare går sönder eller dylikt i och med chippningen)? Varför funkar detta bara med 2,3T?
Tack på förhand!
Vilket besiktningen? gick lite djupare och såg att det är rätt så markant skillnad
5år gammal SAAB kombi bensin 2,0-2,5 märkesrelaterade fel (minns inte exakt)
8 år gammal BMW 3-serie kombi har 10,5 märkesrelaterade fel.
årets statistik
Så enligt de siffrorna är SAAben du tittar på 5ggr bättre än BMWn på de punkter bilprovningen tittar på.
För att kunna köra på E85 behöver du bara chippa en 2,3t om den är från 2004, ungefär 3000kr. Det sparar du in på ett års körning och därutöver är det vinst. Den har väldigt mycket gemensamt med biofuelmoddellen. Äldre SAAB 9-5or är knepigare att konvertera. Du behöver byta lite komponenter på en äldre. Men samtidigt kan du lika gärna söka efter en biofuel, men de är dyrare.
Själv hade jag nog köpt en fin 2,3t och chippat. Tror visst du kan chippa 2,0t men du har en mycket bättre och kraftigare motor i 2,3t. Något bättre motor även i tekniskt och reparationsmässigt hänseende om du frågar mig.
Ska du göra en hel konvertering, strikt utfört enligt boken, behöver du byta slangar och bränsletrycksregulator och bränslepump. Många vittnar dock om att det går bra att köra med enbart chippning. Experterna kontrar med att det inte är bra för motorn, dock har vädigt många nu kört med bara chippning sedan 2006 och fortfarande är andelen rapporterade haverier väldigt låga på 2004 och framåt om du kollar igenom SAAB-forumen, däremot många som är väldigt nöjda. En sak du ska komma ihåg är att du får en rejäl effektökning, bara där kan du ha vissa risker om du hela tiden skall dra ut motorn vid rödljusen. Men med förståndig körning, kortare oljeintervaller, så vill jag påstå att riskerna är försumbara och värda att ta ur ekonomisk hänseende.
Har provat mycket själv på andra motorer och bla. lyckats bränna sönder en volvomotor (ventilproblem) så delvis pratar jag med egen erfarenhet. SAABen är möjlig att chippa.