2011-06-25, 12:18
Medlem
sassafrass avatar
Budgeten är runt 60K och för den slanten kan man få en BMW 320i Touring (årsmodell ca 2001/2002) eller en SAAB 9-5 2.0t kombi (årsmodell ca 2004), som har rullat en 12,000-13,000 mil.

I grund och botten undrar jag om en BMW från 2001 är ett bättre köp än en SAAB 9-5 från 2004 om man tar hänsyn till allt viktigt (pålitlighet, tredjehandsvärde, driftskostnad osv.)?

Vad tycker ni?
Citera
2011-06-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
Budgeten är runt 60K och för den slanten kan man få en BMW 320i Touring (årsmodell ca 2001/2002) eller en SAAB 9-5 2.0t kombi (årsmodell ca 2004), som har rullat en 12,000-13,000 mil.

I grund och botten undrar jag om en BMW från 2001 är ett bättre köp än en SAAB 9-5 från 2004 om man tar hänsyn till allt viktigt (pålitlighet, tredjehandsvärde, driftskostnad osv.)?

Vad tycker ni?
SAAB'ens akilleshäl är andrahandsvärdet. Som det är nu ligger dessutom SAAB som märke pyrt till, dock anser jag att du får mer bil för pengarna på en SAAB, Andrahandsvärdet på bilar i den prisklassen är ändå så styrt av skicket på bilen.

Pålitligheten finns det väl siffror på, men jag har för mig att BMWn är snäppet bättre i bilprovningen. Sedan är det väl svårt att få ett opartiskt svar av folk, antingen gillar man eller hatar SAAB. Förvänta dig inte att folk ska vara opartiska och berätta om egna erfarenheter, när det gäller SAAB så är dem alltid totalt skit eller rätt så bra bilar. Sanningen är väl den att de är okej, men väldigt komfortabla. Äldre SAABar 99-03 (9-5) har dålig elektronik vill jag tycka, de senare är helt okej.

Men visst SAAB har ju inte ekonomiska problem för att de gör världens bästa bilar...
Citera
2011-06-25, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
SAAB'ens akilleshäl är andrahandsvärdet. Som det är nu ligger dessutom SAAB som märke pyrt till, dock anser jag att du får mer bil för pengarna på en SAAB, Andrahandsvärdet på bilar i den prisklassen är ändå så styrt av skicket på bilen.

Pålitligheten finns det väl siffror på, men jag har för mig att BMWn är snäppet bättre i bilprovningen. Sedan är det väl svårt att få ett opartiskt svar av folk, antingen gillar man eller hatar SAAB. Förvänta dig inte att folk ska vara opartiska och berätta om egna erfarenheter, när det gäller SAAB så är dem alltid totalt skit eller rätt så bra bilar. Sanningen är väl den att de är okej, men väldigt komfortabla. Äldre SAABar 99-03 (9-5) har dålig elektronik vill jag tycka, de senare är helt okej.

Men visst SAAB har ju inte ekonomiska problem för att de gör världens bästa bilar...
Håller med till mångt och mycket. Vet ej prisläget på BMW men då det gäller Saab 9-5 or så får man mycket bil för pengarna men man bör nog planera att behålla dem ett bra tag då andra/tredjehands värdet knappast kommer stiga.
Dålig elektronik är väl lite skrämselskott då det ofta, ofta är samma delar som pajar. T ex Tändkasett, SID display, spjällhus. Vilka båda är enkla att byta och relativt billiga.
Se upp för sludge i sumpen bara!
Citera
2011-06-25, 12:45
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Se upp för sludge i sumpen bara!

Uppstår det problemet även på bilar tillverkade fr o m 2004?
Citera
2011-06-25, 12:59
Medlem
Citat:

Vad tycker ni?

Jag är ingen bilnörd men jag skulle ha valt en nyare bil om de för övrigt hade samma egenskaper för samma pris.

Det är väll som vanligt dräll från motorn/växellådan som är det vanliga problemet?
Citera
2011-06-25, 13:45
Medlem
kriminellgalnings avatar
Du kommer bli mycket nöjdare med bmw. Försök hitta en 325 i stället! Inte mycket dyrare men klart roligare.
Citera
2011-06-25, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Jag är ingen bilnörd men jag skulle ha valt en nyare bil om de för övrigt hade samma egenskaper för samma pris.

Det är väll som vanligt dräll från motorn/växellådan som är det vanliga problemet?

Fast problemet är väl just att det inte riktigt är bilarnas egenskaper som är på bedömningspallen?

För ska man vara strikt ärlig och bara titta helt opartiskt på vad man får så slår SAABen BMW'n med hästlängder om vi ska bedöma saker som lastutrymme, komfort utrustningsnivå, ålder och miltal?

Det stora problemet är att avgöra om man som köpare vågar köpa en SAAB? Det är ju just det faktum att många (på ganska oklara grunder ibland) inte litar på SAAB som gör att du får en mycket bra bil för lite pengar. På samma sätt så höjs BMW (på oklara grunder även det) till skyarna som världens bästa bil. Detta gör att du knappast kan säga att den bilen ger mycket för pengarna på andrahandsmarknaden, till ett specifikt värde.

Du bör ju kolla försäkringspremien, den kan skilja rätt så mycket mellan dessa, särskilt om du är lite yngre.

Båda bilarna har potential att ge dig ett bra bilägande, båda kan göra dig fattig då någon specialdel går sönder. Du jämför en äldre bil med en nyare, en mindre mot en större. Däremot anser ju jag att du gör ett litet fel: ska du titta på SAAB så gå på 2,3 liters turbon. Där har du (om du går på 2004) en bil som mycket enkelt går att chippa för E85, och som dagens soppapris ligger så är ju inte det helt fel. Bättre effekt dessutom. Tror inte att bensinen kommer att bli billigare, knappast någon tror ju det.
Senast redigerad av scheele 2011-06-25 kl. 13:56.
Citera
2011-06-25, 13:57
Medlem
midnightbeasts avatar
ta bmwn du kommer inte bli besviken !
Citera
2011-06-25, 14:03
Medlem
En sak att fundera på: Om du frågar bilprovningen vilken du skall välja för att ha bäst chans att klara besiktningen så svarar de SAAben i denna jämförelsen, och det med bra marginal, men båda bilarna är omtyckt av bilprovningen och ligger över snittet. Däremot är det,tvärtemot vad många tror, SAABen som vinner den jämförelsen. Jämför du en SAAB 9-5 mot en BMW 3 eller 5 serie av samma årsmodell årsmodell 2005 så ligger SAABen på 1,4% underkända mot BMWs 4% och uppåt

föreställningar och fakta är inte alltid samma sak.
Citera
2011-06-25, 17:36
Medlem
Citat:
Uppstår det problemet även på bilar tillverkade fr o m 2004?
Nej, Saab byggde bort problemet 2003.

Tillägg: Oups nu såg jag att du talade om en 2004 och inte en 2001 sam jag snabbläste mig till..
Senast redigerad av Oraneandblue 2011-06-25 kl. 17:39. Anledning: Tillägg
Citera
2011-06-25, 19:44
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Däremot anser ju jag att du gör ett litet fel: ska du titta på SAAB så gå på 2,3 liters turbon. Där har du (om du går på 2004) en bil som mycket enkelt går att chippa för E85, och som dagens soppapris ligger så är ju inte det helt fel. Bättre effekt dessutom. Tror inte att bensinen kommer att bli billigare, knappast någon tror ju det.

Det där var ganska intressant info, kan du ge lite fler detaljer? Vad kostar chippningen och hur "säkert" är det att utföra det (riskerar man att någon del av bilen lättare går sönder eller dylikt i och med chippningen)? Varför funkar detta bara med 2,3T?

Tack på förhand!
Citera
2011-06-25, 20:44
Medlem
Citat:
Det där var ganska intressant info, kan du ge lite fler detaljer? Vad kostar chippningen och hur "säkert" är det att utföra det (riskerar man att någon del av bilen lättare går sönder eller dylikt i och med chippningen)? Varför funkar detta bara med 2,3T?

Tack på förhand!

Vilket besiktningen? gick lite djupare och såg att det är rätt så markant skillnad
5år gammal SAAB kombi bensin 2,0-2,5 märkesrelaterade fel (minns inte exakt)
8 år gammal BMW 3-serie kombi har 10,5 märkesrelaterade fel.
årets statistik
Så enligt de siffrorna är SAAben du tittar på 5ggr bättre än BMWn på de punkter bilprovningen tittar på.

För att kunna köra på E85 behöver du bara chippa en 2,3t om den är från 2004, ungefär 3000kr. Det sparar du in på ett års körning och därutöver är det vinst. Den har väldigt mycket gemensamt med biofuelmoddellen. Äldre SAAB 9-5or är knepigare att konvertera. Du behöver byta lite komponenter på en äldre. Men samtidigt kan du lika gärna söka efter en biofuel, men de är dyrare.

Själv hade jag nog köpt en fin 2,3t och chippat. Tror visst du kan chippa 2,0t men du har en mycket bättre och kraftigare motor i 2,3t. Något bättre motor även i tekniskt och reparationsmässigt hänseende om du frågar mig.

Ska du göra en hel konvertering, strikt utfört enligt boken, behöver du byta slangar och bränsletrycksregulator och bränslepump. Många vittnar dock om att det går bra att köra med enbart chippning. Experterna kontrar med att det inte är bra för motorn, dock har vädigt många nu kört med bara chippning sedan 2006 och fortfarande är andelen rapporterade haverier väldigt låga på 2004 och framåt om du kollar igenom SAAB-forumen, däremot många som är väldigt nöjda. En sak du ska komma ihåg är att du får en rejäl effektökning, bara där kan du ha vissa risker om du hela tiden skall dra ut motorn vid rödljusen. Men med förståndig körning, kortare oljeintervaller, så vill jag påstå att riskerna är försumbara och värda att ta ur ekonomisk hänseende.

Har provat mycket själv på andra motorer och bla. lyckats bränna sönder en volvomotor (ventilproblem) så delvis pratar jag med egen erfarenhet. SAABen är möjlig att chippa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in