2009-07-20, 16:57
Medlem
blotarns avatar
Under helgen så var jag på festival med några vänner. Efter en stund så blev jag riktigt nödig och gick runt på campingområdet och frågade efter toalettpapper tillsammans med en vän.
Vi knackade på ett tält och ropade om det var någon där, men det rörde till i tältet så min vän stack in huvudet. Då kommer det 4 personer rusandes och börjar gasta åt oss att vi snott deras ipod nano och allt möjligt, vilket ingen av oss hade. Jag hade stått på utansidan och min vän hade enbart stuckit in ansiktet, alltså inte ens hela huvudet i tältet.
Han som påstod sin Ipod saknades bodde inte ens i det tältet min vän stack in huvudet inuti, utan han bodde i tältet bredvid.

Jag är som sagt oskyldig och har inte tagit något, men dessa människor började veva med näven och bad om att få legitimation - omtöcknad som jag var så legitimerade jag mig självklart - och det är så att jag är lite skeptisk till Sveriges lagsystem. Kan de polisanmäla mig, och kan jag bli fälld för stöld även fast jag inte tagit något? Det är ju enbart ord mot ord, men detta har gnagt på mig sedan i Lördags...

Om inga bevis finns, läggs målet ner eller kan man bli fälld ändå?
Tycker det känns lite konstigt, för om det vore jag som tagit den så hade jag ju lika gärna kunnat ha sålt ipoden och gå fri.

Vad säger ni?
Citera
2009-07-20, 17:27
Medlem
a_sommerfeldts avatar
Detta kommer garanterat att läggas ner. Krävs verkligen starka bevis för att det ska kunna leda nån vart.
Antingen att typ 15 pers vittnar att du tagit den & ingen vittnar för dig.
Att nån filmat när du hade snott den & lämnar in till polisen, vilket du inte har. Eller att polisen hade tagit dig på bar gärning med ipoden i fickan.
Tror du kan känna dig mer än lugn

Sen allt som man tar som är värt under 800 räknas som snatteri & det lägger inte polisen ner någon tid på alls.
Nu vet jag inte vad det var för ipod... men är lång ifrån säkert att den är värd så mycket. Då den kanske både var gammal & trasig...
Citera
2009-07-20, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a_sommerfeldt
Detta kommer garanterat att läggas ner. Krävs verkligen starka bevis för att det ska kunna leda nån vart.
Antingen att typ 15 pers vittnar att du tagit den & ingen vittnar för dig.
Att nån filmat när du hade snott den & lämnar in till polisen, vilket du inte har. Eller att polisen hade tagit dig på bar gärning med ipoden i fickan.
Tror du kan känna dig mer än lugn

Sen allt som man tar som är värt under 800 räknas som snatteri & det lägger inte polisen ner någon tid på alls.
Nu vet jag inte vad det var för ipod... men är lång ifrån säkert att den är värd så mycket. Då den kanske både var gammal & trasig...

Detta är ett vanligt missförstånd. Trots att värdet understiger 800 kronor så kommer detta anses vara stöld. Detta med hänsyn till omständigheterna och att man stulit av en privatperson. Huvudregeln är att det blir snatteri i butik om det tillgripnas värde inte överstiger 800 kronor.

Detta kommer inte leda någonstans. Kan i princip garantera att man inte kommer utreda detta och lägga ned förundersökningen direkt.

Detta med förutsättningen att du berättar alla omständigheter och inte vrider på fakta, vilket tyvärr är vanligt när folk startar trådar här. Det är de själva som förlorar på det i slutändan.

/P
Citera
2011-06-18, 14:56
Medlem
worjas avatar
2männ bröt sig in hos mig maskerade och tog min ipad. jag har polisanmält detta men de har inte så överdrivet mycket att gå på. kommer de försöka ta fast tjuvarna eller är det slöseri på tid för polisen?
Citera
2011-06-18, 15:58
Medlem
Chopinowskis avatar
Det är ju de (eller snarare eventuell åklagare) som har bevisbördan så du kan nog vara lugn såvida det du skriver här är sant.
Citera
2011-06-18, 16:04
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blotarn
Kan de polisanmäla mig, och kan jag bli fälld för stöld även fast jag inte tagit något?

Ja, de kan polisanmäla dig och nej du kan inte bli fälld för stöld om inte åklagaren kan visa att du faktiskt stulit något. Vilket du ju inte har enligt egen utsago.
Citera
2011-06-18, 18:58
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worja
2männ bröt sig in hos mig maskerade och tog min ipad. jag har polisanmält detta men de har inte så överdrivet mycket att gå på. kommer de försöka ta fast tjuvarna eller är det slöseri på tid för polisen?

Väldigt svårt att uttala sig om men eftersom de inte har så mycket att gå på är det ju inte en vild gissning att utredningen riskeras att läggas ner. Finns det inget polisen kan göra finns det ju inget polisen kan göra.

Hur vet du för övrigt att männen var maskerade?
Citera
2011-06-18, 21:36
Medlem
worjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Väldigt svårt att uttala sig om men eftersom de inte har så mycket att gå på är det ju inte en vild gissning att utredningen riskeras att läggas ner. Finns det inget polisen kan göra finns det ju inget polisen kan göra.

Hur vet du för övrigt att männen var maskerade?

de knackade på min dörr, en höll fast mig medans den andre tog min ipad =(
Citera
2011-06-18, 21:56
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worja
de knackade på min dörr, en höll fast mig medans den andre tog min ipad =(

Då skulle jag inte rubricera det som stöld utan snarare rån, vet inte om och isåfall i vilken usträckning det påverkar polisens fokus på fallet dock. Logiskt borde det ju sticka ut lite.
Citera
2011-06-19, 02:43
Medlem
worjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Då skulle jag inte rubricera det som stöld utan snarare rån, vet inte om och isåfall i vilken usträckning det påverkar polisens fokus på fallet dock. Logiskt borde det ju sticka ut lite.

jo man tycker det, det är dock synd att de inte har så mycket att gå på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in