Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Den kända feministen var Kerstin Thorwall. (Lever hon förresten?)
Själv gjorde jag nån sån där test för länge sen och hamnade märkligt nog på en IQ på 142. Då påstods gränsen för Mensa ligga vid 140. Jag var för dum för att förstå varför man skulle vara medlem där så jag försökte aldrig bli det.
Kan någon svara på varför man ska/bör vara medlem i Mensa idag. Får man något mer än en dekal att sätta på bilen och en guldpläterad klubbnål?
Om det var för länge sedan, använde man sannolikt Cattell-skalan, med en standardavvikelse på 24. För att då bli medlem i Mensa krävdes en IQ på över 148 enligt den skalan. Nuförtiden använder man Stanford-Binet-skalan, med en standardavvikelse på 15, vilket gör att gränsen ligger på 130. (Man kan alltså inte bli medlem om man har en IQ på 130, utan det krävs
över 130.)
Fortfarande är det dock 98e percentilen man ska tillhöra, vilket innebär att man tillhör de översta två procenten.
En dekal att sätta på bilen får man inte, däremot en guldpläterad pin. Dessutom har vi ganska trevliga pubträffar, det anordnas bokcirklar, föredrag och en massa andra aktiviteter. Och så får man en prenumeration på Legatus Mensae, som oftast är riktigt läsvärd. Och så tillgång till Sveriges smartaste webbforum, förstås.
Och så är det kutym att inte outa medlemmar. De får välja själva om de vill vara offentliga med sina medlemskap eller inte. I värsta fall kan det leda till uteslutning.
När det gäller kopplingen mellan hög IQ och professionell framgång, har jag hört att den "optimala" intelligenskvoten ligger på 117. Då är man tillräckligt intelligent för att veta vad som ska göras, men inte så intelligent att man tröttnar fort.