2011-06-02, 11:30
Medlem
Den person som anses ha högst IQ i Europa heter Jola Sigmond och är invandrad ungrare. Han har 192 i IQ. En trevlig och vaken kille som kedjeröker och drar den ena anekdoten efter den andra samt påstår sig vara bra på att göra IQ-test. That´s all....
Citera
2011-06-17, 00:25
Medlem
Vilsenturists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BGOR
Den person som anses ha högst IQ i Europa heter Jola Sigmond och är invandrad ungrare. Han har 192 i IQ. En trevlig och vaken kille som kedjeröker och drar den ena anekdoten efter den andra samt påstår sig vara bra på att göra IQ-test. That´s all....

Att han skulle besitta på högsta IQ i Europa är bara bluff och båg. F ö är hans IQ fastställd till 161 på Standard binet skalan, vilket statiskt sätt innebär att han är intelligentare 99.9976142490% av populationen (Dvs 1/41,916).
Citera
2011-06-17, 11:22
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BGOR

Trodde Ungern låg i Europa....
Citera
2011-06-17, 11:30
Medlem
Elin Nordegren(tiger ex-fru) sägs var jävligt begåvad.
Citera
2011-06-17, 14:25
Medlem
Högskoleprovet är i och för sig inget IQ-test, men har väl viss korrelation med sådana. Googla "kändisar" + "högskoleprov" så får man några artiklar med listor.

Maria Wetterstrand, fd språkrör Miljöpartiet, 2,0
Gustav Fridolin, språkrör Miljöpartiet, journalist, författare, 2,0
Beatrice Schyffert Uusma, författare och illustratör, 2,0
Christoffer Fjellner, politiker, fd förbundsordförande för MUF, 1,7
Johar Bendjelloul, programledare i SVT, 1,7
Tove Lifvendahl, kommunikationschef vid Svenskt Näringsliv, fd ordförande MUF, 1,6
Citera
2011-06-17, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Monsieur-Teste
Frågan är hur smart det är att vilja vara med i Mensa?

Bara själva idén att betala pengar för att göra ett test för att sedan få umgås med andra som betalt pengar för att göra ett test för att få vara med i Mensa...

Att IQ och "intelligens" hör ihop... är tveksam.

Kommer osökt att tänka på Wilde (?): Jag skulle aldrig vilja vara medlem i en förening som accepterar medlemmar som mig... (fri tolkning)

Någon som fattat något.
Citera
2011-06-17, 20:16
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whosgotthecrack
En rolig grej med Jodie Foster är när hon var singel så kallades hon för Miss Foster. Det tycker jag är kul. Lite offtopic kanske
Med tanke på att hon är flata så tilltalas hon fortfarande Miss Foster...
Citat:
Ursprungligen postat av Själsfrände
Dr Alban.
Han är ju tandläkare och grejer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Jo det svåra med att bli tandläkare idag är nog att komma in på linjen.
Sen så finns det väl antagligen en orsak till varför doktor alban idag inte arbetar som tandläkare.
De använder fortfarande röntgenplåtar och foton från Dr Albans utförda lagningar som avskräckande exempel på tandläkarprogrammet enligt en kompis som läser till tandläkare.
Citera
2011-06-17, 20:24
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101001001
Högskoleprovet är i och för sig inget IQ-test, men har väl viss korrelation med sådana. Googla "kändisar" + "högskoleprov" så får man några artiklar med listor.

Maria Wetterstrand, fd språkrör Miljöpartiet, 2,0
Gustav Fridolin, språkrör Miljöpartiet, journalist, författare, 2,0
Beatrice Schyffert Uusma, författare och illustratör, 2,0
Christoffer Fjellner, politiker, fd förbundsordförande för MUF, 1,7
Johar Bendjelloul, programledare i SVT, 1,7
Tove Lifvendahl, kommunikationschef vid Svenskt Näringsliv, fd ordförande MUF, 1,6

Går det få fram en lista med kändisar som fått 0,0-0,1 ? westling hade väl 0,1
Citera
2011-06-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Går det få fram en lista med kändisar som fått 0,0-0,1 ?
Gör samma googling så får du se. Jag ville inte lista dem i tråden "kändisar med högt IQ".
Hälsningar ontopicpolisen
Citera
2011-07-12, 14:11
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Markus "Notch" Persson skaparen av Minecraft är med i Mensa
Citera
2011-07-12, 17:07
Medlem
rosamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Den kända feministen var Kerstin Thorwall. (Lever hon förresten?)

Själv gjorde jag nån sån där test för länge sen och hamnade märkligt nog på en IQ på 142. Då påstods gränsen för Mensa ligga vid 140. Jag var för dum för att förstå varför man skulle vara medlem där så jag försökte aldrig bli det.

Kan någon svara på varför man ska/bör vara medlem i Mensa idag. Får man något mer än en dekal att sätta på bilen och en guldpläterad klubbnål?

Om det var för länge sedan, använde man sannolikt Cattell-skalan, med en standardavvikelse på 24. För att då bli medlem i Mensa krävdes en IQ på över 148 enligt den skalan. Nuförtiden använder man Stanford-Binet-skalan, med en standardavvikelse på 15, vilket gör att gränsen ligger på 130. (Man kan alltså inte bli medlem om man har en IQ på 130, utan det krävs över 130.)

Fortfarande är det dock 98e percentilen man ska tillhöra, vilket innebär att man tillhör de översta två procenten.

En dekal att sätta på bilen får man inte, däremot en guldpläterad pin. Dessutom har vi ganska trevliga pubträffar, det anordnas bokcirklar, föredrag och en massa andra aktiviteter. Och så får man en prenumeration på Legatus Mensae, som oftast är riktigt läsvärd. Och så tillgång till Sveriges smartaste webbforum, förstås.

Och så är det kutym att inte outa medlemmar. De får välja själva om de vill vara offentliga med sina medlemskap eller inte. I värsta fall kan det leda till uteslutning.

När det gäller kopplingen mellan hög IQ och professionell framgång, har jag hört att den "optimala" intelligenskvoten ligger på 117. Då är man tillräckligt intelligent för att veta vad som ska göras, men inte så intelligent att man tröttnar fort.
Senast redigerad av rosamannen 2011-07-12 kl. 17:16.
Citera
2011-07-12, 17:15
Medlem
Abba Limpar...Jag vet inte,men jag tror....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in