2011-06-09, 15:08
Medlem
Goddag
Så jag har tandvärk, har endel hål i tänder som ska lagas och några ska dras ut och annat trevligt, men nu är det så att varje kväll har jag börjat få ont i en speciell tand. Vilket inte har varit så problematiskt för det har bara varit att sova igenom det.

Men idag börjar tanden trilskas även dagtid vilket stör mig.

Så jag tänkte om ni kanske har några huskurer mot tandvärk ?

Jag äter redan Metadon 80mg vilket inte hjälper, eller det kanske hjälper men inte bra nog. Jag har tagit en Alvedon 500mg också.

Tack!

PS. Jag kan inte dricka mig berusad då jag håller min nykterhet högre än smärlindring, men gurgla med starksprit kanske kan vara något? DS

Edit: Jag gurglade med sådan tandläkarvätska Flux heter den visst, är det något fara att gurgla med den vätskan mer än 2 gånger per dag?
Senast redigerad av Lee Sterling 2011-06-09 kl. 15:14.
Citera
2011-06-09, 15:15
Medlem
TheBoots avatar
För mig brukar det hjälpa att bita ner i något, t.ex. en bomullspadd eller liknande. Hemkurer tror jag inte på om nu inte ens metadon hjälper.
Citera
2011-06-09, 15:19
Medlem
-Fitt-s avatar
Dra en "cast away" och slå själv ut tanden som jävlas. Alternativt boka akut tandläkartid om du har råd. Inte kul om det blir värre. -När det kommer till tandvärk är det inte mycket annat som hjälper.
Citera
2011-06-09, 15:55
Moderator
ofays avatar
Kombinera paracetamol med NSAID, (alvedon+ ipren)
Citera
2011-06-09, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Kombinera paracetamol med NSAID, (alvedon+ ipren)
Vad anser du om att smula sönder en alvedon och applicera på/omkring tanden? Har hört det tipset några gånger och eftersom du är tandläkare om jag förstått rätt hade det varit trevligt att höra din åsikt.
Citera
2011-06-09, 20:50
Medlem
Linazs avatar
Köp hela kryddnejlikor..kostar under tian på affären. Ta några stycken och lägg kring den värkande tanden och vänta en stund så kan till och med värken försvinna helt! Testa! Lycka till!
Citera
2011-06-10, 02:11
Medlem
Tack för alla svar!
He he någon "cast away" blir det nog inte även om det ibland känns rätt lockande. Anledningen är väll främst för infektionsrisken.

Det med krossat paracetamol har jag också läst någonstans, hade vart riktigt trevligt om våran tandläkare på forumet kunde kommentera på det!
Även ni som själva har provat att applicera krossad paracetamol på tanden gör er röst hörd, fungerar det verkligen?
Citera
2011-06-10, 03:34
Medlem
Min gammelfarfar använde ett gammalt knep han lärde sig som smed lärling. Tag en spik värm upp den och kör in den uppifrån i tanden som gör ont. Du dödar nerven och samtidigt det som gör att du känner smärta.
Citera
2011-06-10, 16:40
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Vad anser du om att smula sönder en alvedon och applicera på/omkring tanden? Har hört det tipset några gånger och eftersom du är tandläkare om jag förstått rätt hade det varit trevligt att höra din åsikt.
Hej
Jag vet faktiskt inte vad som händer vid lokal applikation. Man skulle egentligen tycka att lokalt ditlagt NSAID hade varit bättre pga sin antiinflamatoriska verkan, paracetamol oskadliggör väl fria radikaler om jag inte missminner mig men något kemist är jag inte och jag bara gissar, ser gärna att någon som kan svara på det gör det istället.
Citera
2011-07-07, 00:37
Bannlyst
Hur ska man kunna gå tll tandläkaren om dom inte tar faktura??? har inte ens dom 800 kr vad det kostar, börja få jävigt ont nu... och infamerat, har även ett litet fel på hjärtat så jag kan vara känslig för inflamtioner som kan sätta sig på hjärtat.....
Vet ifan vad jag ska göra
Citera
2011-07-07, 09:43
Medlem
nilamss avatar
Jag har haft en grym tandvärk till och från nu i åtta veckor och jag har inte råd att gå till tandläkaren och så är det (kalla mig snål och säg att då kan du fan sitta med tandvärk) men jag har gnuggat alvedon mot tanden jag har haft ont i och det hjälper. Och självklart är Ipren den bästa att knapra när det gör som ondast.
Citera
2011-07-07, 10:18
Bannlyst
Jag stoppade i mig 2 voltaren t 25 mg och 2 st alvedon 500 mg,,, tog ca 1,5 timmar sedan var normalt.. Har inte råd att gå och om man inte kan ta på faktura så att man kan betala nästa månad.. Vet någon hur privata tandläkare gör+?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in