2011-06-04, 21:04
Medlem
PaaZuZus avatar
Hittade ett gäng olika Mamiya objektiv igår. Och satt och undrade lite om jag skulle kunna kränga på dem på min D90.

En av dom objektiven jag hittade var en:
Auto Mamiya-Sekor CS 50mm f/2.0

Men efter att ha tittat runt lite på forumet blir man lite skeptisk av dessa adaptrar.
Och dessutom blir jag osäker om en m42 adapter är det som jag verkligen ska införskaffa?

Någon som har bra erfarenhet?
Citera
2011-06-04, 21:16
Medlem
sommarlovs avatar
Om du verkligen vill använda ett objektiv med M42 skruvfäste behöver du en adapter ja.
Autofokus mm kommer inte fungera.

Mimaiya är annars mest kända för sina mellanformats-kameror, du vill inte använda ett sådant objektiv, men Auto Mamiya-Sekor CS 50mm f/2.0 torde vara M42 till 35mm.
Citera
2011-06-04, 22:13
Moderator
rotadents avatar
Köp en billig kina-adapter på eBay om du vill prova. Jag är inte säker på kvaliteten på Mamiya-objektivet, även om deras mellanformatsgluggar är mycket bra, och skillnaden mellan de billiga adaptrarna och de dyra torde vara försumbara. Jag vet i och för sig inte om Nikon har korrektionslins på sina adaptrar, är det glas emellan också skulle det tala för en dyrare adapter. Men annars är det bara att köpa billigast möjliga som verkar okej. Det gör alltid jag och jag har aldrig haft problem.
Citera
2011-06-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om du verkligen vill använda ett objektiv med M42 skruvfäste behöver du en adapter ja.

Varför skulle han/hon inte vilja det? Vissa människor, mig själv inkluderad, trivs bättre med manuell fokus.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
...du vill inte använda ett sådant objektiv...

Varför inte?
Citera
2011-06-05, 14:57
Medlem
PaaZuZus avatar
Ja manuell fokus är något jag är fullt bekväm med.

Frågan var bara om m42 adapter är det jag ska ha samt är dom helt okej även om dom är billiga?
Tex: http://kaffebrus.com/adapter-m42-till-nikon-f-119.html

Var väl dåligt beskrivet av mig i början.
Citera
2011-06-05, 17:23
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaaZuZu
Ja manuell fokus är något jag är fullt bekväm med.

Frågan var bara om m42 adapter är det jag ska ha samt är dom helt okej även om dom är billiga?
Tex: http://kaffebrus.com/adapter-m42-till-nikon-f-119.html

Var väl dåligt beskrivet av mig i början.

Hm, frågan är om det där är M42 trots allt. Är det skruvgänga på objektivet eller är det bajonettfäste? Jag har läst en del som tyder på att det kan vara bajonett nämligen. Jag tror att Mamiya gjorde 35mm-kameror med flera olika fästen, åtminstone både skruvgänga och bajonett. Det verkar som att de även gjorde fler än ett bajonettfäste... Inte helt självklart med andra ord.

Om det är M42 skruvgänga lär adaptern du länkar till funka utmärkt, jag har en sån adapter köpt just på Kaffebrus. Numera köper jag ännu billigare adaptrar på eBay istället utan problem.

Men som sagt, kolla ordentligt vad det är för fäste.
Citera
2011-06-07, 12:13
Medlem
PaaZuZus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Hm, frågan är om det där är M42 trots allt. Är det skruvgänga på objektivet eller är det bajonettfäste? Jag har läst en del som tyder på att det kan vara bajonett nämligen. Jag tror att Mamiya gjorde 35mm-kameror med flera olika fästen, åtminstone både skruvgänga och bajonett. Det verkar som att de även gjorde fler än ett bajonettfäste... Inte helt självklart med andra ord.

Ja du har helt rätt, det är en bajonett på dessa objektiv. Så jag får titta runt efter någon annan adapter :\
Citera
2011-06-07, 15:29
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ja du har helt rätt, det är en bajonett på dessa objektiv. Så jag får titta runt efter någon annan adapter :\

Just Mamiya är lite knepiga med sina 35mm-kameror i och med att de bytte fäste två gånger... Först M42 och sen två olika bajonettfästen. De bytte när kamerorna började få mer automatik har jag för mig.

Jag sökte lite på eBay nu och risken finns att det är klent med adaptrar till det objektivet, jag hittade ingenting i alla fall. Jag vet inte hur bra kamerorna sålde när det begav sig, sånt kan i högsta grad påverka tillgången på adaptrar, sen förstås hur kvaliteten var på objektiven. Priserna på de få objektiv som låg ute var inte jättehöga heller, priserna har gått upp rejält på mycket andra objektiv i och med de spegellösa systemarna som tillåter att man kör allt mellan himmel och jord på dem med lämplig adapter. Så priset kan också tala för att det är klent med adaptrar.
Citera
2011-06-08, 09:18
Medlem
PaaZuZus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Just Mamiya är lite knepiga med sina 35mm-kameror i och med att de bytte fäste två gånger... Först M42 och sen två olika bajonettfästen. De bytte när kamerorna började få mer automatik har jag för mig.

Jag sökte lite på eBay nu och risken finns att det är klent med adaptrar till det objektivet, jag hittade ingenting i alla fall. Jag vet inte hur bra kamerorna sålde när det begav sig, sånt kan i högsta grad påverka tillgången på adaptrar, sen förstås hur kvaliteten var på objektiven. Priserna på de få objektiv som låg ute var inte jättehöga heller, priserna har gått upp rejält på mycket andra objektiv i och med de spegellösa systemarna som tillåter att man kör allt mellan himmel och jord på dem med lämplig adapter. Så priset kan också tala för att det är klent med adaptrar.

Jo du verkar ha helt rätt Rotadent, jag tackar ödmjukast för din hjälp iallafall.
Citera
2011-06-08, 17:49
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Jo du verkar ha helt rätt Rotadent, jag tackar ödmjukast för din hjälp iallafall.

Inga problem, jag använder själv många äldre objektiv med adapter. Det är riktigt kul tycker jag så det är något jag uppmanar alla att göra Det var synd bara att det verkade svårt med ditt objektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in