2011-05-31, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gibbonapan
Jag har inte erfarenhet av just båtbenet men jag har alltid fått läkarna att ta av gipset tidigare vid andra benbrott. Senaste gången jag bröt underbenet var gipset på en vecka. Om du är försiktig första tiden och bara gör mjuka långsamma rörelser borde det vara ok. Du får dessutom tillbaka rörligheten snabbare och tappar inte lika mycket muskler.
Det är sant att man tappar en del rörlighet och muskler om man går länge i gips. Dock kommer det snabbt tillbaka om man är relativt ung och frisk. En dålig läkning ger svårare konsekvenser. Sedan är det stor skillnad på blodflödet och därmed läkningstiden mellan underbenet och båtbenet. Det är också svårt att vara försiktig med ett ben som sitter i handen. Man kan nog inte heller arbeta så bra då.

Eftersom du har tagit av gipset i samråd med läkare antar jag att de bedömt ditt ben som tillräckligt läkt för det. Sedan kanske de har tagit i lite i överkant när de förberett dig på den tid som krävts. Under alla förhållanden råder jag TS att noga överväga med läkarna innan gipset tas bort.
Citera
2011-05-31, 22:06
Medlem
Båtbensfraktur är en av de jävligaste benen i handen att läka eftersom alla tidigare sagt att det har väldigt dålig cirkulation. Fattar att ett gips över armbågen inte är roligt men det är viktigt för att du inte ska rotera handleden och förstöra för läkningen. Mitt tips är att du inte tar av gipset tidigare. Du har inte många chanser att läka benet så det är bäst att att göra det ordentligt första gånge.
Citera
2011-06-01, 03:12
Medlem
Charmaines avatar
Var glad att du får det ordentligt åtgärdat och en sportslig chans att bli helt läkt. Jag har brutit båtbenet flera ggr i bägge händerna, har aldrig blivit gipsad. Känns inget vidare nu när man börjar bli medelålders...
Citera
2011-06-01, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbebubbe
hade du ont i handen när gipset var borttaget? Jag vet att läkarna måste lämna "lite extra" utrymme så det är säkert att det läkt. Jag vill bara få bort det så man kan börja köra lastbil
(behöver höger hand för att växla)

Jag hade ont i handen efteråt och ganska länge tyvärr och har jag det fortfarande ibland fast det gått många år sen det hände. Har du riktigt gips eller "glasfibergips" som jag hade? Nog borde det gå att köra lastbil med gipset, om det dessutom är glasfibergips så be dom "forma" om det så det blir lättare att växla. Jag hade också högerhanden gipsad och lärde mig att skriva med vänster fast jag är högerhänt, körde mycket bil eftersom jag var sjukledig 10 veckor, men det svårast var nog att torka sig i arslet med vänster hand
Ta inte bort gipset i förtid!
Citera
2011-06-01, 22:22
Medlem
MatildaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibbonapan
Jag har inte erfarenhet av just båtbenet men jag har alltid fått läkarna att ta av gipset tidigare vid andra benbrott. Senaste gången jag bröt underbenet var gipset på en vecka. Om du är försiktig första tiden och bara gör mjuka långsamma rörelser borde det vara ok. Du får dessutom tillbaka rörligheten snabbare och tappar inte lika mycket muskler.

VILKET IDIOTRÅD Det är en enorm skillnad på benbrott och benbrott. En båtbensgipsning är inget man tar av och provar hur det går. Visst är det ett fritt val men valet står mellan 3 månaders irritation nu och risken att utveckla livslånga besvär med smärta och funktionsnedsättning i handen.

De benbrott man kan ta av gipset tidigare på handlar om stabila frakturer där smärtan utgör en naturlig begränsning vilket inte alls är fallet med båtbensfrakturer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in