2011-05-18, 21:26
Medlem
Das-Papiers avatar
Hallå där!

Ska stämma om min sex-strängade bas från E till C, dock lägger jag C:et som ska ligga på E-strängen på B-strängen så att dem två understa (G och C-strängarna) blir ostämda. Vill dock ha dem stämda också.
Därför frågar jag er, i vad ska jag stämma dem i? (C ligger TVÅ steg neråt ifrån E)

// Papperet.
Citera
2011-05-19, 00:08
Medlem
Nu är jag inte basist, och inte någon virtuos på gitarr heller. Men såhär på rak arm tänker jag att stämmer du B-strängen till C, bör resterande bli
F
A#
D#
G#

Men jag är trött och kan ha helt fel. Så mitt stalltips är att vänta på att någon bekräftar. :P

Edit: Såg nu att det var sex och inte fem strängar det handlade om. Då är jag nog definitivt ute och cyklar. Sorry.
Citera
2011-05-19, 00:59
Medlem
E A D G C F fast sänkt då? C F Bb Eb Ab Db?
Senast redigerad av Ygg 2011-05-19 kl. 01:09.
Citera
2011-05-20, 08:25
Medlem
Slukads avatar
I framtiden kan du väl bara slå 5:e bandet på t.ex C-strängen, kolla vad det blev för ton och stämma nästa sträng efter den?
Citera
2011-05-20, 12:26
Medlem
Das-Papiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slukad
I framtiden kan du väl bara slå 5:e bandet på t.ex C-strängen, kolla vad det blev för ton och stämma nästa sträng efter den?
Mayby
Citera
2011-05-20, 12:32
Medlem
MegaSkurts avatar
Standard sexsträngad basstämning är

BEADGC

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "dock lägger jag C:et som ska ligga på E-strängen på B-strängen så att dem två understa (G och C-strängarna)"

Förklara vidare..

Citera
2011-05-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slukad

Problemet är ju då bara att man måste stämma väldigt noggrant och försiktigt för att det ska bli stämt bra då. Stämmer du till exempel några cent för högt på en sträng så följer felstämningen med till nästa sträng osv.

Hur gick det med basen TS?
Citera
2011-05-23, 23:30
Medlem
Das-Papiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Standard sexsträngad basstämning är

BEADGC

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "dock lägger jag C:et som ska ligga på E-strängen på B-strängen så att dem två understa (G och C-strängarna)"

Förklara vidare..

Kan bara hänvisa till Ygg som visade ganska bra:
Citat:
Ursprungligen postat av Ygg
E A D G C F fast sänkt då? C F Bb Eb Ab Db?
Så istället för att lägga C:et på E-sträng, la jag C:et på B-strängen. Som blir som Ygg räknade ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Ygg
Problemet är ju då bara att man måste stämma väldigt noggrant och försiktigt för att det ska bli stämt bra då. Stämmer du till exempel några cent för högt på en sträng så följer felstämningen med till nästa sträng osv.

Hur gick det med basen TS?

Du, det låter väldigt bra! Tack ska du ha du!
Citera
2011-05-23, 23:38
Medlem
MegaSkurts avatar
Fast EADGCF är inte speciellt vanligt för sexsträngad bas (se mitt inlägg ovan).

Men whatever works if it works....

Citera
2011-05-24, 21:24
Medlem
Das-Papiers avatar
Citat:
Fast EADGCF är inte speciellt vanligt för sexsträngad bas (se mitt inlägg ovan).

Men whatever works if it works....

Har den inte den stämd i EADGCF i vanliga fall. Har den stämd i BEADGC, men för att visa hur det skulle ligga om jag skulle stämma direkt sträng för sträng så skulle dem vara tvungna att ligga så.
Citera
2011-05-24, 22:24
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das-Papier
Har den inte den stämd i EADGCF i vanliga fall. Har den stämd i BEADGC, men för att visa hur det skulle ligga om jag skulle stämma direkt sträng för sträng så skulle dem vara tvungna att ligga så.

Det var nog det som förvirrade mig när du talade om B-strängen, eftersom i din stämning så var där inget B..

Citera
2011-05-26, 20:34
Medlem
Das-Papiers avatar
Citat:
Det var nog det som förvirrade mig när du talade om B-strängen, eftersom i din stämning så var där inget B..

Aha du Men du förstår hur jag menar nu va?
Ontopic: Har fått svar, tack ni!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in