2011-05-20, 08:37
Medlem
Syltlökens avatar
Tänkte komma igång och göra lite musik igen. Stötte dock på problem.
Ljudkortet är ett externt M-audio Fast Track Pro kopplat till min bärbara dator. Programmet jag använder är Cubase SX och mitt operativsystem är windows 7. Ljudkortet har de senaste drivrutinerna.
Jag kopplade in micken i lkjudkortet och tänkte pröva att spela in lite gitarr. Det går åt helvete. Det knastrar, sprakar, hackar i ljudet man spelar in och det är ungefär 1 sekunds latency. Nivån är på tok för hög och det spelar ingen roll hur mycket jag vrider ner rattarna på ljudkortet, ljudnivån slår över i vilket fall.
Kan det vara några inställningar som jag måste göra eller är min mick sönder?
Tack på förhand!
Citera
2011-05-20, 10:20
Medlem
Ställ ner buffersize och öppna kablarna vid kontakterna och kolla så det inte är några trasiga kablar inuti.
Citera
2011-05-20, 10:36
Medlem
Gå in i enhetshanteraren och inaktivera det interna ljudkortet du har i datorn, de tycks ha en förmåga att krocka med externa ljudkort i PC.
Citera
2011-05-20, 11:52
Medlem
Syltlökens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maik-
Ställ ner buffersize och öppna kablarna vid kontakterna och kolla så det inte är några trasiga kablar inuti.
Tack för ditt svar. buffersize? var ställer jag in det? får kolla kablarna med då också. Vad gör jag åt latencyn?
Citera
2011-05-20, 11:53
Medlem
Syltlökens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OB-
Gå in i enhetshanteraren och inaktivera det interna ljudkortet du har i datorn, de tycks ha en förmåga att krocka med externa ljudkort i PC.
jag har för mig att jag gjort det men får nog dubbelkolla
Citera
2011-05-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syltlöken
Tack för ditt svar. buffersize? var ställer jag in det? får kolla kablarna med då också. Vad gör jag åt latencyn?

Latencyn sänks när du sänker buffersize (jag brukar ha den så låg som möjligt vid inspelning och tvärtom vid redigering/mixning).

Gå in i kontrollpanelen och leta efter buffersize och, lägsta bör väl vara 64 eller 128.
Citera
2011-05-20, 12:59
Medlem
Syltlökens avatar
Citat:
Latencyn sänks när du sänker buffersize (jag brukar ha den så låg som möjligt vid inspelning och tvärtom vid redigering/mixning).

Gå in i kontrollpanelen och leta efter buffersize och, lägsta bör väl vara 64 eller 128.
Ok ska testa! Är det vanligt att kablarna går sönder eller?
Citera
2011-05-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syltlöken
Ok ska testa! Är det vanligt att kablarna går sönder eller?

Det beror väl på om de är helt nya, vid de livejobb som jag har varit på så är det alltid några kablar som går.
Brukar alltid vara bra att ha en liten provisorisk lödstation.
Citera
2011-05-24, 08:39
Medlem
Syltlökens avatar
Citat:
Det beror väl på om de är helt nya, vid de livejobb som jag har varit på så är det alltid några kablar som går.
Brukar alltid vara bra att ha en liten provisorisk lödstation.
Köpte ny kabel igår, fortfarande samma problem. Vad kan det vara? Kass mick?
Citera
2011-05-24, 22:51
Medlem
Detta är ju exakt samma problem som en annan kille bara nån dag sen snacka om, samma ljudkort med, knastrar, ljudet blir slowmotion med phasening typ osv osv. Låter ju som det är nån konflikt med kortet och Win 7, han hade med senaste drivrutinerna. Antingen det eller så har ni satt ner buffern till 32 eller 64 vilket är alldeles för lågt, då brukar det balla ur. Det ska dock gå att köra runt 256 och även 128 om ni har tur.
Citera
2011-05-25, 08:56
Medlem
Syltlökens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Detta är ju exakt samma problem som en annan kille bara nån dag sen snacka om, samma ljudkort med, knastrar, ljudet blir slowmotion med phasening typ osv osv. Låter ju som det är nån konflikt med kortet och Win 7, han hade med senaste drivrutinerna. Antingen det eller så har ni satt ner buffern till 32 eller 64 vilket är alldeles för lågt, då brukar det balla ur. Det ska dock gå att köra runt 256 och även 128 om ni har tur.
Jo det låter som det är samma problem. Det här med buffern....ställer man in det i Cubase? I kortets kontrollpanel kunde man ställa in latencyn, nu har jag den på 64.
Citera
2011-05-25, 11:01
Medlem
Ja och 64 är förmodligen för lågt när du spelar in midi och krävande pluggar, minst 128 men bli inte förvånad om du måste köra 256 men det gör inget du kommer vid 256 buffer ändå få en latency på synthar som är ca 4 ms eller nåt sånt vilket är väldigt snabbt och inte direkt nåt du kommer störa dig på. Vid 128 går din ms ner till ca 2,8 tror jag och sen vid 64 är du nere under 2 typ och det är att begära mirakel.

Lossa latency slipsen du har runt halsen lite och förstå vad det innebär med latency och buffer och att less inte alltid är more. Det är mest vid trummor man behöver ha det jättelågt men man slår ofta fel ändå och korrigerar för hand enstaka hits. Jag har ett firewirekort konnekt 24D, jag kör det på 128 buffer, men det kan knastra till stundvis, inget som stör så bara att höja när man är klar med detaljerna. Och det är olika med olika pluggar, jag märker att när jag kör Native instruments akoustik piano t.ex så vill det bounca lite i CPU mätaren och det kan komma ett sprak för att sen spela 20 sekunder igen utan sprak. Så du märker själv, kör du mycket inbyggda pluggar och mindre krävande grejor så kanske du kan ha 64. Jag vet jag har drivit mitt ända ner till 32 också men då hade jag ju inte igång för mycket krävande grejor så svårt att göra en rättvis bedömning.

Mycket hänger också på hur välskrivna drivrutinerna är för kortet i kombination med programmet, därav min misstänksamhet att dom kollar kanske drivrutinerna lite noggrannare till Logic, Cubase osv än till FL studio. Jag tror inte det DAW;et står så högt i rank vid eventuella felkontroller av ljudkortsdrivisar.

Pröva ladda ner Aiso4all och se om det blir bättre, inte för att jag gillar det för jag tycker man helst ska köra kortets egna vilket brukar funka bäst. Men Asio4all har blivit en sån FL studio standard nästan och typ gör att det funkar helt ok med alla kort, som en sorts standard men inte optimal.

Sen antingen har ditt kort en egen mixer där du ställer buffer, eller så gör du det i cubase som du sa, när du kör asio4all finns där en egen lite mixer med nere i windows hörnan som du kan ställa buffern.
Senast redigerad av ÅsaNisse 2011-05-25 kl. 11:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in