Citat:
Antalet är en avgörande faktor (av flera) då högre antal flygplan, t.ex. 6 Gripen mot 2 F22 innebär att F22 i stealthläge behöver få 50% träff samtidigt som Gripen, med exakt samma vapensystem) bara behöver få 5,6% träff. Detta gäller i BVR.
Ursprungligen postat av krokodil
Det har jag gjort.
Antalet flygplan är inte det som är avgörande i en modern BVR-strid.
Antalet flygplan är inte det som är avgörande i en modern BVR-strid.
Som du säkert vet så är PK för AIM120 lägre än 50% mot agila plan och ännu lägre om motståndaren dessutom har störsändare likt Gripen resp facklor.
AIM9 är WVR-vapen iom dess korta räckvidd och räknas bort.
Dvs kan du få upp 3 gånger fler flygplan med samma antal i flottan så äger du skyn, även om flygplanen i sig är något sämre. F22 lever på flygunderstöd från luftburen radar. På vilket sätt blir inte antalet då en avgörande faktor även i BVR-strid? (Jag har nu alltså förutsatt identiska vapen på båda flygplanen och samtidig upptäckt)
Jag gör matematiken enkel så kan du säga vilken faktor man kan bortse från.
Köverlevnad=(Pkill*AntalRobotar)/AntalMotståndare K=koefficient
Den med högst överlevnadskoefficient klarar sig bäst, och detta funkar bara när man har samma vapen...
Förhållandet F22/Gripen är F22 (AA-utr stealth 6stAIM120, enda BVR-vapnet och samma setup för Gripen)
Pk = 0,5
AntalRobotar = 36 för Gripenstyrkan 12 för F22-styrkan
Antal motståndare = 2 för Gripenstyrkan och 6 för F22
Köverlevnad= 9 för Gripen, 1 för F22
Gripen mot F22 i icke stealth-mode (12 AIM120 per st).
Kö = 9 Gripen, 2 F22
Gripen 6:2 F22 som bär 14 AIM120
Kö 9:2,33
Gripen 4:2 F22, F22 bär 14 jaktrobotar identiska med Gripen
6:3,5
Du kan ju leka lite med siffrorna för att få fram samma koefficient för Gripen och F22, men tänk på att en av förutsättningarna är F22 vs Gripen, inte med understöd från luftburen radar.
Antalet verkar vara en avgörande faktor. Rätta mig gärna om jag räknat fel. Naturligtvis väger även Pk och antal robotar in, men antal motståndare är den enskilt viktigaste faktorn.
rna genom att lyssna på sensorerna. Men ur en rent akademisk synvinkel, give it away Krokodil. Är det bevisat att F22:ans radar är osynlig för sensorer så är det verkligen ett genombrott av gigantiska proportioner.