2011-05-19, 12:03
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Det har jag gjort.

Antalet flygplan är inte det som är avgörande i en modern BVR-strid.
Antalet är en avgörande faktor (av flera) då högre antal flygplan, t.ex. 6 Gripen mot 2 F22 innebär att F22 i stealthläge behöver få 50% träff samtidigt som Gripen, med exakt samma vapensystem) bara behöver få 5,6% träff. Detta gäller i BVR.

Som du säkert vet så är PK för AIM120 lägre än 50% mot agila plan och ännu lägre om motståndaren dessutom har störsändare likt Gripen resp facklor.

AIM9 är WVR-vapen iom dess korta räckvidd och räknas bort.

Dvs kan du få upp 3 gånger fler flygplan med samma antal i flottan så äger du skyn, även om flygplanen i sig är något sämre. F22 lever på flygunderstöd från luftburen radar. På vilket sätt blir inte antalet då en avgörande faktor även i BVR-strid? (Jag har nu alltså förutsatt identiska vapen på båda flygplanen och samtidig upptäckt)

Jag gör matematiken enkel så kan du säga vilken faktor man kan bortse från.
Köverlevnad=(Pkill*AntalRobotar)/AntalMotståndare K=koefficient
Den med högst överlevnadskoefficient klarar sig bäst, och detta funkar bara när man har samma vapen...

Förhållandet F22/Gripen är F22 (AA-utr stealth 6stAIM120, enda BVR-vapnet och samma setup för Gripen)
Pk = 0,5
AntalRobotar = 36 för Gripenstyrkan 12 för F22-styrkan
Antal motståndare = 2 för Gripenstyrkan och 6 för F22
Köverlevnad= 9 för Gripen, 1 för F22

Gripen mot F22 i icke stealth-mode (12 AIM120 per st).
Kö = 9 Gripen, 2 F22

Gripen 6:2 F22 som bär 14 AIM120
Kö 9:2,33

Gripen 4:2 F22, F22 bär 14 jaktrobotar identiska med Gripen
6:3,5

Du kan ju leka lite med siffrorna för att få fram samma koefficient för Gripen och F22, men tänk på att en av förutsättningarna är F22 vs Gripen, inte med understöd från luftburen radar.

Antalet verkar vara en avgörande faktor. Rätta mig gärna om jag räknat fel. Naturligtvis väger även Pk och antal robotar in, men antal motståndare är den enskilt viktigaste faktorn.
Citera
2011-05-19, 15:20
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Du kan ju leka lite med siffrorna för att få fram samma koefficient för Gripen och F22, men tänk på att en av förutsättningarna är F22 vs Gripen, inte med understöd från luftburen radar.

Antalet verkar vara en avgörande faktor. Rätta mig gärna om jag räknat fel. Naturligtvis väger även Pk och antal robotar in, men antal motståndare är den enskilt viktigaste faktorn.

Nog för du verkar ha mer på fötterna än herr kajman, men här förstår jag inte riktigt hur du tänker? Är inte F-22 tänkt att verka samman med luftburen radar, och hur ändras i så fall utgången av dina uträkningar?

Det torde vara av största vikt då jag inte kan se syftet med att enbart jämföra delar av ett vapensystem; det går att få mycket felaktiga resultat om man inte tar med helheten.
Citera
2011-05-19, 16:14
Medlem
nyllet000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nog för du verkar ha mer på fötterna än herr kajman, men här förstår jag inte riktigt hur du tänker? Är inte F-22 tänkt att verka samman med luftburen radar, och hur ändras i så fall utgången av dina uträkningar?

Det torde vara av största vikt då jag inte kan se syftet med att enbart jämföra delar av ett vapensystem; det går att få mycket felaktiga resultat om man inte tar med helheten.

Tråden handlar om F22 vs Gripen, och endast det. Sverige har ju också luftburen radar, men dessa är inte heller med i resonemanget.
Citera
2011-05-19, 17:31
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyllet000
Tråden handlar om F22 vs Gripen, och endast det. Sverige har ju också luftburen radar, men dessa är inte heller med i resonemanget.

Nej det gör den inte, tråden handlar också om olika typer av AAM. Nu ska vi inte vara sådana nitpicks att vi ska fokusera på varför vissa utomstående system ska räknas med och varför vissa andra INTE ska räknas med, utan försöka ta tråden lite framåt.

Det är ju helt uppenbart att F-22 inte är nog bra i detta teoretiska scenario, men hur tror ni det skulle funka i verkligheten? Skulle flygburen radar ändra på något? Skulle JAS-piloter såpass mycket ogilla att i genomsnitt offra tre av sina kamrater för att få ned en F-22a att de blev mer ovilliga att ta strid? Är kostnaden för att utbilda ytterligare piloter och större markunderstöd med i kalkylerna?
Citera
2011-05-19, 17:33
Medlem
I alla källor och tidskrifter jag har kollat i anger inte 180km som räckvidd på AIM-120D, låter som en fantasiuppgift om jag skall vara ärlig. Högsta notering är 80km och inte ens den är trovärdig.
Citera
2011-05-19, 19:47
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Vid stöd från luftradar kan F22 i passivt läge komma närmare en Gripen med samma understöd och eventuellt avfyra en robot obemärkt. Detta för att F22 har lägre RCS och inte behöver avslöja sig innan skottögonblicket genom radarlåsning etc samtidigt som F22:an kan nyttja AIM120D:s stöd för att aktivera sin målsökning senare.

Dvs med flygunderstöd har F22 en distans där den kan operera dolt (avst. Dmax AIM120D minus upptäcktsavståndet Gripen vs AIM120D). Så om en Gripen upptäcker en inkommande AIM120D på 50km avstånd så har F22 ett övertag i spannet 50km-70km (operational range) eller 50-110km (Dmax). Nu vet inte jag vad de riktiga siffrorna är men det visar potentialen för F22 med understöd. Omvänt blir ju Gripen dominerande i avståndet 0-50km resp 70-100+km eller 100-150+km. Sammantaget över en distans om AA inom 150km så dominerar Gripen luftrummet i över 100 av dessa kilometrar medan F22 dominerar i <50km av dessa. Detta förutsätter att spaningsplan kan hitta F22 vilket kan vara svårt.

Förutsättningen är dock total radiotystnad från F22 under hela operationen vilket inkluderar radiolänk och kommunikation med AMRAAM. Hur F22:orna rapporterar att de avbryter sin operation utan att använda radio vet jag inte men det är något man bör räkna med om man har 1,7 timmar mellan kritiska fel (2009), <60min 2008, target ~2h 2010. Återigen är min poäng att samma resultat uppnås med vapen som har längre räckvidd, t.ex Novator K-100, R33 mfl som antagligen till och med kan nå understödsflyget. I en seriös fight är det rimligt att anta att motståndarsidan aktivt kommer att massbomba spaningsplanen så att de lättare få luftherravälde genom att tvinga stealthplanen att avslöja sig. Därför anser jag det scenariot vara obsolet. Spaningsplan har mig veterligen aldrig satts in mot en kvalificerad motståndare och hjälper bara till från skyddad plats bakom egna linjer så att jaktplan inte behöver avslöja sig.

Frågan är vad ett spaningsplan kan upptäcka, hittar den plan som kommunicerar via datalänk? Hittar den en AIM120D tidigare och kan varna Gripen så att de ändå klarar sig? Dessa faktorer påverkar också men det finns fortfarande en klar edge för F22 under de förutsättningarna. Skjuter däremot en Gripen iväg motsvarande SEAD-vapen mot luftradarn (och vice versa) så ändras spelplanen på nytt. SEAD och motsv skulle användas i en konflikt där flygvapnen använder Gen 4++ och Gen5 fighters.

EDIT: ERIEYE har en räckvidd på 350km under de förutsättningar man kan räkna med (många radarstationer, störsändningar etc). Den bör hålla sig 100km bakom Gripens front för att undvika AMRAAMs och motsvarande bör gälla Amerikanerna. Räckvidd utöver fronten blir således 250km och Gripen resp F22 leker i en 100km zon där de har stöd. En F22 som avfyrar en AMRAAM kommer vara inom ERIEYE:s område och således själv bli en måltavla när roboten avslöjar planet. Så med understöd är det den med bäst robotar som vinner.
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-05-19 kl. 20:18.
Citera
2011-05-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
En JAS NG skulle väl säkert kunna ha en chans mot den antar jag eftersom att de båda är femte generationens stridsflygplan. Jag vill hellre se 10 vs 10 och se hur det går. Tror Raptorn skulle gå vinnande, men vet inte alls med hur mkt. En ren gissning skulle väl kanske vara att Raptor vinner 65% av striderna kanske, men jag har säkert fel.

Är inte JAS ng vs JSF en mer relevant o framförallt intressant jämförelse eg?
Citera
2011-05-19, 20:13
Medlem
krokodils avatar
Citat:
AESA kan bli svår att upptäcka för ett objekt som inte blir belyst, helt korrekt. Men så fort målet blir belyst så spelar det ingen roll om de är en gammal fartygsradar från 60-talet eller en modern AESA. Blir man belyst får man samma mängd radarstrålar på sig oavsett om strålarna sprids hej vilt över skyn eller till ett koncentrerat område. Eller har jag missat hur en radar fungerar? (Ljus ut och analys av reflekterat ljus, AESA fungerar likadant bortsett från att den har lättare att rikta till koncentrerade punkter vilket gör det svårare att upptäcka för obelysta/mindre belysta mål.)

Jo det har jättestor betydelse då en modern AESA-radar belyser målet i små lober som ständigt ändrar läge, det finns även speciella smygmoder som gör det ännu svårare att upptäcka radarstrålningen.

Dina siffror som du räknar på har ingen verklighetsförankring.
Citera
2011-05-19, 20:28
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Jo det har jättestor betydelse då en modern AESA-radar belyser målet i små lober som ständigt ändrar läge, det finns även speciella smygmoder som gör det ännu svårare att upptäcka radarstrålningen.

Dina siffror som du räknar på har ingen verklighetsförankring.
Ok. Gripen OCH F22 har båda moderna AESA-radar-system. Gripens radar skickar ut mindre strålning. Alltså stämmer fortfarande mitt påstående om du inte har siffror på dina påståenden. Kan Gripens sensorer luras i BVR av F22:ans punktbelysning? Den lilla punkten som blir belyst på 100km är något större på 200km... (eller skickar den ut strålpaket som är typ 5cm i diameter oavsett avstånd?) Hur mycket smygigare är F22:ans AESA (med högre uteffekt) än Gripens?

Vilka siffror är fel och vad ska siffrorna vara? Inläggen jag skriver innehåller som du säkert ser en hel del nuffror.

Har du någon källa eller någon konkret uppgift att rätta så var så god. Har jag fel så kommer jag att skriva ut det.

EDIT: Anledningen till att jag frågar är mer för att få reda på om det är en expanderande kon eller ej som skjuts ut och om den är testad mot sensorer av samma klass som Gripen.
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-05-19 kl. 20:52.
Citera
2011-05-19, 20:35
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ok. Gripen OCH F22 har båda moderna AESA-radar-system. Gripens radar skickar ut mindre strålning. Alltså stämmer fortfarande mitt påstående om du inte har siffror på dina påståenden. Kan Gripens sensorer luras i BVR av F22:ans punktbelysning? Den lilla punkten som blir belyst på 100km är något större på 200km... (eller skickar den ut strålpaket som är typ 5cm i diameter oavsett avstånd?) Hur mycket smygigare är F22:ans AESA (med högre uteffekt) än Gripens?

Vilka siffror är fel och vad ska siffrorna vara? Inläggen jag skriver innehåller som du säkert ser en hel del nuffror.

Har du någon källa eller någon konkret uppgift att rätta så var så god. Har jag fel så kommer jag att skriva ut det.
Gripen har idag ingen AESA-radar.
Citera
2011-05-19, 20:47
Medlem
BAGARN69s avatar
Citat:
Ericsson PS-05 A pulsdopplerradar va ?
Eller var det viggens radar ?
Citera
2011-05-19, 20:53
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
http://www.flightglobal.com/articles/2009/11/05/334440/picture-saabs-gripen-demo-makes-first-flight-with-aesa.html
http://www.stratpost.com/gripen-hardsells-new-aesa-radar-low-cost-for-mmrca

Inte i alla flyg men i demoplan och så kommer det troligtvis in i alla plan som moderniseras. Svara på frågan nu är du bussig.

Citat:
Ursprungligen postat av BAGARN69
Ericsson PS-05 A pulsdopplerradar va ?
Eller var det viggens radar ?
I de flesta tror jag att det stämmer. Men de Gripen som offereras är väl Gripen NG, och det flyget finns ju i ett par exemplar (Sea Gripen och Demo-Gripen). Iom moderniseringen av JAS39 så antar jag att alla kommer att få AESA.

Tillägg: Oavsett vilket så spelar det ingen roll. Gripen utmanar inte F22 med en pulsdopplerradar, eller någon radar öht iom att de kommer hitta F22rna genom att lyssna på sensorerna. Men ur en rent akademisk synvinkel, give it away Krokodil. Är det bevisat att F22:ans radar är osynlig för sensorer så är det verkligen ett genombrott av gigantiska proportioner.
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-05-19 kl. 21:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in