Citat:
Ursprungligen postat av Hexagon6
Så jag behöver alltså bara fylla i den första kolumnen? Vad är de andra kolumnerna till för då? Vad menas med en rad?
Vad kostar en halv resp. helgardering då, alltså hur räknar man ut priset?
Damn, jag känner mig som att riktigt spånhuvud, och nej jag är inte minderårig.(Någon frågade)
Gud vad alla är dumma mot dig. Jag ska hjälpa dig.
Varje rad kostar 1 krona, och en rad är helt enkelt ett tips på de 13 matcherna med en markering på varje, dvs. utan halv- eller helgarderingar.
Att det finns 8 kolumner är helt enkelt för att du kan lämna in 8 separata rader på varje spelkupong, om du skulle vilja. Men koncentrera dig på den första raden bara.
För varje halvgardering du spelar, så spelar du helt enkelt en rad till. Om vi säger att vi bara har två matcher och du spelar:
1
1X
så spelar du egentligen två rader som ser ut:
1
1
och
1
X
Varje halvgardering du sätter dubblar alltså antalet rader, och därmed även insatsen. En halvgardering = 2 kr, två st. halvgarderingar = 4 kr (2 x 2) och tre stycken blir så klart 8 kr (2 x 2 x 2)
Helgarderingar fungerar på samma sätt fast de tripplar antalet rader och även insatsen. En helgardering ger därför totalt 3 rader dvs. 3 kr. Två stycken kostar 9 kr. Spelar du två halv och två hel blir det där med 2 x 2 x 3 x 3 = 36 rader (36 kronor).
Och varför man spelar med garderingar är ju självklart; man ökar sina chanser att vinna helt enkelt.
Att helgardera alla 13 som du var inne på kan du ju nu räkna ut vad det skulle kosta. 1 594 323 kr. Känns inte värt det längre va?
Hoppas att du har fått svar på dina frågor nu. Annars är det bara att fortsätta fråga!