Det jag gillade med skorna jag länkade till är att de är snygga men ändå lite lediga och därför även fungerar bra om man t.ex. ska på arbetsintervju och då har chinos och en kavaj bara.
Men tyvärr så fungerar ju sällan lite mer lediga plagg med mer formella i en blandning. Jag gissar att så även är fallet när de gäller dessa skor.
Hur pass väl passar bruna skor till finare tillställningar där t.ex. klädkod mörk kostym råder?
Rent generellt tycker jag att man gott och väl kan bära svarta skor när klädkoden är mörk kostym, men kan sträcka mig så pass långt att tycka att det är ok att bära bruna oxfordskor till mörk kostym dagtid. På kvällen tycker jag definitivt att man bör bära svarta skor till mörk kostym.
Här får man ju göra skillnad mellan mörk kostym och klädkoden mörk kostym. Jag, som annars är en ivrig förespråkare för bruna skor till allt (utom givetvis svart kostym, men det har man ju aldrig ändå), tycker inte att det passar sig att ha bruna skor om klädkoden är mörk kostym. Det är trots allt en angiven klädkod och som bjuden gäst förväntas man kunna följa den. Det är givetvis kul att ta ut svängarna och bryta normer, men detta görs företrädesvis på andra tillställningar.
Så svarta skor, vit skjorta och en inte alltför flashig och rolig slips om klädkoden är mörk kostym. Har du bara mörk kostym på dig i största allmänhet passar givetvis bruna skor till det mesta och ju brunare de är, desto mer mångsidiga.
Att blanda in kväll och liknande tycker jag inte behövs, eftersom klädkoden mörk kostym sällan används dagtid, eftersom man då har klädkod kavaj.
Och snälla, försök att undvika ordet "finskor", i vart fall i detta underforum. Skor är skor, och klassificeras beroende på användningsområdet, inte hur pass "fina" de är.