Hej!
Som titeln lyder! Hur testar jag det? Jag är en arton årig grabb som utför fysisk aktivitet många gånger i veckan t.ex gym/löpning och jag äter väldigt mycket onyttigt men ser inte att jag blir fetare eller får mer kroppsfett! Har hört att man får försämrad ämnesomsättning när man har slutat växa vid tjugotre års åldern? Då får man passa sig alltså? Någon som vet mer om detta?
Precis. jag har gjort någon sorts allmänt blodprov några gånger, där man ska kolla lite allt möjligt, och det enda jag fått höra efteråt har varit: "Inga problem här, fin ämnesomsättning också."
Kan du äta mycket och onyttigt utan att gå upp i vikt har du nog snabb ämnesomsättning ja.
Jag hade också det när jag var yngre, vid 25års åldern började jag istället lägga på mig extrakilon så man är ju inte garanterad för livet.
Då får man väll pallra sig till vårdcentralen någon morgon da, hehe. Ja, förhoppningsvis har jag väll bra ämnesomsättning just nu, man får väll börja anpassa sig till en nyttigare livsstil när man märker negativa resultat.
Som du skriver blir ämnesomsättningen sämre med åldern. Jag är 28 år och jag vet att jag har bra ämnesomsättning då jag äter taskigt och trots det går jag sällan upp i vikt. Behövs inget blodprov för att räkna ut det.
Men om du verkligen vill veta så kör på ett blodprov du, personligen tycker jag att det är lite overkill, men men..