Citat:
Ursprungligen postat av Kavring
Det där är en intressant vinkling. Vad menar du att motivet skulle varit?
Motivet var att bägaren rann över.(Jag har pläderat för Förvaltningsmord)Här tänker jag inte SAP folk som KoF och liknande som satt i regeringen.Men de gamla uvarna typ Aspling(nu menar jag inte att han just ingick bland anstiftarna) utan mer några som var med och byggde upp Sveriges olika funktioner+SAP ute bland militären.Tänk här att SAP nästan oavbrutit suttit vid makten i 40år och därför fanns det SAP folk lite varstans med stora kontaktytor,både officiella och inofficiella.
Människor är påverkbara ,det var officersuppror,Rosornas krig etc.och olika typer av diskussioner om Palme både inom och utom partiet.
I olika böcker skrivna av SAPare,tex KO Feldt,och han skriver nästan inget om just detta,fler undviker ämnet .KOF skrev visserligen en artikel i DN om att man borde undersöka polisspåret.Men annars så berättas det väldigt lite,det vore ju hyperintressant om han hade redogjort djupare om sista tiden.
KOF säger ju något kryptiskt inför journalister då regeringen samlas mordmorgonen,att vi hoppades att något sådant inte skulle hända,nu har det hänt......skulle ha varit intressant att fått reda på vilka diskussioner regeringen hade haft angående mord på politiker(ev.hotbild etc.),tycker inte att det var så mycket mer än ev.RAF och de andra röda i Italien som mördade politiker.
Tänk här att SAP sedan länge bedrivit politik mot kommunism.Angående OP så fanns det ju många olika rykten till trots att han varit med i IB,men också spionerat som ung för USA:s räkning.Samtidigt lät han Sveriges hemliga livlina västerut(NATO) förfalla de sista åren.
Ska bli intressant att ta del av Jallais nästa bok......och varför släpps inte STASI arkiven om svenskar fria???