2005-10-05, 15:15
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rot
Det där är ju inte helt korrekt.

Om vi t.ex. tar http://www.allaannonser.se/ som exempel på den som gör "intrång" på blocket, Tradera, QXL, KOll osv så borde ju de göra en olaglig handling enligt dig men ändå blev de frikända ganska nyligen.

Nu skiljer det ju lite på att använda en bugg och skriva ett scipt som utnyttjar publik information men "smussla med andras databaser är det allt"
Annonsguiden stämdes av Blocket.se för brott mot upphovsrätten, de blev inte åtalade för olaga dataintrång - datalagen har inte prövats i det fallet. Jag tycker att det är rätt stor skillnad på att göra scriptade sökningar genom en sajts vanliga gränssnitt och att exploatera raffinerade buggar för att olovligen ladda ned hela databasen. Men, men, det där kan vi dividera och spekulera om så läge vi gitter, det är förstås upp till domstolen att avgöra.

*edit*
Det Annonsguiden gör skiljer sig inte särskilt mycket från en vanlig sökmotor som Google. Lite knepigt att förbjuda vanliga sökmotorer.
Citera
2005-10-05, 15:30
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
En sak till: jag har rört ihop det juridiska litet grann. Datalagen upphävdes 1998 och ersattes av PUL. Förbudet mot dataintrång ligger numera i Brottsbalken 4 kap. § 9c: "Den som [...] olovligen bereder sig tillgång till upptagning för automatisk databehandling eller olovligen ändrar eller utplånar eller i register för in sådan upptagning döms för dataintrång till böter eller fängelse i högst två år".

Ingen stor sak, men rätt ska vara rätt.
Citera
2005-10-05, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Annonsguiden stämdes av Blocket.se för brott mot upphovsrätten, de blev inte åtalade för olaga dataintrång - datalagen har inte prövats i det fallet. Jag tycker att det är rätt stor skillnad på att göra scriptade sökningar genom en sajts vanliga gränssnitt och att exploatera raffinerade buggar för att olovligen ladda ned hela databasen. Men, men, det där kan vi dividera och spekulera om så läge vi gitter, det är förstås upp till domstolen att avgöra.

*edit*
Det Annonsguiden gör skiljer sig inte särskilt mycket från en vanlig sökmotor som Google. Lite knepigt att förbjuda vanliga sökmotorer.

OK hade för mig att det var just datalagen som de prövades mot men då hade jag tydligen fel.
Citera
2005-10-05, 19:46
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Det räcker, med andra ord, att kopiera databasen för att få tillgång till alla användarnamn, IP-nummer, PM, osv.
...
Edit: Det finns metoder att skydda datat i databasen, t ex genom kryptering av fälten med unika nycklar, men den metoden skulle innebära hantering och backup av nycklar, prestandaförsämring, etc. Det måste dessutom finnas stöd i antingen i databasservern, eller applikationen (vBulletin).

Exakt hur, hade du tänkt, att polisen skulle kunna kopiera forumets databas?

Jag bara pratar om vad som är teknisk möjligt. Vad som polisen får / inte får göra är en annan sak.

Kopiering av databas kan ske genom att komma åt servern, antingen fysiskt eller via nätverk (t ex internet).

Informationen kan möjligen inte användas direkt, men kan utnyttjas som underlag i en undersökning.

/Cody
Citera
2005-10-07, 06:34
Medlem
Här är en person som tydligen utnyttjat en bugg och olovligen tagit sej in i ett datasystem... 80 dagsböter
http://www.na.se/skrivut.asp?intId=921330

Att utnyttja en bugg är alltså inte tillåtet
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här