2011-04-08, 07:23
Medlem
Jag har kollat igenom flera olika trådar som haft samma mål med tråden men inte lyckats hittat något svar, mest Off topic trams.

Så.

Jag väger ca 80 kilo, och 180-185cm lång och jag brukar inte dricka alkohol speciellt ofta, 3-4 gånger om året, var mindre sällan förr.
Så till frågan, om jag tar en Ipren/Alvedon för att lindra febern och sedan dricker hur kommer jag må?

Har för ca en timme sen tagit en Ipren och tänkte efter denna ta en Alvedon, sedan runt 18.00 så tänkte jag dra ut och festa kan jag då ta en Ipren?
Citera
2011-04-08, 07:30
Medlem
IRMEs avatar
ipren och alvedon har olika aktiva substanser

Ipren är baserat på ibuprofen
Alvedon är baserat på paracetamol

Just paracetamol finns det en del studier som tyder på att det är förhöjda risker att kombinera med alkohol, så jag skulle förslå att du plockar en ipren istället(Dock kan det väl finnas risker där också, det har jag ingen större koll på, fast de ska nog vara mindre än med paracetamol)

Du kan kanske klara dig, men jag brukar ju känna att om man har huvudvärk så kommer den bara bli grymt mycke värre om jag dricker oavsett om jag har lindrat den med värktabletter eller sånt. Bättre att lägga dig en timme eller så och vila huvudet, kanske kombinera med en ipren och lite te eller något.
Citera
2011-04-08, 08:05
Medlem
Ssjoss avatar
Om man har feber så är det nog bra att avstå alkohol. Feber = ganska sjuk.
Om du har feber som konsekvens av en infektionssjukdom (typ influensa) så är det vidare stor risk att du smittar dina vänner vilket jag tycker är ganska otrevligt

Annars så ska man alltid UNDVIKA Alvedon + alkohol. (Kombinationen är farlig för levern)

Ipren, treo, magnecyl går dock bra. (såtillvida att man inte har problem med magsår)
Citera
2011-04-08, 08:06
Medlem
Tokkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
ipren och alvedon har olika aktiva substanser

Ipren är baserat på ibuprofen
Alvedon är baserat på paracetamol

Just paracetamol finns det en del studier som tyder på att det är förhöjda risker att kombinera med alkohol, så jag skulle förslå att du plockar en ipren istället(Dock kan det väl finnas risker där också, det har jag ingen större koll på, fast de ska nog vara mindre än med paracetamol)

Du kan kanske klara dig, men jag brukar ju känna att om man har huvudvärk så kommer den bara bli grymt mycke värre om jag dricker oavsett om jag har lindrat den med värktabletter eller sånt. Bättre att lägga dig en timme eller så och vila huvudet, kanske kombinera med en ipren och lite te eller något.

Hepatotoxicitet från så låga doser utav ibuprofen eller paracetamol är för låga, för att de ska ge någon inverkan när någon är alkoholpåverkad, dock så ska man undvika dessa ämnen om man är alkoholist. Men eftersom TS, knappt förbrukar alkohol, så behöver du inte oroa dig alls.
Citera
2011-04-08, 08:07
Medlem
Ssjoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokker
Hepatotoxicitet från så låga doser utav ibuprofen eller paracetamol är för låga, för att de ska ge någon inverkan när någon är alkoholpåverkad, dock så ska man undvika dessa ämnen om man är alkoholist. Men eftersom TS, knappt förbrukar alkohol, så behöver du inte oroa dig alls.

Har iofs också hört att "en" Alvedon inte är så farligt. Dock skulle jag spara min lever bäst jag kunde och inte kombinera paracetamol + alkohol.
Citera
2011-04-08, 08:15
Medlem
Tokkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssjos
Har iofs också hört att "en" Alvedon inte är så farligt. Dock skulle jag spara min lever bäst jag kunde och inte kombinera paracetamol + alkohol.

Som sagt, hepatotoxicitet är för lågt. Hepatotoxicitet är kemikalier, som i överdos, orsaker leversjukdomar. Så, du sparar inte din lever, för att du skulle undvika att använda paracetamol med alkohol ett fåtal gånger, men som sagt, gör det inte för mycket.
Citera
2011-04-08, 08:58
Medlem
Okej så alkohol och Ipren går men febern då? Kommer jag må skit under ruset ta i åtanke att jag tar en Ipren också då.
Citera
2011-04-08, 09:06
Medlem
6tasys avatar
För det första beror det på hur många milligram av ibuprofen och paracetamol det är i respektive tablett, för det andra beror det på hur mycket du ska dricka.

Det är inte att rekommendera att kombinera alkohol och läkemedel, inkluderat febernedsättande, men att ta tex två 500 mg och sedan dricka är inte livsfarligt.
Citera
2011-04-08, 09:55
Medlem
Det blir väl att jag tar en tablett precis innan och sedan en under tiden, det borde vara okej eller ?
Citera
2011-04-08, 09:59
Medlem
En till sak snabbt bara, hur länge sitter Ipren i kroppen ?
Citera
2011-04-08, 10:03
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusan95
Det blir väl att jag tar en tablett precis innan och sedan en under tiden, det borde vara okej eller ?

Min personliga erfarenhet är att Ipren, Aspirin och liknande inte påverkar festandet åt endera håll, däremot så får man ju betala priset för att man är ute och fester medans man är sjuk. Betalningen brukar inkrävas dagen efter.
Citera
2011-04-08, 10:05
Medlem
Att jag kommer må piss förstår även jag.
Men så, hur kommer jag må under ruset kommer jag må förjävligt eller kommer det att vara som vanligt ?
Och hur länge sitter ipren i kroppen ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in