Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
Jodå, Tore hade som han antyder i sin bok utan att egentligen berätta detaljer "viss insyn" i SSI:s verksamhet särskilt under PG:s tid då det var ganska rikligt utbyte som Tore gillade för att det blev lite ordning i det oprofessionella agerandet från IB tiden.

Det var lite bättre men inte mycket. Jag tänker inte pressa dig på mer men du borde nog fundera lite över ditt umgänge.
Citera
2011-04-03, 13:04
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddis(s)
...En sak kan man dock konstatera och det är att IB och SSI stod partiet nära och att HH var den som skulle föra hela underrättelsetjänsten under politisk kontroll. Därför avskydde både Tore och Näss denne Holmer.... Några inom IB påstod till och med att Tore och Näss var Ryska spioner på grund av motsättningarna. Till och med lär man ha spanat på denne. Så illa var det.

Det man tydligt kan se är att det var SSI - sidan som drev både PKK och CP. Inte minst genom den famöse skrävlaren Donald. Tore var en klok överlevare ...Har man sett hans blick när han talade om t ex Donald eller töntarna i Norrköping så syntes tydligt vad han tyckte. Lika tydligt som när han talade om Holmer...

Underrättelsetjänsten bör stå under demokratins kontroll och inte som CIA föra sin egen utrikespolitik.
Om Tore, Näss & Co tog sig rätten att förtala Holmér, Geijer eller Palme av denna anledning bör de åtalas.
Näss var ännu snabbare att kalla Haukka exv. för KGB-agent. Detta är normalt spioner emellan.
Det var Alf Karlsson och Tommy Lindström som hindrade Holmér från andra spår än PKK.
Tores undergivna förvirring framgår tydligt ur hans böcker.
Holmérs blick har jag personligen mött. Nu förstår jag vad han ville ha sagt. / Ove M
Citera
2011-04-03, 13:08
Medlem
En intressant debattartikel blev raderad i "Världen i dag" vars medarbetare Ruben Agnarsson också uttryckt liknande tankegångar på ett skruvat sätt.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/...ons-testamente

David Fredins debattinlägg var väl lite för avslöjande i sin framställning och blev raderad men "Google is our friend" och har den cachad.

http://webcache.googleusercontent.co...=www.google.se

David Fredin Borås ger en bild av att Olof Palme var i händerna på Sovjetunionen
Citat:
Komplex bild av "fredsduva"

För en yngre generation som bara har hört hyllningarna av Olof Palme, 25 år efter hans frånfälle, kan det vara svårt att förstå innebörden i begreppet "Palmehatet". Vem kunde väl hata en så respekterad statsman och fredsduva? Men bilden av den mördade statsministern är mer komplicerad än så, menar David Fredin(...)

Saken var väl underbyggd, då den trycktes den 25 oktober 1982. Olof Palme mötte i hemlighet även den militära ryska underrättelsetjänstens män, en uppgift som kom från Försvarsstabens operations*avdelning 5. Palmehatet var därför mer än berättigat bland dem som såg vad som pågick av Palmes obskyra verksamhet mot svenska nationella intressen.
Klarsynta män, som greve Carl Magnus Armfelt, satt inne med information redan 1972. Den högt meriterade journalisten Bertil Wedin skrev i tidskriften Contra år 2010 att: "Åtskillig dokumentation var enligt hans (greve Armfelt) och andras mening, bevis för att Olof Palme lät sig styras av Kreml".
Som exempel gav Wedin det faktum att några av Palmes mest viktiga tal, som det om en nordisk försvars*union 1968, fanns tryckta i Moskva inan Palme hållit talet. Möjligen för att slutgiltigt godkännande av Kreml innan de kom i tryck, respektive Palme höll dem.
David Fredin,
Borås

Har då Bertil Wedin skrivit i Contra vars redaktion visat sig ha många kontakter till andra som figurerat i Palmeutredningen. ja klicka får ni se

http://www.contra.nu/c101smdr.html

Citat:
En djärv antikommunists spännande liv av Bertil Wedin

Den finlandssvenske aristokraten Carl Magnus Armfelt levde ett spännande liv. Han upplevde japanernas angrepp mot Pearl Harbor. Och aktiviteter i frihetens tjänst förde honom både till Ungern 1956 och Tjeckoslovakien 1968.

PS. Måste bara kommentera denna formulering.

Citat:
Den högt meriterade journalisten Bertil Wedin

En fd svensk underrättelseofficer som sålt sig till Sydafrikas militära underrättelsetjänst skulle alltså vara "högt meriterad". Helt klart att svensk underrättelsetjänst inte kunnat hålla rent i sina egna kadrar.

Senast redigerad av Utredaren 2011-04-03 kl. 13:20.
Citera
2011-04-03, 13:15
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeC
Portnoy bjöd på en lämplig förklaring:
"Förmodligen så rullade folket som kom springande över honom på rygg åt vänster, alltså in motTunnelgatan. Därav kom blodpölen att hamna ännu längre ditåt."
Men Portnoy tror vad han måste tro för att få framstå som experten här. Allt och bortförklaringarna inte minst talar annars för att kroppen vändes åt motsatt håll dvs utåt Sveav. / Ove M
Citera
2011-04-03, 13:24
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
....Har då Bertil Wedin skrivit i Contra vars redaktion visat sig ha många kontakter till andra som figurerat i Palmeutredningen....
Kerstin Vinterhed skriver mer utförligt om Bertil Wedin på s. 123 som sagt. / Ove M
Citera
2011-04-03, 13:28
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeC
Du hänger upp dig på en källkänslig småsak bara för att du inte kan bemöta mig på annat sätt. Om Dekorimamannen finns så var det Anti Avsan, det kan fastslås med 99,9% säkerhet.
Vad säger att det inte kunde ha varit Bror Perä likaväl? / Ove M
Citera
2011-04-03, 14:15
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:

David Fredins debattinlägg var väl lite för avslöjande i sin framställning och blev raderad men "Google is our friend" och har den cachad.

Vänta nu, är det här samma David Fredin som var Alf Enerströms "allt-i-allo"? Enerström anlitade så vitt jag har förstått nämligen en man vid samma namn för att spionera på hans f.d. sambo Gio Petré. Misstänker även att denne Fredin är den "David F" som nämns i GK:s betänkande i kapitlet om "Alf E", d.v.s. Enerström. I GK:s betänkande på s. 547 står att
"I juni 1987 försökte spaningsledningen vidare få tillstånd att avlyssna Alf E:s och hustruns samt David F:s telefoner. David F var en något udda person som fanns i närmaste kretsen kring Alf E".
Vore intressant att få klarhet i detta.
Citera
2011-04-03, 14:27
Medlem
JakeCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Vad säger att det inte kunde ha varit Bror Perä likaväl? / Ove M

Det överlåter vi åt Olle Alsén som fastslog att det bara kan stämma in på en person. Mig veterligen så tränade Perä inte på gymmet heller.
Citera
2011-04-03, 16:02
Bannlyst
Citat:
Det var lite bättre men inte mycket. Jag tänker inte pressa dig på mer men du borde nog fundera lite över ditt umgänge.

Jag har åtminstone ett kontaktnät. Skämt å sido måste man alltid vara försiktig med källor när det handlar om sådant här.

Jag gläds åt att du under åren har fått lära dig lite mer om hur saker kan hänga ihop och jag hoppas att varken du eller andra drar slutsatsen att det bara för att krafter inom SSI och Säpo valt att delta i mörkläggningen, som genomsyrat utredningen, inte innebär att någon av dessa därmed skulle vara direkt inblandade.. bara att de ansett att det då finns starka skäl att inte föra fram sanningen eller att de hade mycket att förlora på att sanningen kom fram.

Läget idag är ett annat. Kanske kan Jallais bok överraska dig på det området både när det gäller motiv och tänkbara aktörer. Sanningen kan ibland vara mer komplex än svart och vitt.

Jag skall dock hålla igen lite nu så får vi vidareutveckla när ni läst boken.
Citera
2011-04-03, 16:14
Bannlyst
Citat:

En fd svensk underrättelseofficer som sålt sig till Sydafrikas militära underrättelsetjänst skulle alltså vara "högt meriterad". Helt klart att svensk underrättelsetjänst inte kunnat hålla rent i sina egna kadrar.

Underhållande länkar... tack!
Citera
2011-04-03, 18:45
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:

Utredaren, jag får verkligen tacka för detta tips. Jag har kollat i mina papper och det visade sig att det är samma Fredin som skrivit artikeln som var Enerströms "allt-i-allo". Innehållet i Fredins artikel var även det intressant. Den Lennart Hane som omnämns i hans artikel var t.ex. Alf Enerströms juridiska ombud under några år. Hane var en advokat med högerextrema sympatier och hade kopplingar till Europeiska Arbetarpartiet (EAP), han var även styrelseledamot i Svensk-Chilenska sällskapet, en organisation som arbetade för att ge en positiv bild av militärdiktaturens Chile.

Kan även tilläggas att enligt uppgifter i Contra nummer 4 2000 så ringde Bertil Wedin från London till polisen i Karlstad för att försöka få klarhet i varför Enerströms herrgård i Sölje stormats av polis och Enerström gripits sommaren 1998 (Enerström själv trodde att det var Göran Persson som beordrat stormningen av Sölje Herrgård för att mörda honom). Man kan fråga sig varför Wedin intresserade sig för Enerströms gripande. Är det för att det enligt Ulf Lingärde fanns ett samband mellan gruppen kring Contra och Enerström?
Citera
2011-04-03, 19:20
Medlem
JakeCs avatar
Boktips: "Han sköt Olof Palme" av Börje Vingren.

Victor Gunnarsson börjar bara bli tyngre och tyngre i mina ögon. Att en mycket erfaren förhörsledare efter över 30 timmars förhör anser sig vara "till 1000 procent" säker på att han sköt väger rätt tungt. Det finns mer också. Läs läs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in