2011-03-30, 08:58
Medlem
sfrges avatar
Har stora problem med missbruk av alkohol och på senare tid har jag även börjat få ångest och grejor. Har varit nedstämd förut men den här ångesten är riktigt läskig. Det känns som att så länge man inte kan lindra den så finns det ingen annan utväg en att självmedicinera med alkohol. Är kallad till företagshälsovården eftersom jag varit sjukskriven så mycket. Kommer nog att lägga korten på bordet direkt och fråga om dom inte kan skriva ut nått antidepressivt/ångestdämpande till mig...Frågan är vad dom här medicinerna har för effekt? Finns det mediciner som man blir hög av....får ett rus av? I sånna fall känns det som att man kommer att byta missbruk. Är effekten olika för olika personer??
Citera
2011-03-30, 11:49
Medlem
Boxis avatar
Om du får en SSRI (En klass av ångestdämpande och antidepressiva mediciner) kommer din ångest med all sannolikhet att minska, alkoholbruket är svårt att uttala sig om, förhoppningsvis känner du inget sug efter det när ångesten har lagt sig tack vare medicinen. Du kan få mediciner som du blir hög av i början av medicineringen (SSRI gör dig inte hög), fast det är lite fel att säga att man blir hög men jag tror att du förstår. När man sätter in SSRI är det vanligt att man får ökad ångest i början, då kan det vara bra att ha lugnande till hands men detta kommer inte att behövas efter några veckor och du hinner antagligen inte bli beroende tills dess.

Summa summarum: Din ångest lär minska och risken att byta ett missbruk mot ett annat är låg när du bara medicinerar med SSRI. Kör hårt nu, det kan bara bli bättre när det är som värst
Citera
2011-03-30, 11:53
Bannlyst
Lika bra att vara ärlig, företag läkaren kommer förmodligen inte skriva ut antid du kommer nog få en remiss.

Ett tips sluta att dricka så kommer så småningen att må bättre.
Citera
2011-03-30, 23:51
Medlem
Blezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Lika bra att vara ärlig, företag läkaren kommer förmodligen inte skriva ut antid du kommer nog få en remiss.

Ett tips sluta att dricka så kommer så småningen att må bättre.

Man kan få sertralin mot ångest/depression men du har rätt. Du kommer få en remiss antagligen eftersom sertralin + akohol inte går ihop. Eller vänta, det kanske finns andra mediciner iofs. Så du kan ju alltid försöka. De måste ju på något sätt hjälpa dig. Antagligen kommer du få gå på AA möten eller något liknande (pinsamt kanske men det hjälper?) Vet inte, dricker själv inte akohol och planerar inte precis på att börja.
Citera
2011-04-02, 14:09
Medlem
sfrges avatar
Tack för svaren. Jo jag tror också till 95 procent att det kommer att bli nån form av alkoholistrehab typ AA eller nått. Har faktist varit till företagshälsovården för några dar sen. Skall dit igen på tisdag och då kan det nog bli så att jag får nån medicin...Ärligt talat så känns det som att jag kommit så långt i mitt missbruk att om jag inte får nån form av mediciningering så kommer jag aldrig att kunna bryta det hela. Jag kan bara vara lycklig när jag är berusad...
Citera
2011-04-02, 14:20
Medlem
Rejvarens avatar
Alkohol är väldigt ångestframkallande så att sluta är det absolut bästa. Du kommer säkert att må dåligt en period efteråt också, håller det i sig väldigt länge så får du tjata till dig antidepp Lycka till!
Citera
2011-04-02, 14:30
Medlem
Jag är likadan som TS. Men jag har tur, jag bor i Nederländerna och får all hjälp som jag behöver. Nästan lite för mycket, känns det som ibland.

Har gått på piller i över ett år, jag är biopolär. Med den sjukdomen så är självmedicinering med alkohol lätt att göra. Men, dilemmat är att det hjälper för stunden. Som andra här har sagt, så får du mer ångest med drickandet.

Pillren funkar bra för mig, förutom tre fyra gånger per år då jag blir depressiv eller manisk. Då tar jag ett race med drickande i en vecka. Inte så att jag ligger i ett dike och spyr, men ändå så kan jag inte stå emot att hinka i mig.

BTW, ska till psykologen på måndag igen för att se över dosen av pillren. Blir nog lite mer att knapra per dag, tror jag. Hursomhelst, jag är 47 år och har alltid vägrat äta piller förrän nu. Rekommenderar att du tjatar till dig piller på något sätt. De kanske inte gör underverk, men de fixar till de små problemen i vardagslivet, helt klart.
Senast redigerad av CenoCeno 2011-04-02 kl. 14:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in