2011-03-30, 06:01
Avslutad
Hej, jag undrar om nån vet.

Jag har just bytt hela taket till mitt radhus, behöver jag besiktiga taket?

MVH
Citera
2011-03-30, 06:10
Medlem
8bitrages avatar
"Behöver"?
Citera
2011-03-30, 06:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
"Behöver"?

Ja, lagligt sett?
Citera
2011-03-30, 09:06
Medlem
Melalnsloeadf.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ja, lagligt sett?
Tror du behöver bygglov faktiskt, och där innefattas ju en slutbesiktning när bygget är klart. Det kan nog skilja sig från kommun till kommun vad som gäller dock.
Ta Stockholm som exempel.
http://www.stockholm.se/ByggBo/bygglov/Fragor-och-svar/#Mala-om-eller-byta-fasad-pa-flerbostadshus-villa-eller-radhus--behovs-bygglov-
Där måste du alltså söka om bygglov för att byta takbeklädnad ( se nedan). Jag föreslår att du ringer till din kommuns bygglovsansvarig.

"För att måla om eller byta fasad- eller takmaterial på flerbostadshus krävs bygglov inom detaljplanelagt område. Byte av material på fönstersnickerier, t ex från trä till aluminium, är också lovpliktigt.

För egen villa, en- eller tvåbostadshus, finns undantag från bygglovsplikten. Det är bygglovsfritt att måla om och byta fasad-, fönster- eller takmaterial, om inte byggnadens eller områdets karaktär därmed ändras väsentligt. Ring stadsbyggnadskontoret för information om du känner dig osäker."
Citera
2011-03-30, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melalnsloeadf.
Tror du behöver bygglov faktiskt, och där innefattas ju en slutbesiktning när bygget är klart. Det kan nog skilja sig från kommun till kommun vad som gäller dock.
Ta Stockholm som exempel.
http://www.stockholm.se/ByggBo/bygglov/Fragor-och-svar/#Mala-om-eller-byta-fasad-pa-flerbostadshus-villa-eller-radhus--behovs-bygglov-
Där måste du alltså söka om bygglov för att byta takbeklädnad ( se nedan). Jag föreslår att du ringer till din kommuns bygglovsansvarig.

"För att måla om eller byta fasad- eller takmaterial på flerbostadshus krävs bygglov inom detaljplanelagt område. Byte av material på fönstersnickerier, t ex från trä till aluminium, är också lovpliktigt.

För egen villa, en- eller tvåbostadshus, finns undantag från bygglovsplikten. Det är bygglovsfritt att måla om och byta fasad-, fönster- eller takmaterial, om inte byggnadens eller områdets karaktär därmed ändras väsentligt. Ring stadsbyggnadskontoret för information om du känner dig osäker."

Tack för infon Melal men nu har vi bara bytt tak och det har inte ändrats väsentligt så vi behövde inte bygglov(sista stycket).. därav ingen obligatorisk besiktning
Senast redigerad av priz 2011-03-30 kl. 11:08.
Citera
2011-03-30, 13:36
Medlem
Megaforces avatar
Har du däremot angivit i beställningen att betalning först sker efter slutbesiktning så är du också skyldig att se till att en oberoende besiktningsman utför detta inom rimlig tid.
Citera
2011-03-31, 07:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har du däremot angivit i beställningen att betalning först sker efter slutbesiktning så är du också skyldig att se till att en oberoende besiktningsman utför detta inom rimlig tid.

Nej detta har inte angivits, besiktning har inte nämnts nånstans, jag tänkte mer om det är nått jag är skyldig att göra då skorstenar etc kan ha blivit ändrade på?
Citera
2011-03-31, 11:23
Bannlyst
Det borde ligga i ditt eget intresse att få det besiktigat, så att det har utförts på ett korekt vis!
Citera
2011-03-31, 11:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bravo83
Det borde ligga i ditt eget intresse att få det besiktigat, så att det har utförts på ett korekt vis!

Jo det kan man ju hålla med om men nu undrar jag om jag måste
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in