Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-25, 17:45
Medlem
CampzEhs avatar
Man säger "på" när det rör sig om en ö och "i" när det rör sig om fastland, svårare än så är det inte
Citera
2011-03-25, 17:51
Medlem
DyingAtheists avatar
Det beror om man syftar på Cypern som ö eller Cypern som stat. Oftast när man pratar om Cypern så syftar man ju just på Cypern som ö, inte Cypern som stat - alltså är oftast rätt preposition att använda.

Exempel:
Ayia Napa är en turistort Cypern. (syftar då till Cypern som ö)

Den officiella valutan i (republiken) Cypern är euro.
Citera
2011-03-25, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
i saklart.

"gotland ligger pa Sverige"
eller
"gotland ligger i Sverige"
?

Skojar du?

Eftersom Sverige inte är en ö så är "i" rätt självklart, men Cypern är en ö OCH en stat och därför borde man kunna använda båda.

Som en tidigare användare sa så heter det "på" Irland, men jag undrar varför det inte heter på Storbritannien isåfall? Är det för att man isåfall skulle säga "de brittiska öarna" eller liknande?

Och hur säger man om Åland? Jag säger på Åland, men eftersom Åland både är en ö som tillhör Finland, men är även en ganska autonom stat så borde "i" funka där också, om det gör det i Cypern-exemplet?
Citera
2011-03-25, 18:16
Medlem
jabbzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -charliesheen
i saklart.

"gotland ligger pa Sverige"
eller
"gotland ligger i Sverige"
?

Haha, om du var seriös är detta extremt korkat och roligt.
Citera
2011-03-25, 18:37
Medlem
FredrikSahlins avatar
Jag fick lära mig att man är i hotellet på Ayia Napa
Citera
2011-03-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
Skojar du?

Som en tidigare användare sa så heter det "på" Irland, men jag undrar varför det inte heter på Storbritannien isåfall? Är det för att man isåfall skulle säga "de brittiska öarna" eller liknande?

Eftersom Irland är en ö som består av Republiken Irland och provinsen Nordirland (den senare är en del av Kungadömet Storbritanien) så kan man säga att Dublin ligger på Irland eller i (Republiken) Irland beroende på vad man menar.

Samma sak med Lidingö. Någon bor i Lidingö (kommun) och på Lidingö (ön).

---/T
Citera
2011-03-25, 18:49
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Har jobbat två säsonger I Ayia Napa. Cypern.
Citera
2011-03-25, 18:55
Medlem
Australien är en ö också (en jävligt stor en) men inte säger man "på australien".
Citera
2011-03-25, 18:58
Medlem
Kesslers avatar
Om man nu ska säga på om det är en ö. Säger man då jag är på London eller räknas inte det eftersom själva staden inte är en ö? Eller typ jag är på Aten osv.
Citera
2011-03-25, 19:05
Medlem
chips79s avatar
på så klart... man är inte i en ö, man är på den. jag bor på Åland säger jag, inte fan säger man i Åland. solklart
Citera
2011-03-25, 19:15
Medlem
Shut up donnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kessler
Om man nu ska säga på om det är en ö. Säger man då jag är på London eller räknas inte det eftersom själva staden inte är en ö? Eller typ jag är på Aten osv.

Cypern är ingen stad ditt hjon. Så London är helt irrelevant i sammanhanget.
Citera
2011-03-25, 19:18
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omSSS
Hejsan, jag kom in i en diskusion där vi började diskutera om Ayia napa ligger på eller i Cypern.

Ex: "Ayia napa ligger på cypern", "Ayia napa ligger i Cypern"

Det jag kom fram till är att eftersom Cypern är en ö så ligger Ayia napa på Cypern, man säger ju Visby ligger på Gotland.

Man säger dock Stockholm ligger i Sverige, och Oslo ligger i Norge.

Säger man "på" bara för att det är en ö eller hur lyder de reglerna om preposition?

Tacksam för svar.

PÅÅÅÅÅ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in