2011-03-16, 20:32
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeC
By the way; Utredaren, vem är du? Hur kan du sitta på den info som du gör? Ber om ursäkt om det redan frågats en miljon gånger i tråden.

Det är inte okej att rota i andra användares identitet, bara en heads up.
Citera
2011-03-16, 20:37
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Har ju tvistats en hel del om att detta biobesök blev en spontanhandling vid middagsbordet hos MOP verkar ju knappast vart så.

Det finns väl inga tvivel om att biobesöket inte var en spontanhandling, dels hade Lisbet pratat om det på jobbet med arbetskamrater, och Olof hade nämt det till fotograf Wahlbärj på eftermiddagen.

Däremot så verkar valet av biograf vara rätt så sent påkommet, valet stod mellan Bröderna Mozart på Grand vid Sveavägen eller Mitt liv som hund på Spegeln vid Birger Jarlsgatan.

Efter att Olof hade kommit hem från jobbet så talade han med sonen Mårten på telefon som nämnde att han och fästmön hade biljetter till Bröderna Mozart. Men inte ens nu så sa Olof bestämt att dom också skulle gå på Grand utan det måste ha blivit bestämt efter att dom lagt på, dvs någonstans runt kl 19-20.
Citera
2011-03-16, 20:42
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack. Jag tänkte på de här inläggen där det nämns en röd bil. Jag ville inte säga färgen förrän du svarat.

https://www.flashback.org/sp29507762

https://www.flashback.org/sp29507252

I mvagrippas inlägg #13886 angående röd bil.
Sven Aner pratade med Skandiaväktaren Anette Kohut om hennes hemligstämplade förhör. Hon kunde inte förstå varför hennes förhör hemligstämplats om "det inte var det där med den röda bilen".
Citera
2011-03-16, 20:56
Medlem
JakeCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Det är inte okej att rota i andra användares identitet, bara en heads up.

Menade givetvis inte att jag ville ha namn och personnummer. Har bara noterat att han verkar sitta på information över oss andra och tänkte om han hade någon förklaring till detta

Btw så håller jag på att sammanställa ett dokument med alla poliserna, från Avsan och Östling till Tell och Piltz. Kan publicera den senare.
Citera
2011-03-16, 21:26
Medlem
Kan inte släppa det här med vapnet som Utredaren nämnt och som han påpekar är det vapen
som Palme sköts med. Har fått tekniska förklaringar om vapnet, samt att Utredaren satt mittemot en fd Säpopolis vars magnumrevolver lämnats in till PU.

Till Utredaren:
Är det så att Du antar att den här revolvern är den som det måste vara, då alla andra testats, eller har den förre Säpopolisen sagt att det absolut är denna pistol som Palme sköts med??
Citera
2011-03-16, 21:31
Medlem
CapsLockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Håller med. Ett mycket lustigt sammanträffande. Någonting har hänt precis innan skotten märker man om man läser vad vittnena säger ordentligt. De vittnen som inte nämner något om nån konversation har ju förmodligen bara sett själva skottögonblicket. Fråga till dig Capslock: Tror du polisens rekonstruktion av mordet stämmer? Eller har man ändrat på tillvägagånssättet. Varför vägrade LP rekonstruktion?

Rekonstruktionen verkar vara ett "hafsverk" ser man på bilden som Portnoy har gjort http://fbportnoy.webs.com/apps/photos/photo?photoid=31085898 så ser man ju redan här hur illa rekonstruktionen är skött. OP ligger någon meter fel t.e.x. Att då tro på någon seriöst i polisens rekonstruktion är svårt. Jeppson placering stämmer inte heller då offret läggs helt fel.

Samt att i Polisens rek så är skytten vänsterhänt, man har gått helt plötsligt på Bjökmans ord, som i andra fall betraktas som full och opålitlig..... Bild här från rekonstruktionen http://www.leopoldreport.com/LITT6.html

Så polisensrek är inte mycket att hurra över vrider och vänder lite som man vill med vittnen och positioner..

Så svar nej. Jag tror inte polisens rekonstruktion stämmer.

Att sedan inte LP ställer upp på rekonstruktionen är ju ett mysterium i sig.
Tanten har ju i stort sett tigit från dag 1. Inga inspelade förhör, ingen rekonstruktion
I en intervju för P1 på 25-årsdagen så tiger hon ju fortfarande och vill inte yttra sig ett ord om morddagen, mer än att "det jag sagt finns antecknat"
Uppträdde riktigt arrogant och avvisande mot reportern.

Holmers första samtal med LP fick henne att dra igen käften.
Annat var det på sabb, där hon talade om 2 gärningsmän, ustasja osv osv. Men sedan munkavle..

Skulle ju smaka fågel om LP kommer på rekonstruktion och börjar envisas med 2 gärningsmän!
Engström och "dekorimamannen"???

Så svar på varför LP vägrade har jag ingen aning om, det vet ingen mer än hon och Holmer..
Citera
2011-03-16, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLocks
Rekonstruktionen verkar vara ett "hafsverk" ser man på bilden som Portnoy har gjort http://fbportnoy.webs.com/apps/photos/photo?photoid=31085898 så ser man ju redan här hur illa rekonstruktionen är skött. OP ligger någon meter fel t.e.x. Att då tro på någon seriöst i polisens rekonstruktion är svårt. Jeppson placering stämmer inte heller då offret läggs helt fel.

Samt att i Polisens rek så är skytten vänsterhänt, man har gått helt plötsligt på Bjökmans ord, som i andra fall betraktas som full och opålitlig..... Bild här från rekonstruktionen http://www.leopoldreport.com/LITT6.html

Så polisensrek är inte mycket att hurra över vrider och vänder lite som man vill med vittnen och positioner..

Så svar nej. Jag tror inte polisens rekonstruktion stämmer.

Att sedan inte LP ställer upp på rekonstruktionen är ju ett mysterium i sig.
Tanten har ju i stort sett tigit från dag 1. Inga inspelade förhör, ingen rekonstruktion
I en intervju för P1 på 25-årsdagen så tiger hon ju fortfarande och vill inte yttra sig ett ord om morddagen, mer än att "det jag sagt finns antecknat"
Uppträdde riktigt arrogant och avvisande mot reportern.

Holmers första samtal med LP fick henne att dra igen käften.
Annat var det på sabb, där hon talade om 2 gärningsmän, ustasja osv osv. Men sedan munkavle..

Skulle ju smaka fågel om LP kommer på rekonstruktion och börjar envisas med 2 gärningsmän!
Engström och "dekorimamannen"???

Så svar på varför LP vägrade har jag ingen aning om, det vet ingen mer än hon och Holmer..

Att Lisbet sitter inne med lösningen är ju ingen nyhet. Inte klokt att hon kunde få hålla på som hon gjorde efter mordet. Men tyvär fortsätter hon att dölja sanningen om mordet, tragiskt. Lisbet är svarta fåret i den här utredningen, inklusive Hans Holmér. Sen får folk kalla mig idiot men det märks så förbannat tydligt. Morelius säger bland annat att det var ingen som helst tvekan om att mördaren och Lisbet hade ögonkontakt osv. inga tveksamheter där inte.
Senast redigerad av mackeeee 2011-03-16 kl. 21:49.
Citera
2011-03-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavring
Det är ju lögn i helvete att hitta boken "Mordet på Palme och polisspåret", Baude 1989.

Någon som har förslag...eller...hmmm...en pdf av verket
Håller med dej, jag letar efter den jag me, hittar jag den så kan du låna den av mig sen....
Citera
2011-03-16, 22:53
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Att Lisbet sitter inne med lösningen är ju ingen nyhet. Inte klokt att hon kunde få hålla på som hon gjorde efter mordet. Men tyvär fortsätter hon att dölja sanningen om mordet, tragiskt. Lisbet är svarta fåret i den här utredningen, inklusive Hans Holmér. Sen får folk kalla mig idiot men det märks så förbannat tydligt. Morelius säger bland annat att det var ingen som helst tvekan om att mördaren och Lisbet hade ögonkontakt osv. inga tveksamheter där inte.

Morelius säger det ja... betyder det att det är stämmer överens med vad som verkligen skedde? Allvarligt talat.. Hur kan en person som ser en händelse på ca 40 m håll i tveksamma ljusförhållanden ens komma med ett sådant tvärsäkert påstående? Och stämmer hans minne perfekt också?

I såfall har Morelius ett perfekt, oklanderligt fotografiskt minne och såg alltså LPs ögon ha fäst blicken vid GMs ansikte. Givetvis en total fysisk omöjlighet.

Det folk glömmer hela tiden i denna tråd är hur otillförlitliga ögonvittnens berättelser är över lag... Detta gäller samtliga ögonvittnen i all världens kriminalhistoria!

A och O när det gäller vittnesuppgifter är att om det finns fler än en till en händelse så är det den övergripande bilden man får när man lägger ihop alla vittnesmål som man bör gå efter.

Med detta sagt menar jag inte att skeendet just detta fall är solklart..
Senast redigerad av portnoy 2011-03-16 kl. 23:01.
Citera
2011-03-16, 22:54
Medlem
JakeCs avatar
Ett axplock av vad man fann i en husrannsakan hos CG Östling (Polisman Ö/A):

En SS-hjälm.
Små nazist-kors att fästa på klädnader.
En påse med kartor över telenätverket.
Ett flertalet foton med Östling som gjorde Hitler-hälsningar, på diverse platser.
Samt en kula av samma slag som dödade Olof Palme.
Ett vykort med texten “"Svinet på andra sidan låter sig fortfarande förfäras av fantombilden, men järnvägsspåret blir allt hetare. Sätt dig i kontakt med Enskedemannen."

218 askar med ammunition.
20 pistoler.
4 revolrar.
1 pumphagel gevär.
1 gasgranat.
5 kulspruteband.
3 rökgranater.
5 handgranater.
8 tårgassprayer.
1 pansarskott och luftvärnsammuniton.
1 raketgevär.

Det är snudd på humor.
Citera
2011-03-16, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Morelius säger det ja... betyder det att det är stämmer överens med vad som verkligen skedde?

Det folk glömmer hela tiden i denna tråd är hur otillförlitliga ögonvittnens berättelser är över lag... Detta gäller samtliga ögonvittnen i hela världens kriminalhistoria!

A och O när det gäller vittnesuppgifter är att om det finns fler än en till en händelse så är det den övergripande bilden man får när man lägger ihop alla vittnesmål som man bör gå efter.

Med detta sagt menar jag inte att skeendet just detta fall är solklart..

Fast nu är det ju hela 5 vittnen som antyder att De hade kontakt med gm innan mordet. Har alla dom fel kanske? absolut inte.
Citera
2011-03-16, 23:02
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Fast nu är det ju hela 5 vittnen som antyder att De hade kontakt med gm innan mordet. Har alla dom fel kanske? absolut inte.

Det är ju inte detta som Morelius talar om. Han talar ju om efter skotten har fallit.

Jag ser fortfarande mötesscenariot som en möjlighet. Just för att flera vittnen har antytt detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in