2011-03-16, 12:38
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxestrella
Nej, Claes Borgström har inga ärliga uppsåt.

Tänk att så många är oförmögna att skilja på Borgnäs och Borgström. När den fullständiga idioten Marianne Rundström hade såväl Lars Borgnäs som Claes Borgström och Mårten Palme i Gomorron Sveriges studio härförleden, så gjorde - naturligtvis -, hon samma misstag hon. Det kan f.ö. ses här: http://www.youtube.com/user/Ensaligblandning#p/u/7/Feb9mscl_10

Att en sån som Rundström får intervjua folk i TV måste bero på nån slags nepotism e.d., ty kompetens saknar hon fullständigt.

Tack för den rättelsen och tack för inslaget som jag just höll på att leta efter! Det blev något freudianskt. Lika genant för mig nu som för Rundström då kan jag tänka. Borgnäs tog det ändå med ro och storsint överseende som vanligt. Claes och Mårten avslöjade ju sig lika som blåbär och riktigt pinsamma.
Så här finns tydligen allt vi behöver samlat på ensaligblandning. Tack för det! / Ove M
Citera
2011-03-16, 12:56
Medlem
För er som inte har boken "Mordet på Olof Palme och polisspåret" 1989. (Jämför med SOU 1999:88).

Göran S = Göran Sund.

Några citat ur boken:

"Göran Sund, 36 år, ingår i Stockholmspolisens livvaktsstyrka. Drygt 15 minuter efter mordet på Olof Palme kommer Göran Sund fram till korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Han bär en mörk överrock med vita stänk i och han är utrustad med walkie-talkie. Den walkie-talkie-man som vittnet "Kristian" såg vid brödbutiken på David Bagares gata där denna mynnar ut i Regeringsgatan stämmer exakt in på Göran Sund, samma överrock och "stor och blond". Också "Skellefteåmannens" beskrivning av walkie-talkie-mannen i hörnet Tunnelgatan/Olofsgatan stämmer in på Göran Sund, samma överrock och "stor och blond".

"Göran Sund är förhörd två gånger i PU på grund av vittnesuppgifter om walkie-talkie-män. Sitt uppdykande på mordplatsen förklarar han själv på följande vis: Jag har haft ett livvaktsuppdrag. Min kollega och jag har lämnat av ett objekt (brittisk ambassadör, vår anm.) och är på väg till basen (polishuset, vår anm.) då vi av en händelse passerar korsningen Sveavägen/Tunnelgatan."
Citera
2011-03-16, 13:00
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrickTamland
...fast visst är det lite spännande att ML i jobbet som polis arbetade på Norrmalm?
Tur att det inte finns några konspirationsteoretiker här. Vem vet vad såna skulle hitta på utifrån detta?
För min del är jag trippelkonspiratorisk och är övertygad om att man från början planerade så att Maria Larsson skulle bli misstänkliggjord före Peter Nordström eller sammanblandad på något annat vis. Här finns massor av liknande exempel som gör att ingen ens av de hundratalet frågor heheho sammanställt kan eller ens får redas ut. / Ove M
Citera
2011-03-16, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
För er som inte har boken "Mordet på Olof Palme och polisspåret" 1989. (Jämför med SOU 1999:88).

Göran S = Göran Sund.

Några citat ur boken:

"Göran Sund, 36 år, ingår i Stockholmspolisens livvaktsstyrka. Drygt 15 minuter efter mordet på Olof Palme kommer Göran Sund fram till korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Han bär en mörk överrock med vita stänk i och han är utrustad med walkie-talkie. Den walkie-talkie-man som vittnet "Kristian" såg vid brödbutiken på David Bagares gata där denna mynnar ut i Regeringsgatan stämmer exakt in på Göran Sund, samma överrock och "stor och blond". Också "Skellefteåmannens" beskrivning av walkie-talkie-mannen i hörnet Tunnelgatan/Olofsgatan stämmer in på Göran Sund, samma överrock och "stor och blond".

"Göran Sund är förhörd två gånger i PU på grund av vittnesuppgifter om walkie-talkie-män. Sitt uppdykande på mordplatsen förklarar han själv på följande vis: Jag har haft ett livvaktsuppdrag. Min kollega och jag har lämnat av ett objekt (brittisk ambassadör, vår anm.) och är på väg till basen (polishuset, vår anm.) då vi av en händelse passerar korsningen Sveavägen/Tunnelgatan."

Hej Klippo
Står det något i boken om när vittnet "Kristian" såg den storväxte blonde mannen på DGB?
Citera
2011-03-16, 13:29
Medlem
Hej Utredaren

Nej, det framgår inte av boken. Däremot får man viss ledning av det Kanalen-inslag jag tidigare postade (9/3):

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.zshare.net%2Faudio%2F 8757957783809666%2F
Citera
2011-03-16, 13:34
Medlem
Lite mer tänkvärd läsning:

http://blogg.aftonbladet.se/plasthimmel/2011/03/teknisk-bevisning-som-berattar-att-pettersson-inte-ar-palmes-mordare

Finns det några tankar på vad en "touchande" kula kan ställa till med?
Citera
2011-03-16, 14:08
Medlem
Citat:

http://blogg.aftonbladet.se/plasthim...palmes-mordare

Det finns många myter om det men den främsta faktorn för hydrostatisk chockverkan är kulans hastighet och då angående sk höghastighetsvapen. AK 4 är ett sådant vapen som ligger i närheten med utgångshastighet på 790 m/s och som jag skjutit mycket med.

Det diskuteras ju på Vapen /& Militär av Scoremax så här.

https://www.flashback.org/sp1467588

Citat:
Jag kan minnas fel, men jag tror det räknades vid 900M/s här( antagligen på att amerikanarna OM jag minns rätt klassade det vid 3000 F/s). (914m/s).så det låg ju nära till hands.

Kan ha fel dock.

Mer finns här.

http://www.sightm1911.com/lib/other/jh_45acp.htm

357 magnum har en utgånghastighet på 350-450 m/s och är inte ett höghastighetsvapen.

http://www.pistolskyting.info/Pistolskyting/Kaliber/

Du kommer att få se mycket av artiklar och kommentarer som skall visa att vapnet inte var en 357 magnum och att skottet inte var påsittande i syfte att tillbakavisa vad jag skrivit om en fd säpopolis 357 magnum revolver som har OPs blod och vävnadsstänk på sig pga baksug.

Men det bidrar ju lite till att öka kunskapen om skjutvapen en del om inte annat.
Senast redigerad av Utredaren 2011-03-16 kl. 14:11.
Citera
2011-03-16, 14:39
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:

http://blogg.aftonbladet.se/plasthimmel/2011/03/teknisk-bevisning-som-berattar-att-pettersson-inte-ar-palmes-mordare

Synnerligen tänkvärd läsning i flera avseenden. Inte nog med att kulorna med all sannolikhet byttes ut direkt efter att de blivit upphittade mot preparerade kulor. Skottskadan på LPs kapprygg var ju lika laboratoriemässigt framställd:
Citat:
Och det var Milan Valverius, chefsobducent och ansvarig för Palmes obduktion, som hade den åsikten om Lisbet Palmes skada. Valverius slutsats var att märket Lisbet Palme hade på ryggen var tillverkat på annat sätt än genom vapenvåld. Och att skadan i hennes kappa var tillverkad i ett skjutlab. Valverius är död sedan länge, men såvitt jag vet tog han i alla fall inte tillbaka sin analys.
Skönt ändå att anhöriga till CP bryr sig och börjar reagera. Ingen skall finna sig i att anhöriga och egna medborgare mördas utan vidare. Varför dog också Valverius så plötsligt? Och varför fortsätter Kari Ormstad att förneka fakta från obduktionen som visar på gevärskula?
Det kan omöjligt ha varit någon magnumrevolver som avfyrades på så nära håll. Istället måste mordkulan ha kommit från ett lika grovkalibrigt gevär uppifrån och rikoschetterat från träffen i gatan, där Palme föll, upp mot gallret framför pelaren där den hittades. / Ove Mollvik
Senast redigerad av Ove Mollvik 2011-03-16 kl. 14:45.
Citera
2011-03-16, 15:02
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det finns många myter om det men den främsta faktorn för hydrostatisk chockverkan ...Du kommer att få se mycket av artiklar och kommentarer som skall visa att vapnet inte var en 357 magnum och att skottet inte var påsittande i syfte att tillbakavisa vad jag skrivit om en fd säpopolis 357 magnum revolver som har OPs blod och vävnadsstänk på sig pga baksug...
Hej Utredaren
Det räcker att komma över ljudvallen, som här med råge, för att få hydrostatisk chockverkan. En annan effekt är den hydrodynamiska expansionen från en gevärskula som ger en trumpetliknande sårkanal som Kari Ormstad påpekade men aldrig fick förklara då Sonny Björk var med.
Detta påpekade jag före din senaste teori så syftet med att ignorera varje fråga som inte stämde med uddis kan man fortfarande fundera över. Baksug blir nog svårt att bevisa. Gissar mer på en bakslug..../ Ove M
Senast redigerad av Ove Mollvik 2011-03-16 kl. 15:08.
Citera
2011-03-16, 15:18
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Du kommer att få se mycket av artiklar och kommentarer som skall visa att vapnet inte var en 357 magnum och att skottet inte var påsittande i syfte att tillbakavisa vad jag skrivit om en fd säpopolis 357 magnum revolver som har OPs blod och vävnadsstänk på sig pga baksug.

Hej Utredaren,

Menar du att polisen idag har en Magnumrevolver med ditt, fd säpopolisens och OP:s DNA på det?

Har jag fattat dig rätt då?
Citera
2011-03-16, 15:42
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
De fotografer som tog bilderna för Aftonbladet under natten var:
Mordplatsen: Janne Schmidt, Bo Schreiber
Sabb (02:45): Anders Holmström, Börje Thuresson
Gamla Stan (03:00): Gunnar Bergkrantz
Kanske vi skulle kunna försöka ta reda på var åtminstone de första två finns idag och om dom har några intressanta bilder.

Först av alla var faktiskt min kollega och vän Pavel Kuchar. Han var ute och fotade brottsligheten på stan i största allmänhet och kom fram till mordplatsen strax efter att ambulanserna åkt. Poliserna ville då inte säga vad som hänt eller att det handlade om Palme. Vart bilderna tog vägen sedan vet han inte. De publicerades i vilket fall aldrig. Något skumt var det. / Ove M
Citera
2011-03-16, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slut
Hej Utredaren,

Menar du att polisen idag har en Magnumrevolver med ditt, fd säpopolisens och OP:s DNA på det?

Har jag fattat dig rätt då?

Vem som har den vet jag inte men resten är helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in