2010-05-06, 08:50
Medlem
Gidellas avatar
Man gör ju reklam för diverse YH/KY paralegal-utbildningar numera (de senaste åren iaf), där slutresultatet blir att man t.ex. jobbar som assistent till jurist m.m.

Någon som vet hur givande en sådan utbildning är? Och hur jobbsituationen ser ut för de med sådan utbildning? Känns idiotiskt att lägga ner två år på en YH som inte ens leder till jobb...
Citera
2011-03-05, 03:48
Medlem
Klobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidella
Man gör ju reklam för diverse YH/KY paralegal-utbildningar numera (de senaste åren iaf), där slutresultatet blir att man t.ex. jobbar som assistent till jurist m.m.

Någon som vet hur givande en sådan utbildning är? Och hur jobbsituationen ser ut för de med sådan utbildning? Känns idiotiskt att lägga ner två år på en YH som inte ens leder till jobb...

Går i liknande tankar så jag bumpar upp tråden igen.

Någon som kan berätta hur det är?
Började du på detta TS?
Citera
2011-03-08, 17:55
Medlem
Sommargays avatar
hade hellre satsat på typ läkarassistent/sekreterare om man är inne på yrket. mycket mindre stressigt, trevligare klienter/kunder, trevligare arbetsmiljö och sannolikt fler jobb
Citera
2011-03-13, 02:22
Medlem
Klobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommargay
hade hellre satsat på typ läkarassistent/sekreterare om man är inne på yrket. mycket mindre stressigt, trevligare klienter/kunder, trevligare arbetsmiljö och sannolikt fler jobb

Beror nog mest på vad man är intresserad av, juridik är bra mycket mer intressant än medicin om du frågar mig. Dessutom, kollar man på lonestatistik.se ligger medianlönen för paralegaler på ~27000:- medan den ligger på ~21000:- för läkarsekreterare.
Citera
2012-07-12, 05:37
Medlem
Skulle vi kunna få igång denna tråden lite tro? Är också inne på att läsa till paralegal, vore intressant ifall någon som gjort detta kunde berätta lite om sina erfarenheter!
Mina tankar är dock att läsa till paralegal och sedan eventuellt läsa vidare till advokat. Hur ser ni på chanserna att göra just detta?

Vore väldigt tacksam för svar!
Citera
2012-07-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TevezCarlos
Skulle vi kunna få igång denna tråden lite tro? Är också inne på att läsa till paralegal, vore intressant ifall någon som gjort detta kunde berätta lite om sina erfarenheter!
Mina tankar är dock att läsa till paralegal och sedan eventuellt läsa vidare till advokat. Hur ser ni på chanserna att göra just detta?

Vore väldigt tacksam för svar!

Det är inte så att du "läser till advokat" på samma sätt som man t.ex. läser till läkare på läkarprogrammet.
Om du vill bli advokat så satsa på juristprogrammet direkt. Varför denna onödiga omväg?
Citera
2012-08-06, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Det är inte så att du "läser till advokat" på samma sätt som man t.ex. läser till läkare på läkarprogrammet.
Om du vill bli advokat så satsa på juristprogrammet direkt. Varför denna onödiga omväg?

Åh fan, trodde att detta var någon form utav kortare utbildning med möjlighet att läsa vidare typ. Tack för upplysningen iaf, får tänka om
Citera
2012-08-06, 12:21
Medlem
Buffelns avatar
Jag vill inte vara pessimistisk eller så, men hur ser arbetsmarknaden ut? KY brukar väl ha en bra koppling till arbetsmarknaden menar jag (det är i alla fall vad jag fått för mig), men annars är jag brutalt skeptisk. Juristers arbetsmarknad är knappast lysande och spontant misstänker jag ju att man hellre anställer en jurist än en paralegal även om det handlar om jobb som domstolssekreterare m.m.
Citera
2012-08-06, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Juristers arbetsmarknad är knappast lysande och spontant misstänker jag ju att man hellre anställer en jurist än en paralegal även om det handlar om jobb som domstolssekreterare m.m.

Jag skulle påstå att det hör till undantagen att domstolssekreterare har juristexamen, även om det naturligtvis förekommer.

Sen anser jag att arbetsmarknaden för jurister är tämligen god, bland AEA-anslutna Jusekmedlemmar ligger arbetslösheten exempelvis strax under en procent:

http://www.jusek.se/Documents/PDF/rapporter_remisser/Arbetsmarknadsrapport%202012-1.pdf
Citera
2012-08-06, 19:01
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordDenning
Jag skulle påstå att det hör till undantagen att domstolssekreterare har juristexamen, även om det naturligtvis förekommer.

Sen anser jag att arbetsmarknaden för jurister är tämligen god, bland AEA-anslutna Jusekmedlemmar ligger arbetslösheten exempelvis strax under en procent:

http://www.jusek.se/Documents/PDF/rapporter_remisser/Arbetsmarknadsrapport%202012-1.pdf

Jag är AEA-ansluten Jusekmedlem och jurist. Det betyder inte att det arbete jag faktiskt har är ett kvalificerat juristarbete. Men visst, folk får göra som de vill. Jag höjde mest varningens finger i all välmening.
Citera
2012-08-09, 18:07
Medlem
Tlagnojs avatar
A&A=>U&S

/mod
Citera
2012-11-07, 13:34
Medlem
Hej

Jag läser till paralegal. jag är nu inne på termin 3 av 4. arbetsmarknaden är väldigt god för vår del. Jag och flera i min klass har redan fått jobb. Jag går in med en lön på 27000kr. under utbildningens gång får man gå ut på två praktiktillfällen, det är oftast under praktiken som man blir erbjuden en anställning. Jag ångrar verkligen inte att jag hoppade på denna utbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in