Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
För all del! Kul att du hade glädje av filmerna, själv brukar jag ibland luta mig tillbaks, hälla upp en
Old Speckled Hen, och se dessa mästerverk. Visst var hotet för svenskarna högst verkligt. Om jag inte missminner mig var det örlogshamnen i Klaipeda, Litauen, som vi mest höll ögonen på. Iallafall svenska flottan i mitten av 1980-talet var väldigt intresserade av vad grannens pojkar sysslade med där, berättade min äldre bror som åkte patrullbåt på den tiden. De hade t.o.m ett hemligt lösenord -
roder - som om det lästes upp i nyheterna innebar att hans flottilj omedelbart skulle återvända. Man nästan saknar denna period av
cloak and daggers...

Ja, det var onekligen en turbulent tid..
Jag kom att tänka på, efter att ha sett dina filmlänkar, att det ju inträffade ett mycket stort strömavbrott i Sverige, i början av 1984...en stor del av landet upphörde mer eller mindre att fungera, under många timmar. Jag fick själv skjuts av en främmande person, då ju tunnelbanan i Stockholm inte gick...
...långt efteråt har det cirkulerat uppgifter i massmedia, om att ryssarna misstänks ha legat bakom strömavbrottet. Mig veterligt har den verkliga orsaken till avbrottet aldrig klarlagts - eller i vart fall aldrig offentliggjorts. Det skulle inte förvåna mig, om militären konstaterat, att ett sabotage genomförts, troligen av främmande makt - och att man lagt locket på; sekretessstämplat i sisådär 70 år..
Såvitt jag kan minnas upphörde alla rapporterade ubåtsincidenter någon gång 1985-86, vilket med en kuslig logik sammanföll med Gorbatjovs makttillträde..och det därpå följande politiska tövädret..