Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-24, 18:58
Medlem
Hej imorgon kommer jag bli sågad på opponeringen.

Några kommentar jag vet jag kommer få är:

Din framsida är opassande.
Ditt innehåll torftigt. (Har skrivit väldigt lite men hög kvalitet)

Ska man bara ta emot all kritik och tacka på slutet, eller kanske ifrågasätta vad opponenten menar och hur man ska förbättra det då?

Exempelvis om han säger: Du har inte skrivit någon slutsats än. Borde jag förklara varför?

Säger man detta i slutet eller kan man klämma in något efter varje påstående?

Det är första gången jag ska på en opponering så jag är jävligt nervös och tar tacksam mot alla tips!!
Citera
2011-02-24, 19:40
Moderator
Hamilkars avatar
Språk -► Utbildning och studier.
/Mod.
Citera
2011-02-24, 20:18
Medlem
bombaccis avatar
Jag gissar att det gäller en b eller c uppsats på högskolan. Där jag pluggade så godkännde lärarna uppsaterna innan "man gick upp" så, du lär ha minst ett G i alla fall.

Du kan ju vara beredd på att förklara hur du har tänkt och varför du har gjort på ett speciellt sätt. Innan opponenten drar igång så brukar man ibland få redogöra för sin uppsats själv eller åtminstone tala om man är missnöjd med någon del själv osv.

Du kan ju försöka avdramatisera det hela lite och se det på ett samtal om ett arbete. Förhoppningsvis är din opponent tillräckligt socialt smart och inte attackerar dig helt skoningslöst utan även säger positiva saker om din uppsats.

Verkar lite skumt att du inte kommer fram till en slutsats, vad handlar din uppsats om?

Vad menar du med att din framsida är oppasande?
Har du en bild på Hitler eller vad?
Citera
2011-02-24, 20:55
Moderator
Allaballawallas avatar
En opponering ska vara både positiv och negativ, visa både på brister och vinster med arbetet.
Hade det varit opponenternas uppgift att bara hitta fel, hade det nog snarare kallats för sågning...

Som respondent så är det självklart att du får svara på den kritik opponenterna lyfter fram och förklara varför du har valt att göra si eller så. En opponering ska hjälpa till att lyfta uppsatsen så att den blir bättre inte såga den, det är examinatorn som avgör om den blir godkänd eller inte.

Förbered dig genom att skriva en erratalista där du förtydligar och förklarar de brister i arbetet som du redan känner till (Dessa ska opponenterna sedan inte ta upp utan utgå ifrån att du redan känner till (Eftersom det är du som författare som själv sammanställt erratalistan.).).

En opponering brukar inlades med att respondenten snabbt går igenom sin erratalista och räcker över denna till opponenter, examinator, handledare och eventuella åhörare som kan ha intresse av detta.

Sedan presenterar opponenterna arbetet och kollar med författaren/respondenten om deras uppfattning av arbetet stämmer överens med författarens. Gör det inte det så har antingen författaren misslyckats med att förmedla sitt budskap eller så har opponenten/opponenterna inte förstått vad arbetet handlar om. Efter det går opponenten stegvis igenom arbetet del för del och låter respondenten bemöta, förtydliga och besvara de frågor som uppstått. Detta sker växelvis och opponenterna ska som sagt även belysa positiva aspekter med arbetet.

När detta är klart är det dags för examinatorn/examinatorerna att göra samma sak som opponenterna.

Efter examinatorn är det dags för handledaren/handledarna att uttala sig.

Sedan brukar övriga åhörare få yttra sig och ställa frågor.

Tacka för allas åsikter (Hur märkliga eller oseriösa de än kan verka.) och be gärna opponenter, examinator och alla andra med åsikter på ditt arbete om en sammanställning av deras kommentarer (Vilket du troligtvis ändå kommer att få.), så att du har ett underlag för de ändringar som du eventuellt behöver göra innan inlämning av ditt arbete.

Det är alltså ingen pajkastning där målet är att såga dig, opponeringen ska som jag skrev tidigare vara ett sätt att hjälpa dig och lyfta arbetet.

Om din framsida anses opassande, kan du be dem förklara hur de tycker att den ska vara. Så länge du följt de anvisningar som brukar finnas så är det inget problem.

Angående det torftiga innehållet, förklara att det handlar om KFK (Kvalitet Före Kvantitet.). Håller de med dig så är det inget problem, gör de det inte så får du helt enkelt komplettera arbetet innan du lämnar in det.

Oroa dig inte utan ta det lugnt, ta till dig kritiken och tänk på att du genom opponeringen kan kompletterar och korrigera ditt arbete så att det blir bättre innan det ska lämnas in. De flesta inbillar sig att de har en massa brister i sina arbeten som egentligen inte finns där.

Lycka till
Senast redigerad av Allaballawalla 2011-02-24 kl. 21:04.
Citera
2011-02-25, 16:44
Medlem
Ronilles avatar
Mycket bra och tänkvärt skrivit ovan, so I rest my case.
Citera
2011-02-25, 16:52
Medlem
Hur kommer det sig att du inte skrivit någon slutsats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in