Tjenare! Har matteprov i morgon inom ekvationer, det mesta är rätt enkelt, inte nå svår matte, men det är lite som jag inte förstår, någon vänlig människa som skulle kunna förklara lite snabbt hur man gör?
T.ex. 3x - (4 - 2x) - 5 = 26
Då räknar jag först ihop alla x, och det blir 5x eftersom man ändrar - tecknet i paranteserna till +.
Sedan så räknar jag ihop de andra talen, och det blir -9.
Då har jag 5x och -9 = 26. Eftersom det är -9 så plussar jag på det på 26, och det blir 35.
Sedan så delar jag 5x delat på 5 = x. 35 delat på 5 = 7. Så x= 7.
Så den här typen har jag fattar, även förstått när man ska förenkla uttrycken så långt som möjligt osv, t.ex. x(6+x). Det blir 6x+x upphöjt i 2.
Om jag ska ränka ut hur långa sidorna är på en rektangel som är t.ex. 24 cm och sidorna kan skriva x och (x-4) så räknar jag först ihop dem, och det blir 4x -8.
Då plussar jag även här på 8 på 24 = 32.
Delar sedan x och 32 på 4, det blir x=8.
Men sedan så är det ett tal där det står 3x - 4 + 2x = 36, hur gör man här egentligen? lika som jag har gjort på det här eller?
Finns även en som lyder x -(5-x) = 7, förstår inte det :s någon som kan förklara?
Även 3(x-4) = 12
Samt ett tal då det är 2x + 8= 5x -16
Någon som kan förklara dessa 4 sista tal som jag nänmde? hur man verkligen löser dessa ekvationer, skulle vara väldigt tacksam!
Det du vill ha hjälp med är något som alla i årskurs 9 håller på med just nu eller precis har avslutat. Ett bättre forum för högstadiematematik är pluggakuten.se