2011-02-22, 23:26
Medlem
Trentznors avatar
Många icke-troende, inklusive jag själv, är kritiska till religion pga de motsägelser och logiska luckor som i prinicip samtliga trosuppfattningar innehåller. Det mest rationella är alltså att inte tro, eftersom det inte finns någonting som talar för guds existens (dvs inga bevis) eller för att en viss religion skulle sitta inne med sanningen.

Nu har förstås många troende invändningar, och menar kanske att deras tro inte alls har bristande logik eller innehåller motsägelser. Men frågan är om det finns troende som motiverar sin tro av främst rationella skäl? Vilka är i så fall dessa skäl? Kan tro vara rationell?
Citera
2011-02-22, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor
Men frågan är om det finns troende som motiverar sin tro av främst rationella skäl? Vilka är i så fall dessa skäl? Kan tro vara rationell?

Jag är helt övertygad om att det finns en hel del religiösa som anser att deras tro är rationell.

När de ställs inför en vettig diskussion brukar dock fasaden rämna (iaf. enligt min erfarenhet) och de tar till rationaliseringar och förnekelse för att slippa "tänka vidare".
Citera
2011-02-22, 23:42
Bannlyst
Citat:
Kan tro vara rationell?

Det kan ju finnas olika anledningar att tro något. T.ex kan man ju tro att det blir regn om man ser stora regnmoln en bit bort. Men då har man ju ganska stor anledning att tro att det blir regn.

Man har tidigare erfarenheter av att sådan moln har givit regn.
Det sas på väderrapporten att det skulle bli regn.
Man kan se att molnet släpper regn från avstånd.

Då har man goda grunder att tro att det ska bli regn.
Citera
2011-02-22, 23:45
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Många icke-troende, inklusive jag själv, är kritiska till religion pga de motsägelser och logiska luckor som i prinicip samtliga trosuppfattningar innehåller. Det mest rationella är alltså att inte tro, eftersom det inte finns någonting som talar för guds existens (dvs inga bevis) eller för att en viss religion skulle sitta inne med sanningen.

Nu har förstås många troende invändningar, och menar kanske att deras tro inte alls har bristande logik eller innehåller motsägelser. Men frågan är om det finns troende som motiverar sin tro av främst rationella skäl? Vilka är i så fall dessa skäl? Kan tro vara rationell?

ja.

att missa Jesus och meningen med livet är ju dessvärre inte så smart
Citera
2011-02-22, 23:49
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessFreedomNow
Det kan ju finnas olika anledningar att tro något. T.ex kan man ju tro att det blir regn om man ser stora regnmoln en bit bort. Men då har man ju ganska stor anledning att tro att det blir regn.

Man har tidigare erfarenheter av att sådan moln har givit regn.
Det sas på väderrapporten att det skulle bli regn.
Man kan se att molnet släpper regn från avstånd.

Då har man goda grunder att tro att det ska bli regn.

Eftersom jag postade det här i religionsforumet syftade jag förstås på religiös tro.
Citera
2011-02-22, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
ja.

Typiskt exempel på ickerationell tro: Den troende hoppar direkt till en önskad eller oönskad slutsats utan att med fakta eller argumentation ha gett denna slutsats någon legitimitet
Citera
2011-02-22, 23:51
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
ja.

Hmm, nu var inte det här tänkt som en omröstning där man ska svara antingen ja eller nej. Jag ser gärna en utveckling av svaren. Du är alltså kristen av rationella skäl? Vilka?
Citera
2011-02-22, 23:52
Bannlyst
Citat:
Eftersom jag postade det här i religionsforumet syftade jag förstås på religiös tro.

I så fall nej, som mjukpudding visar med sitt pingstkyrkoflumm.
Citera
2011-02-22, 23:58
Medlem
GreenProphets avatar
Citat:

Nej, religion är irrationell om den ska följas, samt den är baserad på avsaknad av bevis och förespråkar vidskeplighet och rädsla.
Senast redigerad av GreenProphet 2011-02-23 kl. 00:10.
Citera
2011-02-23, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenProphet
Ja, religion är irrationell om den ska följas, samt den är baserad på avsaknad av bevis och förespråkar vidskeplighet och rädsla.

Jag låter "aposteln" Paulus beskriva sin känsla för det rationella själv http://www.bibeln.se/las/2k/heb#q=Heb+11

"1Tron är grunden för det vi hoppas på; den ger oss visshet om det vi inte kan se. 2För sin tro fick fäderna Guds vittnesbörd. 3I tro förstår vi att världen har formats genom ett ord från Gud och att det vi ser inte har blivit till ur något synligt."

Det tycks som okunskap och ickefakta är en dygd enligt honom.
Senast redigerad av SkepticsLTD 2011-02-23 kl. 00:13. Anledning: fixade länken
Citera
2011-02-23, 00:20
Medlem
GreenProphets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Jag låter "aposteln" Paulus beskriva sin känsla för det rationella själv http://www.bibeln.se/las/2k/heb#q=Heb+11

"1Tron är grunden för det vi hoppas på; den ger oss visshet om det vi inte kan se. 2För sin tro fick fäderna Guds vittnesbörd. 3I tro förstår vi att världen har formats genom ett ord från Gud och att det vi ser inte har blivit till ur något synligt."

Det tycks som okunskap och ickefakta är en dygd enligt honom.

Religion har alltid varit emot kunskap, se hur de aktivt försöker smutsa ner vetenskapen.

Jorden är platt sas det förr, vad hände med de som sa tvärt om?

Ett citat som jag gillar bla:

Citat:
God for you is where you sweep away all the mysteries of the world,
all the challenges to our intelligence. You simply turn your mind off and say God did it.
Citera
2011-02-23, 02:09
Medlem
mjukpuddings avatar
här har ni en bra sida med frågor och svar: http://www.gotquestions.org/questions_worldview.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in