Tjena, vet inte om jag postar detta i rätt kategori men i så fall får gärna någon moderator flytta tråden.
Har länge kört med en vanlig stationär dator som enklare "server". Denna har nu gjort sitt, eller moderkortet har iaf gjort det och jag tänkte därför köpa en ersättare, gärna en riktig server denna gången. Har kollat lite på HP ProLiant DL380 G3 och G4 som man ju kan få för en ca 3000:- men har några frågor.
Jag är ute efter en server med möjlighet till mycket lagringsutrymme. Jag har många SATA2 diskar från den gammla servern som jag gärna skulle vilja använda igen. Går det att köra med SATA2 diskar i ProLiant:en?
Den funktionen som lockar mest är dock iLO, men när jag kollat på HPs hemsida får jag intrycket av att det finns advanced och standard, samt att det kostar att få igång/använda iLO funktionen. Jag är ute efter dem grundläggande funktionerna, kunna starta om/stänga av/starta servern över internet även om den har hängt sig (bluescreen) eller liknande samt att kunna komma åt BIOS och även ha möjlighet att mounta virtuella enheter som BIOS kan komma åt, om man tex vill installera om operativsystemet. Kommer detta fungera med iLO och kommer jag kunna använda det utan att behöva köpa licenser eller likanande?