Citat:
Ursprungligen postat av Pia.G
Dom har inte givit mig någon diagnos. Att jag skrev "det är mycket värre än så" grundar jag på min egen upplevelse. Jag vet inte varför dom nekar mig magnetröntgen! Det är helt otroligt alltså! Min rygg har blivit mycket värre! Vart kan jag anmäla dessa oseriösa läkare?
Vill betona att läkaren hävdar att jag inte har diskbråck. Jag har värre symtom än det som kännetecknar det som är typiskt för just diskbråck, men ändå skiter dom i det!
Du har fått gjort en datortomografi och den visade inte diskbråck. Ev då 3 buktande diskar som dock är hela?
För jämförelse med ett stort diskbråck lär du inte komma så mycket värre i smärta. Men då du inte har diskbråck så kan du inte jämföra. Jag vet själv hur både diskbråck resp "värre" är.
Smärta kan också komma av svullnad på vävnaderna runt ryggraden. Det behöver alltså inte var diskbråck för att göra ont. Ett helt "vanligt" ryggskott kan göra lika ont i akut fas, men det går över, vilket diskbråck också kan göra - läka.
Diskarna buktar/brister alltså vanligen utåt - ifrån ryggmärgen. Själva ryggmärgen slutar rätt högt upp i ryggmärgskanalen så just den får ingen större skada helt plötsligt.
Med tanke på resultatet av datortomografin tror jag inte du riskerar någon förlamning. Det krävs skador för att det ska gå så illa. En datortomografi skulle visa om det fanns en så stor skada.
Och med tanke på att anmäla, jag tror inte du har någon nytta alls av det.
Men var och en får givetvis avgöra själv.
Dessa svar ger jag efter många års arbete inom ortopedkliniker (operation, akutintag o. mottagning) jämväl som numera patient. Så har jag en viss erfarenhet av "båda sidor".
Jag tror fortfarande du skulle kunna ha nytta av sjukgymnastik och träning. Med starka muskler får ryggraden stöd och besvären minskar. Men man får inte ge upp hur snabbt som helst bara för att resultatet dröjer.
Hoppas det ordnar sej för dej!
Mvh