2011-02-16, 23:18
Medlem
Herostratoss avatar
Vad vet man om den där gubben då? Var det en uttalad palmehatare eller är det bara en konstruktion? Vad hette han och var han straffad eller känd för att vara våldsam?
Citera
2011-02-17, 00:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
palmes borttappade dagbok är egentligen väldigt anmärkningsvärt:

http://www.youtube.com/watch?v=EJnNIX3TiY0

En mycket intressant länk. Då tänker jag inte bara på dagboken. Utredningens ovilja att lyssna på Delsborns uppgifter är skakande . Han som såg mordet, var nykter och i mina ögon allmänt trovärdig Han hördes bara två gånger och då andra gången tog utredaren inte ens upp uppgiften att makarna palme verkat samtala med mördaren innan skotten. Man kan jämföra med de bortåt 20-talet förhör utredarna höll m Sigge Cedergren.
Citera
2011-02-17, 00:58
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Vad tror ni om den här mannen enl länk nedan? Verkar intressant tycker jag, Jan Danielsson avskriver honom pga ej likna CP, varför då!?? Denna låsning på CP förstörde hela utredningen!
Tror mannen dog 2010, verkar som flera intressanta namn har gått hädan.....

http://www.leopoldreport.com/dubbelg.html#ankare15060

Onekligen mycket intressanta uppgifter som åtminstone undgått mig tidigare.

Runt den här enstörige mannen med sitt tydligen rent fanatiska Palmehat verkade det råda så mycket
suspekta egendomligheter att han i ett tidigt skede borde ha blivit föremål för en långt mer
ingående undersökning än vad som uppenbart blev fallet!
Han bodde nära händelsernas centrum vid den aktuella tidpunkten - eller har jag fel där? - han hade
bevisligen tillgång till det slags revolver som användes vid mordet och påminde i sin fysionomi
en hel del om förövaren som denne inledningsvis blev beskriven av några vittnen.

Men antagligen försvann han i mängden av alla dessa otroligt många Palmehatare som förekom vid
den här tiden. Det var säkert en särdeles grannlaga uppgift för utredningspersonalen att
kontrollera alla dessa märkliga människor så pass grundligt som man kunde ha önskat.

Skulle vara väldigt intressant att få se ett foto av personen ifråga.
Citera
2011-02-17, 01:27
Medlem
mvagrippas avatar
Läste nyss bokreferaten på portnoys mycket intressanta sida.
http://fbportnoy.webs.com/

Ett sammanträffande som slog mig är att författaren till "Palmemordets hemliga scenario
Dubbelspel och stadskupp", Hans Liljesson, jobbat nära SEB-direktören Lars-Erik Thunholm.

Thunholms första fru, May, född Bruzelli, var en av de två kvinnor som besökte företagaren Ragnar Bjurfors i på Algarvekusten hösten 1985 när de tiggde pengar för att "få bort Palme". Bjurfors var dock inte intresserad. "jag slängde ut kärringarna",var hans kommentar.

Efter den första hustruns bortgång gifte Thunholm år 2000 om sig med den kända skådespelerskan Gio Petré. Hon hade skiljt sig från Alf Enerström.
Thunholm, som avled 2006,hade onekligen en förkärlek för palmehatande kvinnor.
Citera
2011-02-17, 01:55
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Som allt annat motsägelsefullt i detta fall:

Olof Palme förde ingen dagbok enligt Lisbet Palme. Från samtal med Hans Holmér 25 mars 1986 (09.30-11.00)

Jag såg också det, men det vekar som om han hade en "journal/anteckningsbok/dagbok" på jobbet i arbetsrummets kassaskåp. Det finns uppgifter från mer än ett håll om detta, och polisen bekräftar ju det. Om det är sant så säger det lite om LPs och OPs förhållande att hon inte visste det, även om en anteckningsbok på jobbet inte nödvändigtvis direkt associeras till en dagbok. Helt garanterat hade han tänkt skriva memoarer (det såg han som sin plikt) och han hade säkert anteckningar till stöd för detta.
Citera
2011-02-17, 04:30
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Gladio/staybehind-lägenheten på kungsholmen hade lönnrum bakom spegelväggar mm...slår vad om att finns många fler sådana pojkboks-grejor i thule-huset

hehe,,

...detta kanske är lite över gränsen, men lite kul får man ha, titta på denna bilden:

http://www.hostmyjpg.com/images/699666926f_lagning.png

Den visar den utskjutande delen av det gamla motståndsrörelsehuset exakt rakt ovanför palmemordet. Ser ni lagingen i taket precis ovanför platsen för palmemordet. Vad är det man lagat/tagit bort här.
Om jag hade organiserat mordet och hade kontroll över thule/gladio-huset så skulle jag ha skjutit inifrån huset ut genom det som något som verkar vara fixat i taket/golvet

Notera också Östlings förkärlek för dolda vapen och trix å fix å james bond; han köpte ju oerhört dyra attachéväskor till baseballligan som det gick att skjuta automateld med(!), när de var "livvakter" åt ebbe mm.

Behövs bara nån som stannar offret på rätt ställe för att få säkert skottläge inifrån huset...

(jaja skjutvinklar å annat, men vem vet... lite kul får man ha...)
Citera
2011-02-17, 04:44
Medlem
hehehos avatar
Citat:
hehe,,

...detta kanske är lite över gränsen, men lite kul får man ha, titta på denna bilden:

http://www.hostmyjpg.com/images/699666926f_lagning.png

Den visar den utskjutande delen av det gamla motståndsrörelsehuset exakt rakt ovanför palmemordet. Ser ni lagingen i taket precis ovanför platsen för palmemordet. Vad är det man lagat/tagit bort här.
Om jag hade organiserat mordet och hade kontroll över thule/gladio-huset så skulle jag ha skjutit inifrån huset ut genom det som något som verkar vara fixat i taket/golvet

Notera också Östlings förkärlek för dolda vapen och trix å fix å james bond; han köpte ju oerhört dyra attachéväskor till baseballligan som det gick att skjuta automateld med(!), när de var "livvakter" åt ebbe mm.

Behövs bara nån som stannar offret på rätt ställe för att få säkert skottläge inifrån huset...

(jaja skjutvinklar å annat, men vem vet... lite kul får man ha...)

Backar lite, själva lagningen är inte del av huset utan av det utskjutande taket. Däremot länge in mot dekorimaskylten. T-baneskylten kan också ge visst skydd ovanför...
Citera
2011-02-17, 06:37
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Alla dessa spontana uttalanden från närmast berörda direktefter mordet förnekas konsekvent och är nu lika omöjliga att få bekräftade om de ens ägt rum. Sten Andersson exv. medgav att han blivit censurerad och grundlurad av Säpo. Ett stort kapitel kring Palme lyftes ur hans memoarbok. Han lovade återkomma med närmare förklaring men så dog han lika plötsligt och diskret som alla andra som haft mer att säga om saken. Vad KOFeldt hade i samförstånd med LP om OP är jag nu ännu mera nyfiken på. / Ove M

hmm,Ove,jag vet inte om allt förnekas,KOF uttalande finns i youtube arkivet,ska försöka att hitta filmen.Du är verkligen insatt i persongalleriet ,har du tröttnat på att ge källhänvisningar?Jag tror att det finns fler i SAP-lägret som skulle kunnat säga mer ,inte bara KOF.Intressant är ju att LP vände sig till Ebbe och Holmer ,de personer som SAP hade använt sig av tidigare då det gällde att försvara SAP från skandaler,(kunde mordet leda till en skandal????) ,det framgår i förhören,men jag undrar vilka diskussioner hon hade med det gamla gardet i SAP om hon överhuvud taget vände sig till dem... typ.Aspling?!
Citera
2011-02-17, 06:41
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Vad tror ni om den här mannen enl länk nedan? Verkar intressant tycker jag, Jan Danielsson avskriver honom pga ej likna CP, varför då!?? Denna låsning på CP förstörde hela utredningen!
Tror mannen dog 2010, verkar som flera intressanta namn har gått hädan.....

http://www.leopoldreport.com/dubbelg.html#ankare15060

Kan inte annat än hålla med om att här borde man gått till botten,CP ville man dra in i utrdeningen till varje pris.På mig så verkar det som om utredningen inriktade sig på att hitta en lämlig syndabock och därmed karriäravstamp(tänk Tomas Quick),det blev CP.
Citera
2011-02-17, 06:56
Medlem
zorzes avatar
Citat:
palmes borttappade dagbok är egentligen väldigt anmärkningsvärt:

http://www.youtube.com/watch?v=EJnNIX3TiY0

Ett mycket talande 9min som alla intresserade borde se...
Citera
2011-02-17, 09:06
Medlem
I Granskningskommisionens rapport igen, ännu en uppgift om tänkbar "kandidat" som rann ur sanden:

Man som liknar Christer P och som vägrat medverka i utredningen.
I mars 1989 tipsade en kvinna om att hennes f.d. sambo kunde vara
inblandad i mordet på Olof Palme. Sambon hade kommit hem först
tidigt på morgonen efter mordet. Han hade då berättat att han suttit på
en restaurang nära mordplatsen. Han var, enligt kvinnan, ”alldeles vit”
och väldigt nervös. Ett par månader efter mordet blev han allt mer
SOU 1999:88 Gärningsmannaprofilen 931
konstig och aggressiv. Han började också att dricka alkohol. Kvinnan
hade, när hon lämnade sitt tips, nyligen sett en bild på Christer P, som
hon fann nästan identisk lik sin sambo. Han hade vid tiden för mordet
en grön militärrock som gick nedanför stussen. Han hade före jul 1986
plastikopererat näsan utan synbar orsak. Sambon var, enligt kvinnan, ca
180 cm lång, kraftigt byggd och hade en släpande gång. – I augusti
1989 hördes sambon. Han ville inte medverka vid förhör utan biträde,
på grund av tidigare dåliga erfarenheter. Ett ombud meddelade därefter
att mannen inte tänkte medverka vid något förhör. Chefsåklagaren
Anders Helin beslöt i september att ärendet skulle vila eftersom en
annan person stod under åtal för mordet, dvs. på grund av att målet mot
Christer P pågick. I maj 1990 kallade PU på nytt sambon till förhör.
Ombudet meddelade även denna gång att hans klient inte avsåg att
medverka. Efter viss utredning förhördes i maj 1991 en person på ett
storföretag, där mannen tidigare varit anställd. Denne person berättade
sedermera att företaget under mordkvällen haft fest på restaurangen i
ABF-huset på Sveavägen. Därefter hördes andra personer på företaget,
men ingen kunde bekräfta att mannen varit festdeltagare. – I maj 1995
skickade PU ett brev till mannen, där denne ombads att ta sitt tidigare
beslut att inte medverka under omprövning. Han avhördes emellertid
inte. I december 1995 tog Anders Helin på nytt del av ärendet. Han
beslöt att det skulle läggas ad acta.
Citera
2011-02-17, 09:14
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Läste nyss bokreferaten på portnoys mycket intressanta sida.
http://fbportnoy.webs.com/

Ett sammanträffande som slog mig är att författaren till "Palmemordets hemliga scenario
Dubbelspel och stadskupp", Hans Liljesson, jobbat nära SEB-direktören Lars-Erik Thunholm.

Thunholms första fru, May, född Bruzelli, var en av de två kvinnor som besökte företagaren Ragnar Bjurfors i på Algarvekusten hösten 1985 när de tiggde pengar för att "få bort Palme". Bjurfors var dock inte intresserad. "jag slängde ut kärringarna",var hans kommentar.

Efter den första hustruns bortgång gifte Thunholm år 2000 om sig med den kända skådespelerskan Gio Petré. Hon hade skiljt sig från Alf Enerström.
Thunholm, som avled 2006,hade onekligen en förkärlek för palmehatande kvinnor.

Smart! Industriförbundet som startade arla gryning och utpekas av Lingärde som skyldiga. Industriförbundet startade som SEBs säkerhetstjänst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in