2011-02-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna91
Gymnasiet hade säkert varit kul o gått på internat, men att skicka iväg sitt barn i högstadieåldern på internat är väl rätt puckat?
Många skickar iväg ungarna redan i spädbarnsålder till dagis för att slippa se dom och i vuxen ålder blir det socialen som får ta hand om dom. Det kallas för den svenska modellen.
Citera
2011-02-06, 22:16
Medlem
Lord.Baltimores avatar
Lite äkta skvaller.

En ädling som bodde på hemmet Herrgården gömde hembränd sprit i en dunk under en sten i skogen där de hämtades upp av externer. Spriten brändes på godset i Södermanland och han var höjd över varje misstanke.

På en skolfest suger en elev av tre killar och går sedan och grovhånglar med en ovetande kille. Det ryktades om att hon senare jobbade som call girl i Stockholm.

Någon som kan berätta om skvaller från Vårpromenaderna? Interner smyger olovandes ut och beger sig till utvalda ställen och dricker och röker till morgontimmarna.
Citera
2011-02-12, 03:02
Bannlyst
Dom flesta har en rätt skruvad bild på de hela. De är inte värre än vad det är på någon annan skola. På grund av regler från skolan om droger och alkohol så är de betydligt fler på ett "vanligt" gymnasium som använder droger och dricker mycket oftare än vad elever på SSHL gör. Men visst förekommer det att folk smyger ut på nätterna och dricker.

Ingen riktig "kamratuppfostran" finns heller. Lite finns kvar men inte på samma sätt som förut, alla är relativt snälla mot varandra på elevhemmen och man växer ihop när man bor på samma ställe som ca 30 andra.
Citera
2011-02-12, 12:09
Medlem
2cool4schools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Baltimore
Någon som kan berätta om skvaller från Vårpromenaderna? Interner smyger olovandes ut och beger sig till utvalda ställen och dricker och röker till morgontimmarna.

Det var rätt vanligt att man smög ut efter innetid, tog pendeln till Stockholm och horade loss på nån klubb, för att sedan låta nån av småbattarna öppna för en när man kom tillbaka framåt morgonen. Annars gick vårpromenaderna mest ut på att smita iväg och hångla en stund.
Citera
2011-02-12, 13:22
Medlem
Slips och starka band knyts på kungens gamla skola
Är det någonting man har missat ...?
Citera
2011-02-20, 02:49
Medlem
min lillebror ska gå där. Känner mig lite oroad över allt. Han ska börja ettan på gymnasiet och är rätt stor. Vill fan inte att han ska bli utsatt för något grovt. Hur ser det ut egentligen? Hur fungerar invigningarna?
Citera
2011-02-20, 03:22
Medlem
mästernilsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
Nej vad mycket trams det står i den här tråden. Inte ens en person som säger att han är extern på skolan kan hålla sig till sanningen.

Intressant att du pekar ut det och sedan skriver ett inlägg som inte motsäger mitt i något väsentligt.
Citera
2011-02-23, 18:49
Medlem
En del sjuka grejer händer ju endå. En väns pojkvän som var intern på skolan brukade läxa upp battarna med en träkloss på ett rep till exempel. Detta var två år sedan.
Citera
2011-02-25, 09:41
Medlem
gsonators avatar
Jag går inte på SSHL men i stort sett alla mina vänner gör. Skulle ha gått där men som arbetarklass så är det svårt att få ihop ekonomin till skolan plus att jag bor i länet bredvid så blev extrakostnader för min del trots att jag tänkt börja extern!

Skolan är inget märkvärdigt, internerna är väldigt slappa och sliskiga, väldigt bortskämda och upproriska men det förstår man ju, de skickas iväg till internat under hela sitt liv och saknar sin familj som inte visar kärlek till barnet, barnet gör uppror genom att inte plugga ordentligt, röka på, supa och busa runt.
Går själv i skola i Uppsala och kan garanterat säga att majoriteten på t.ex Katedralskolan i Uppsala är smartare och har bättre betyg än internateleverna på SSHL. De som är duktiga på SSHL är externerna, de har "kämpat" för att komma in på skolan, betalar dyra pengar (de flesta är medelklass men inte mer än så sen så finns det ju rika externer också självklart) och vill därför tacka sina föräldrar. De flesta tycker dock att skolan är för mycket och för humanistisk och försöker hålla sig till sina gamla anor och skyfflar mycket under mattan.

Det är i princip endast interner som umgås med internet och vise versa, det råder väldigt dålig kontakt sinsemellan externer och interner, de flesta interner ser ner på externer och tvingas under början av skoltiden på SSHL att hålla sig ifrån externer utav äldre interner. De äldre snackar skit om externer och ljuger ihop det ena och andra, de yngre internerna blir rädda att de äldre ska ge dem någon bestraffning eller dyl. om de hänger med externer.

Det råder kanske inte kamratuppfostran bland eleverna men mycket rädsla för att bli battare förekommer. De äldre skrämmer ofta upp de yngre vilket gör de yngre till små rövslickare till de äldre, med andra ord "battar". Battarna gör som de äldre säger, skiter i att umgås med externerna som de äldre råder dem att göra och de är väldigt rädda att hamna snett, säga fel och göra fel så därför följer de oftast med i kurvan och håller sig ifrån externerna så särskilt mycket information har jag inte om självaste internerna. Detta är självklart endast spekulationer som jag själv har men jag tycker det låter ganska logisk i mina egna öron.

Appropå insidenten angående eleven som hotat med att skjuta sin avgångsklass. Denna kille är troligtvis han som kommenterade några sidor tillbaka med användarnamn "Kina-man" eller dylikt. Denna kille kallades för "Kina" på skolan och hade overall ett ganska bra rykte och hade sina vänner, polarens storasyrra var ganska god vän med "Kina" och pratade gott om honom dock så kunde han vara lite överlägsen och snobbig men han skötte sig ändå och hängde med polarens syrra som var extern.
Han fick sin jaktlicens från skolan om jag inte minns fel t.om. Han skickade ett brev till rektorn där han hotade om att skjuta hela skolan, han fick ta studenten men fick inte medverka på studentfirandet eller hur det nu var. Detta är information jag fick av syrran och hennes lillebror, min polare, för möjligtvis 2-3 år sedan. Men kan fan garantera att användaren "kina-man" som kommenterade tidigare är personen som hotade sin klass.

Sammanfattningsvis så består skolan utav mestadels nyrika alt. övre medelklass-svensson som ser sig lite högre än annat folk. Min flickvän går även på skolan och hon har berättat att alla i hennes klass har en iPhone 4 förutom hon och 1 till. I min klass är det 1 person på 15 som har en iPhone 4, resten har halvsunkiga touch och knappmobiler. Hälften har en iPad i hennes klass också.

Det ovanstående talare skriver om att en kille slagits med träklossar i snören kan mycket väl stämma, det kan gå överstyr i bland kan jag tänka mig och mycket som händer bland interner kommer inte ut till andra förutom internerna. Skolan är helt fantastiskt duktig på att mörka och sopa under mattan som sagt och det är väldigt sällan externer får reda på det som händer bland internerna, vilka som battar vilka och hur battningarna går till.
Det som händer inom internatväggarna stannar inom internatväggarna oftast. Ganska skrämmande för en "normal" som en själv, kunde bara drömma om att något som hände på min skola inte skulle komma ut till offentligheten.

Försöker komma på något mer att skriva om för tillfället, återkommer möjligtvis.

Är det någon mer som är intresserad utav vidare information är det bara att citera det här inlägget eller skicka ett PM, kan relativt mycket om folket etc. just nu på skolan då jag har ett helt ok kontaktnät där just nu.
Senast redigerad av gsonator 2011-02-25 kl. 09:46.
Citera
2011-02-25, 09:55
Medlem
gsonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dooliepoo
min lillebror ska gå där. Känner mig lite oroad över allt. Han ska börja ettan på gymnasiet och är rätt stor. Vill fan inte att han ska bli utsatt för något grovt. Hur ser det ut egentligen? Hur fungerar invigningarna?

Internat eller externat? Om han ska bli intern är det mer att oroa sig för än om han ska bli extern men jag tror inte att det är någon fara överhuvudtaget. Är han en "utsatt" kis, lite tystlåten och utanför eller är en han "G" som låter mycket och är jobbig? Dessa två är det värsta, ska han bli intern så är det bästa att bara vara neutral och inte synas.
Det ser bra ut på pappret om man söker jobb etc. och det står att man gått ut på SSHL så på den sidan är det positivt.
Invigningarna vet jag faktiskt inget om nuförtiden men tror inte de är så farliga, 94orna är rätt schyssta av vad jag vet, har ingen kontakt med dem. Antar att din bror är 95 alltså.
Är han en neutral, schysst kille så ska invigningarna inte vara farliga och alla battas faktiskt inte och de flesta 3or är schyssta
Citera
2011-02-27, 15:48
Bannlyst
gsonator, väldigt mycket av de du skriver är helt fel. Att internat elever inte umgås med externer är helt fel. Visst skämtade man ofta om det och många säger jävla externer med mera men många interner kunde på vissa helger bo hemma hos externer för att få komma bort ifrån skolan. Tex folk som hade lång att åka hem bara över en helg kunde bo hemma hos någon extern ibland. Just detta kanske inte är så vanligt men det hände.

Externer och interner kommer väldigt bra överrens på skolan. Personen som hotade att skjuta sin avgångsklass kallades inte alls Kina och han skrev inte heller något brev till rektorn utan han skickade ett brev till en lärare. Personen som hotade med att skjuta sin avgångsklass och personen som skickade brevet är alltså inte samma person.

Att skicka PM med frågor till dig är helt värdelöst. De mesta du skriver stämmer inte ens och du skapar bara en falsk bild av skolan.
Citera
2011-03-03, 19:31
Medlem
mästernilsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsonator

Grattis! Du har allt som krävs för att bli reporter för Aftonbladet.

Det är inte mycket som stämmer i ditt inlägg och det lilla som ens har någon sorts anknytning till verkligheten är gravt överdrivet.

Om du med "nyrika" syftar på människor som inte har gamla arvspengar från medeltiden, utan fått dem därefter, så har du rätt i de flesta fall. Annars befolkas skolan av medlemmar ur diverse rika familjer som Wallenbergare, Philipssonare o dyl, vars familjemedlemmar gått på skolan sedan ett par generationer, därtill kommer barn till utlandssvenskar och familjer ur medelklassens över- och mellanskikt. Visst finns det en del barn till nyrika (i ordets rätta bemärkelse), men de är inte så dominerande som du gör gällande.

Till viss del är det faktiskt så att interner och externer mest håller sig för sig själva, men det är inte ens i närheten av den apartheid du beskriver. Internerna blir tightare med varandra av den enkla anledningen att de träffar varandra mycket mer och mer intensivt än externerna. Fördomar mot externa finns, men jag upplevde det mest som en jargong. Det är få tillfällen jag minns som jag kände mig påhoppad eller utfryst för att jag var extern. Som jag upplevde det blev man accepterad bara man var skön och rättade sig någorlunda i ledet (klädde sig rätt, gillade rätt saker etc, precis som på andra platser). Att jag förblev en nörd och inte fick hänga med de populära hade väl mer med att göra att jag var en äcklig pubertal tonåring, som var osäker på sig själv och hur man skulle bete sig för att passa in.

Angående battarna etc, så ja, ibland går pennalismen överstyr, men i de flesta fall var det rätt oskyldigt. Lite hårdare än på andra skolor eventuellt, men som jag skrev tidigare så snackar vi inte Ondskan-nivå.

Det enda du har helt rätt i är att det som händer på skolan stannar där. Varje urspårad nollning, varje "skandal" och varje övergrepp tystas ned så gott det går och det är sällan det når omvärlden annat än ryktesvägen. Det är väl någon som blir relegerad av diverse orsaker varje termin, men oftast rör det sig inte om något extremt, utan det kan vara att vederbörande befunnits berusad en gång för mycket eller har blivit påkommen med droger, alternativt att denne hotat eller misshandlat någon. Aningen mer frekvent än på vanliga skolor kanske, men det är sällan det är något riktigt sjukt som har hänt. Rykten om våldtäkter, sexuella övergrepp och sådant går ju i bygden, men det är svårt att veta vad som är sant.

Slutsats: Ja, SSHL är en ovanlig skola, där man har en viss ålderdomlig inställning och håller en fin fasad. Det händer lite sjukare saker där än på de flesta andra skolor, men sanningen är inte ens i närheten av dikten. Dessutom är du fullkomligt sjuk i huvudet om du faktiskt tror på det du skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in