Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
YES där satt den!

Det blir ju ett slags induktionsargument. Kan jag formulera mig bättre här? Vill kunna skriva det mer matematiskt om det går.
Det är ett godtagbart resonemang eller? Jag tror verkligen att jag fattar det nu.
Så länge du fattar så är det bra. Jag tycker att det är ett godtagbart resonemang (om man då antar att du också skriver att du väljer n så att p_n är det största primtalet på form 6k+5, vilket jag antar), men något otydligt. Jag skulle skriva det (kanske lite övertydligt) såhär:
Lemma: Låt N vara ett positivt heltal så att N ≡ 5 (mod 6). Då existerar minst ett primtal p, p ≡ 5 (mod 6), så att p | N.
Bevis: Av aritmetikens fundamentalsats vet vi att vi kan skriva N som en produkt av primtal, säg N = q_1 ... q_n. Om något av dessa q_i är kongruent med 5 (mod 6) så kan vi ta p = q_i, och beviset är klart. Så antag att så inte är fallet.
Jag hävdar nu att samtliga q_i måste vara 1 (mod 6): Ty tag ett q_i.
Om det är 0, 2 eller 4 (mod 6), så måste 2 | q_i, och alltså är q_i = 2 (eftersom q_i är ett primtal). Men då gäller att 2 | N, vilket motsäger att N ≡*5 (mod 6).
Om det är 3 (mod 6), så måste 3 | q_i, och alltså är q_i = 3. Men då gäller att 3 | N, vilket också motsäger att N ≡ 5 (mod 6).
Vi har redan antagit att q_i inte är kongruent med 5 (mod 6).
Kvar återstår alltså bara att q_i ≡ 1 (mod 6).
Eftersom detta gäller för alla q_i, så får vi dessutom att N ≡ q_1 ... q_n ≡ 1 (mod 6), vilket är en motsägelse mot att N ≡ 5 (mod 6). Därför måste vårt antagande att inget q_i är 5 vara falskt, och det bevisar lemmat.
Sats: Det finns bara oändligt många primtal på formen 6k + 5.
Bevis: Antag motsatsen. Då finns ett högsta primtal på formen 6k+5; låt säga att detta primtal är det n:te primtalet, och kalla det p_n. Låt också p_i beteckna det i:te primtalet.
Notera att eftersom p_n är det högsta primtalet på formen 6k+5 så återfinns alla primtal på formen 6k+5 som p_i för något i ≤ n.
Låt nu
N = p_1 p_2 ... p_n - 1.
Eftersom p_1 = 2 och p_2 = 3, så får vi att 6 | p_1 p_2 ... p_n, och alltså är N ≡ 5 (mod 6).
Enligt lemmat så finns då ett primtal q på formen 6k+5 så att q | N.
Men notera att q inte kan vara något p_i för i ≤ n, ty för alla sådana i gäller att N ≡ -1 (mod p_i), vilket skulle motsäga att q | N.
Alltså är q > p_n (eftersom p_1, ..., p_n utgör alla primtal ≤ p_n).
Men detta motsäger att p_n skulle vara det största primtalet på formen 6k+5. Alltså är antagandet att det bara finns ändligt många primtal på formen 6k+5 felaktigt, och satsen är bevisad.