2009-01-14, 23:49
Medlem
Amiras avatar
Precis då vi fått vår hund hade vi en sådan anordning som man sätter i vägguttaget. Fungerade som önskat! Ska nog köpa sprayen och ha när vi åker bil.
Citera
2009-01-15, 00:08
Medlem
Revolvermans avatar
Funkar gör det, jag såg en klar beteendeförändring på min Jack Russel när jag använde DAP halsband över Jul och Nyårshelgerna (hon är skotträdd).
Observera dock att jag skriver beteendeförändring, inte nödvändigtvis till det bättre, eller till det sämre, men annorlunda.
Däremot verkade det inte göra någon som helst skillnad på skotträdslan!
Citera
2009-01-15, 14:44
Medlem
Soppas avatar
Min hund är tokrädd för fyverkerier, så vid Lucia satte jag in dap:en. Ja, den skall sitta i så länge för att lägenheten skall bli fylld av feromoner (eller hur det nu stavas).
Det har inte hjälpt ett dugg. Under nyårsnatten var hon precis så skiträdd som hon brukar vara, så det vara bara att packa in henne i bilen och köra runt.
De första dagarna på året så skjuts det ju litegrann... Inte heller då gjorde dap:en någon verkan utan hon blev livrädd.

Min konklusion - BLUFF, och en ganska dyr sådan
Citera
2009-01-15, 15:19
Medlem
Quixotes avatar
Kan man använda sprayen på hundarna på listan i tråden nedan? Om det fungerar hade man nog kunnat spara många människoliv, speciellt många barns liv.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=769754
Citera
2009-01-15, 17:56
Medlem
mel-o-dees avatar
Ska testa DAP nu när vi bilar nästa gång, återkommer med resultat
Citera
2009-01-15, 19:29
Medlem
Kofis avatar
Jag har använt det på min hund när vi flyttade, och jag tycker nog att det gjorde honom lugnare. Han är rätt energisk annars, så när han slöar en hel dag är det exceptionellt. :P Å andra sidan hade han precis börjat på dagis, så han kan lika gärna har varit trött för det. Jag pratade med en hundtränare om det och hon sa att det som funkar är den väggdosan, varken sprejen eller halsbanden som finns kan avge tillräckligt mycket för att vara lugnande på egen hand - däremot, om man har dosan i väggen hemma och sprejar i bilen kan det säkert funka.

Det skulle vara intressant att se en blindstudie på det iofs - det lär ju gå att placebo-lugna hunden med lugnande signaler om man tror att det fungerar.
Citera
2009-01-15, 19:54
Medlem
Snurrens avatar
Det finns en motsvarighet för katter som heter Feliway, och det har funkat på mina katter. Jag köpte den på en veterinärklinik, det var dom som tipsade om det när min blinda katt inte klarade av en flytt utan gick runt och skrek hela tiden. Han blev påtagligt lugnare och tryggare.
Citera
2011-02-03, 13:53
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mel-o-dee
Ska testa DAP nu när vi bilar nästa gång, återkommer med resultat
Bumpilibump. Vill bara säga mitt resultat av att ha provat en DAP-dosa till min skotträdda hund som jag skaffade till denna nyår.

Skall ni skaffa en sådan så var väldigt skeptisk för på min JRT tik fungerade den inte ett dugg. Den var lika besvärad ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in