2011-01-24, 19:18
Medlem
piezos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommiz
Om du har läst vårt första inlägg ordentligt här kam, så måste du ändå ha förstått att interneten var uppkopplad per automatik utan att han ens själv var inne och surfa...

Har svårt att se att telefonen skulle sluka 150MB av sig själv, tror nog att han har använt google maps eller dyl ist och inte tänkt sig för.
Citera
2011-01-24, 19:28
Medlem
mounzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommiz
Jag antar väl att med globaliseringen så kommer vi nog se ändringar på den fronten... förhoppningsvis...

Anledningen till att de kan ta sa mycket betalt ar ju att det finns en informationsassymetri mellan kund och operator, vilket satter normal konkurrens ur spel. Hade det rort sig om den vanliga samtalskostnaden hade folk bytt till en billigare operator. Det handlar om sporadiska kostnader som ingen kund bryr sig om att kolla upp i valet av mobilabonnemang (och aven om man skulle vilja sa skulle det vara svart, eftersom det varierar fran land till land och man formodligen inte ens funderat pa vilka lander man ska fira semester i under de narmsta aren).

Eftersom jag sjalv reser mycket har jag idag ett kontantkort for varje land som jag vistas i frekvent. Och det ar val 15-20 simkort som ligger hemma och skrapar.
Citera
2011-01-24, 19:58
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheeff
Data-roaming är även avslaget på iPhone så det måste vara TS farsa som medvetet slagit på funktionen, alltså hans egna fel. Enda gången iPhonen kopplar upp sig automatiskt är när man tidigare varit uppkopplat på ett wifi-nätverk. Men första gången så måste man såklart godkänna att man kopplar upp sig.

...och wifi är inte inblandat i detta, så vi har hittat en vinnare

Citera
2011-01-24, 20:23
Medlem
Phantom042s avatar
Tråkigt men. Varken Apple eller Tele2 kan göra så mycket mer.
Det står i telefonens instruktionsbok.
Det står i användaravtalet till abb.
Det finns möjlighet att begränsa i abb, jag har en gräns på 650 kr vid utlandsroaming.
Din far fick ett sms om det första gången han satte på mobilen i USA
Det har varit uppe i media 1000 gånger.

Det är tråkigt men det står precis överallt, vad mer ska företagen göra liksom?
Det är bara att gå in i inställningar och ta bort roaming på fem sekunder.
Att klaga som du gör och kalla det rån är som att köpa en Volvo och beskylla Volvo för att man krockar sin bil. De har ju tillverkat en bil som var möjlig att krocka och dö i, hurfan kan de göra så!?
Citera
2011-01-24, 21:31
Medlem
Som redan gode cheff sagt i tråden så är iPhones standardinställning för Data Roaming OFF!! För att över huvud taget kunna ta en mot en enda byte via telefonnätet, alltså sådant som kostar pengar, så MÅSTE Data Roaming vara PÅ.

Om det sen är så olyckligt att detta har aktiverats i rent oförstånd eller av misstag är ju tråkigt. Men det står i klartext direkt i iPhone under knappen för Data Roaming att det kan medföra höga kostnader utomlands.

Så jag har svårt att se hur man ska kunna lägga någon skuld på Apple eller operatören för detta.

Dr Tinnitus
Citera
2011-01-24, 21:39
Medlem
CaptMorgans avatar
Ni kan alltid bestrida fakturan men de allmänna villkoren är tydliga varpå ni förlorar om Tele2 drar det till rätten. Det kommer gå som ett förenklat tvistemål varpå du inte behöver oroa dig för Tele2s advokatkostnader. Chansen att vinna är i princip noll dock.
Citera
2011-01-27, 13:34
Medlem
dessa "chockfakturor" har varit ett välkänt fenomen ända sedan mobildata blev någorlunda vanligt... de senaste fem åren iaf... ett par gånger om året är det alltid någon stackars sate som gråter ut i Aftonbladet också, så det får stor medial uppmärksamhet. Man tycker att folk borde veta bättre nu
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in