2011-01-20, 20:17
Medlem
kosiwagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam90
Men du menar alltså på fullt allvar att somalier som inte kan ett ord svenska och som bott här några år är lika svenska som mig som har spårat mina förfäder ända tillbaka till 1600-talet till Sverige?

I Sverige kan man få medborgarskap även fast man inte kan ett ord svenska, därmed är medborgarskap en rätt dålig bedömning på att man är svensk enligt mig.

Din definition av svenskhet är alltså att alla som bor här är svenskar? Gäller samma sak alla andra länder? Kan jag som blond och vit bli japan om jag flyttar till Japan fast jag inte har några band med Japan eller ens kan språket?

Kan jag bli somalier även fast jag är blond och vit och inte kan somaliska? Det är skillnad på medborgarskap och vad man är, ingen japan eller somalier skulle se mig som en av dem även om jag blev medborgare i deras länder, just för att jag inte delar utseende, språk, religion eller kultur med dem. Så ser det ut med alla länder.

Jag tycker nog vi måste skilja på vad som räknas som svensk medborgar och vad som är kulturell svensk, eller vad man ska säga.

Är man svensk medborgare ska man kunna svenska, åtminstone så att man kan kommunicera i en vardagssituation på svenska. Man ska också följa svenska lagar och inte hävda att ens religion står över det.

Däremot kan man se sig själv som svensk, när man känner att man passar in i Sverige. Och det måste ju vara upp till var och, det kan nog ingen annan någonsin bestämma åt en.
Citera
2011-01-21, 13:53
Medlem
SwingKidds avatar
Helvete vad jävla OT ni är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in