2011-01-16, 22:35
Medlem
katamari.damacys avatar
Hade i bakhuvudet att jag hade läst om att just Saab (för Cadillacen var väl en Saabtillverkad bil) hade en "svart låda". Sökte lite snabbt och fann detta.
http://www.zatzy.com/allmaent/64027-koer-saab-din-koerning-registreras.html
Gammalt och bara ett overifierat foruminlägg, MEN det pekar åt rätt håll.
Citera
2011-01-16, 22:36
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag tror faktiskt att det stått att han INTE syns utan man ser henne kliva in i en exakt likadan bil som han har. Däremot har någon här på FB sagt att det finns en film där båda syns om jag minns rätt.
Du minns helt rätt i båda fallen. Vad det gäller den "kända" övervakningsfilmen så ska den tydligen ha tagits i en vinkel som gör att varken förare eller registreringsnummer syns, men däremot ser man tydligt Eva sätta sig i bilen. Att det skulle finnas ytterligare en film har mig veterligt bara nämnts här på FB.
Citera
2011-01-16, 22:36
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag tror faktiskt att det stått att han INTE syns utan man ser henne kliva in i en exakt likadan bil som han har. Däremot har någon här på FB sagt att det finns en film där båda syns om jag minns rätt.

Jag vill minnas att den uppgiften dementerades, endast EM på bilden.
Citera
2011-01-16, 22:37
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Kanske är det så att de tyska laboratorierna har en större förmåga att analysera så små dna-fragment att det räcker att Eva har bara har snuddat vid något i bilen.

Det här tyska polis-labbet verkar ha kapaciteten att analysera "swabs of touched items on a large scale".
Upprepar med tillägg:

Ärligt talat så tror jag faktiskt inte att de har så mycket, i nuläget.

Vad jag förstår är det för att försöka tömma loggarna på GPS man har tagit bilen till Tyskland. Alltså, man har inte lyckats nagla fast honom vid fyndplatsen, än.
Citera
2011-01-16, 22:40
Medlem
MrsMagoos avatar
NA har uppgifter om att signaler från den misstänkte 51-åringens mobiltelefon plockats upp från en mobiltelefonmast i norra delen av Örebro kommun och att det är det som gör området intressant.
Torbjörn Carlson ger inga kommentarer kring den uppgiften.

I dag gjorde ytterligare två hundar markeringar på samma avgränsade yta, och det gjorde att polisen tillkallade grävskopa till platsen och genomsökte grusgropen noggrannt.
Men inga fynd gjordes.
- Det förbryllar oss. En hund kan möjligtvis ha fel. Att två hundar gör samma misstag är osannolikt och att tre hundar skulle göra det är i stort sett helt osannolikt, säger Torbjörn Carlson.
http://na.se/nyheter/orebro/1.1059504-avsparrningarna-havdes-sokandet-i-gropen-avbrots

Kan någon insatt som kan området förklara avstånden här mellan fynd och norra delen av Örebro?
Citera
2011-01-16, 22:45
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
NA har uppgifter om att signaler från den misstänkte 51-åringens mobiltelefon plockats upp från en mobiltelefonmast i norra delen av Örebro kommun och att det är det som gör området intressant.
Torbjörn Carlson ger inga kommentarer kring den uppgiften.

I dag gjorde ytterligare två hundar markeringar på samma avgränsade yta, och det gjorde att polisen tillkallade grävskopa till platsen och genomsökte grusgropen noggrannt.
Men inga fynd gjordes.
- Det förbryllar oss. En hund kan möjligtvis ha fel. Att två hundar gör samma misstag är osannolikt och att tre hundar skulle göra det är i stort sett helt osannolikt, säger Torbjörn Carlson.
http://na.se/nyheter/orebro/1.1059504-avsparrningarna-havdes-sokandet-i-gropen-avbrots

Kan någon insatt som kan området förklara avstånden här mellan fynd och norra delen av Örebro?

Norra delen av Örebro? Det står faktiskt "norra delen av Örebro kommun". Avståndet är noll då fynden är gjorda i norra delen av Örebro kommun.
Citera
2011-01-16, 22:45
Medlem
urkinhas avatar
Funderade lite på Hamilkars lektion om betingad sannolikhet eller vad det nu heter

Ponera att "fågeln inte flyger denna gång" heller och att det visades sig att SB är oskyldig (riktigt oskyldig, och inte bara att han frikänns pga man inte lyckas bevisa hans skuld bortom allt rimligt tvivel). Ponera. Vilken är den näst bästa teorin som skulle under omständigheterna blivit den mest sannolika? Någon?
Senast redigerad av urkinha 2011-01-16 kl. 22:51.
Citera
2011-01-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s-tefan
Vi läste förmodligen samma artikel i så fall. Minns inte ordagrant. Men möjligen enligt följande;

"Två tydliga märken..."

Krokar eller inte. Finns inte så många andra alternativ (Om något) att hänga upp en kropp på. Eller för den delen något annat. Krok(ar) är en självklar förutsättning för att något skall hänga.
Lägg därtill att polisen har koncentrerat sig på diverse slaktbodar.

(I bland får man läsa mellan raderna) ;-)
Om en kropp är stel torde man kunna använda kätting. De borde också ge märken om man drar dem under armar och mellan ben som en sele ungefär.
Citera
2011-01-16, 22:47
Medlem
Kungbatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Norra delen av Örebro? Det står faktiskt "norra delen av Örebro kommun". Avståndet är noll då fynden är gjorda i norra delen av Örebro kommun.

Exakt så det troligaste är att det är en utav bevisningen polisen har i nuläget att hans telefon har registrerats i "området" , sen hur exakt spårningen har gett utslag vet vi ju inte ....
Citera
2011-01-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag tror också att GM har handlat i panik. Nu vet väl alla här hur man inte ska göra vid ett styckmord.

Skulle vara trevligt att få en länk till den där artikeln där det står att styckningen ska ha skett utomhus. Har själv inte läst den och kan heller inte hitta den.

Jag tror att det där med styckning utomhus kommer från ett uttalande från Torbjörn Carlson ? som sa "Hon dödades utmed vägarna". Vi diskuterade innebörden av uttalandet i tråden för några dar sedan, men kom fram till att uttrycket inte menar "utmed vägarna" fysiskt och alltså utomhus utan mera under tiden. Hon dödades under tiden. Jag tror att det är en missuppfattning att polisen berättat det.

Jag hittar ingen länk, så det är bara ur minnet. Någon annan kanske kommer ihåg.
Citera
2011-01-16, 22:52
Medlem
Kungbatmans avatar
Som tidigare efterfrågats skulle jag gärna vilja att någon som vet ungefär exakt var fyndplatserna är i dagsläget inklusive grusgropen vid eker kunde ta fram en karta och skriva dit fyndplatserna.....tror mångamskulle vilja ha en bild av hur han har rört sig i området.... så om någon kan göra detta, så vore jag grymt tacksam
Citera
2011-01-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Du minns helt rätt i båda fallen. Vad det gäller den "kända" övervakningsfilmen så ska den tydligen ha tagits i en vinkel som gör att varken förare eller registreringsnummer syns, men däremot ser man tydligt Eva sätta sig i bilen. Att det skulle finnas ytterligare en film har mig veterligt bara nämnts här på FB.

Har det bara nämnts på FB och i denna tråd. Dessutom utan några som helst källor/källa så är 99.9% skitsnack.
Registreringsnummer spelade mindre roll denna gång i och med att SB är/var den enda ägaren av just den modellen i länet.

Men i slutänden spelar övervakningsfilmen ingen roll, då SB redan erkänt att han körde hem Eva. Dvs erkänt att det var han som satt i bilen och plockade upp henne.
Skulle i så fall vara tidsangivelsen, som några tidigare var inne på, som skulle vara viktig.
Men detta enbart för att bekräfta SB berättelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in