2011-01-07, 09:57
Medlem
1.Lars kör i 90 km/h på en raksträcka. plötsligt får han syn på en annan, stillastående bil 75 m framför sig. den sätter sig just i rörelse åt samma håll som lars och accelererar 2 m/s^2. en mötande bil gör att lars inte kan köra om utan måste bromsa. vilken acceleration måste han minst åstadkomma för att förhindra en kollision?
FACIT:
http://img211.imageshack.us/i/201101021655.jpg

2.Sofia springer så fort hon kan, 6 m/s, för att hinna med en buss, som står vid en hållplats. När hon är 25 m från bussen, startar den och accelererar likformigt med accelerationen 1,0 m/s^2. Rita en v-t-graf för bussens och sofias rörelser. Använd den för att ta reda på om sofia hinner ifatt bussen eller inte.
FACIT:
http://img200.imageshack.us/i/201101071669.jpg

Mina frågor:
a.Uppgift 1: Varför går Lars graf snett nedåt och inte rakt som Sofias? (Är det för att Sofias acceleration är likformig?) Vad innebär egentligen likformig?
b.Uppgift 1: Det står att Lars kör i 90 km/h=25m/s, hur vet man vilka "koordinater" som ska sättas in i diagrammet? (Likaså med "annan bil" för där vet man endast bilens acceleration)
c.Uppgift 2: Varför tar man 36-25=11 m, är det för att accelerationen startar då?
Citera
2011-01-07, 10:03
Medlem
kqrs avatar
1. För att Lars bromsar medan Sofia sprang med "konstant" hastighet. Misstänker jag.
Citera
2011-01-07, 11:29
Medlem
Likformig betyder att Lars bromsar lika hårt under hela inbromsningen. Sofia har konstant hastighet, alltså ingen likformig acceleration.

Börja med att dra linjen för "den andra bilens" rörelse. Det gör du genom att ta ut 2 punkter med hjälp av [v=v0+at].
Arean under ett v-t-diagram ger alltid sträckan som föremålet har färdats [v*t/2]. Lars bil kan färdas 75m innan han kolliderar med bilen framför. Alltså måste de 2 bilarna ha samma hastighet efter 75m.
Resten har du i facit.

För att bussen har ett försprång med 25m. Hon springer totalt 36m, men endast 11m "räknas" eftersom hon inte stod vid busshållplatsen från början. Även här söker man tidpunkten när Sofia och bussen har samma hastighet.
Citera
2011-01-07, 11:53
Medlem
Tack för era svar.
"Börja med att dra linjen för "den andra bilens" rörelse. Det gör du genom att ta ut 2 punkter med hjälp av [v=v0+at]"

Vilka värden har jag för den andra bilen?
Citera
2011-01-07, 12:09
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelstolpe
Tack för era svar.
"Börja med att dra linjen för "den andra bilens" rörelse. Det gör du genom att ta ut 2 punkter med hjälp av [v=v0+at]"

Vilka värden har jag för den andra bilen?
Begynnelsehastigheten är stillastående, och accelerationen är 2 m/s².

v_0 = 0
a = 2

v(t) = 2t

Det blir en rät linje som är lätt att rita.
Citera
2011-01-07, 12:11
Medlem
Fast det står att Lars accelererar med 2 m/s^2. Antar vi inte nu att den andra bilen också gör det?
Citera
2011-01-07, 19:17
Medlem
Citat:
Fast det står att Lars accelererar med 2 m/s^2. Antar vi inte nu att den andra bilen också gör det?

Nej det står att den andra bilen accelererar i 2 m/s^2. Lars har en negativ acceleration eftersom han bromsar.
Citera
2011-01-07, 19:58
Medlem
Oj, jag läste fel! Tack. Men hur tänker man när man ska måla upp Lars graf? Vi vet ju koordinaten (0,25)
Citera
2011-01-07, 22:37
Medlem
Citat:
Oj, jag läste fel! Tack. Men hur tänker man när man ska måla upp Lars graf? Vi vet ju koordinaten (0,25)

Du söker tiden då de två bilarna har samma hastighet (se facit). Där får du en skärningspunkt som du använder tillsammans med (0,25) för att dra linjen för Lars rörelse.
Citera
2011-01-08, 23:03
Medlem
I exempel 1 måste inte Lars backa för att unvika en kollision? Dvs negativ accelaratio som övergår i rörelse åt samma håll som den mötande bilen.
Citera
2011-01-09, 11:02
Medlem
Kan man inte räkna ut Lars graf på ett annat sätt? Jag tänkte genom formeln:
v=v0+at som man använde på den andra bilens. Då blir det
v0=25m/s
a=9,82

alltså v=25+9.82t
Citera
2011-01-09, 16:47
Medlem
Glöm mitt förra inlägg, insåg att man inte kunde göra så!
Men jag förstår fortfarande inte hur jag ska rita upp Lars graf? Någon som kan förklara stegvis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in