2010-11-20, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jmcom
Tack för att ni tar er tid och svara!

"Minimibeloppet inne på KFen är 1000 kr. "

Jag hittar inte det någonstans på Avanzas sida, stämmer det fortfarande?
Hur lång tid tar det att få en KF öppnad?
Det tar väl ungefär samma tid som de andra kontona. Så snart de har fått in papprena och kikat på dem typ.

Citat:
"Utbetalning på en kapitalförsäkring kan ske genom helt återköp eller delåterköp. Helt återköp kan begäras först efter ett år. Efter ett år går det också att välja löpande utbetalning.
Ta ut pengar (återköp)

Uttag (återköp) görs i inloggat läge på Avanzas webbtjänst. Helt återköp medges efter första försäkringsåret och måste begäras skriftligen via blanketten Uttag av kapital (återköp). Delåterköp är tillåtna från första dagen.

Vid delåterköp ska försäkringstagaren själv sälja av den del av innehavet som behövs för utbetalningen. Om det vid ett delåterköp inte finns likvida medel tillgängliga på kontot sker ingen utbetalning och uppdraget avskrivs."
Citera
2010-12-09, 21:56
Medlem
doublefaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Har både en KF och vanlig depå, vet inte egentligen varför, kan vara bra att slippa skatt ibland. Nej det finns inga dolda avgifter. Den fungerar i princip som en vanlig depå, du får vinsten skattefritt, men dem du kan inte få "ersättning" för förlust. Dem tar 0.86% av det totala värdet vid årskiftet. Det sista kan jag inte svara på.
En fråga. Om jag köper fonder i en kapitalförsäkring nu i December får jag fortfarande betala 0.86% av det totala värdet eller är det bättre att vänta tills i Januari?
Citera
2010-12-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doubleface
En fråga. Om jag köper fonder i en kapitalförsäkring nu i December får jag fortfarande betala 0.86% av det totala värdet eller är det bättre att vänta tills i Januari?
Med nuvarande regler är det värdet den 1 januari oavsett när du satte in pengarna så ja, det är bättre att vänta.

0,74 % kommer skatten för övrigt vara för nästa år baserad på medel-statslåneräntan hittills i år https://www.riksgalden.se/templates/RGK_Templates/Statslanerantor____16846.aspx (0,27 x 2,74).
Citera
2010-12-25, 00:37
Bannlyst
Vänta lite. Om jag har KF, är det någon "ersättning" om jag skulle tappa det jag har satsat eller om det har minskat?

Vad får jag via KF?
Citera
2010-12-25, 02:18
Medlem
storm79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Vänta lite. Om jag har KF, är det någon "ersättning" om jag skulle tappa det jag har satsat eller om det har minskat?

Vad får jag via KF?

Nej, du får inget och kan inte göra några avdrag.
Citera
2010-12-25, 02:40
Bannlyst
Är man en vinnare eller tror att man ska bli det så är KF guld värt!
Men är man nybörjare och gör stora förluster så kan en KF va en stor nackdel!
Skatten dras i januari, för min del "småpengar" men hade jag varit utanför en KF så hade nästa års skatt inte varit så kul för mig, det hade kostat relativt stora belopp i vinstskatt.
Nu slipper man det!
Citera
2011-01-07, 06:49
Medlem
Jag har inte greppat det här med kapitalförsäkringar helt. Jag har avanza och där står det att full utbetalning av försäkringskapitalet, kan ske först ett år efter försäkringen tecknades.

Betyder det, att om jag köper ett par aktier och sparar dom i en kapitalförsäkring och säljer av dom om låt säga ett halvår, så kan jag inte få ut mina pengar då!?
Citera
2011-01-07, 10:54
Medlem
Drakstormens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Jag har inte greppat det här med kapitalförsäkringar helt. Jag har avanza och där står det att full utbetalning av försäkringskapitalet, kan ske först ett år efter försäkringen tecknades.

Betyder det, att om jag köper ett par aktier och sparar dom i en kapitalförsäkring och säljer av dom om låt säga ett halvår, så kan jag inte få ut mina pengar då!?

Du måste ha kvar 1000 kr i minst ett år. Resten kan du ta ut när du vill.
Citera
2011-01-07, 19:31
Medlem
Kan man köpa aktier på minikontot och sedan föra över de på en KF för att slippa skatta 30% vid en eventuell vinst vid försäljning?
Citera
2011-01-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonnybaloba
Kan man köpa aktier på minikontot och sedan föra över de på en KF för att slippa skatta 30% vid en eventuell vinst vid försäljning?

Nej
Citera
2011-01-07, 20:25
Medlem
Jag är en småsparare med vanlig depå hos Avanza och har heller inte greppat det där med kapitalförsäkring. Det funkar alltså som en vanlig depå, fast med kraftigt reducerad reavinstskatt och ett obligatoriskt courtage på 0,86% årligen på hela innehavet? Inga hakar utöver detta alltså? Tycker det låter lite för bra för att vara sant...
Citera
2011-01-07, 21:12
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Jag är en småsparare med vanlig depå hos Avanza och har heller inte greppat det där med kapitalförsäkring. Det funkar alltså som en vanlig depå, fast med kraftigt reducerad reavinstskatt och ett obligatoriskt courtage på 0,86% årligen på hela innehavet? Inga hakar utöver detta alltså? Tycker det låter lite för bra för att vara sant...

Du betalar ingen reavinstskatt, det stämmer, ej heller på svenska utdelningar. Källskatt (vanligtvis 15%) betalas än så länge på utländska utdelningar på grund försäkringsbolagens slöhet.

Det du betalar är 27 % av den genomsnittliga statslåneräntan för föregående år på det värde din depå har per den 1:a januari. I år blev det 0,86 %.

Hakar är väl att du får betala oavsett om du gått med vinst eller ej, förluster är inte avdragsgilla och du äger ej aktierna direkt utan ägandet sker genom försäkringsbolaget.

Vänsteralliansen kommer dock troligen kraftigt höja skatten och försämra villkoren för KF 2012.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in