2010-12-27, 12:02
Medlem
Jag har haft en del problem med min HP.laptop och nu i början av december lämnade jag för tredje gången in den pga överhettning på elgiganet. På verkstaden konstaterades det att det var samma fel som tidigare (överhettning) De kontaktar HP för att kunna Reklamera datorn men HP säger nej, Därför att jag köpte den på PCCity, Men eftersom de lade ner sina fysiska butiker hänvisade de kunder med serviceärenden till elgiganten som tog över deras kunder.

Verkstaden bytte ut heatzink.en på min dator och skickade den tillbaka till elgiganten där jag nu kan hämta den. Hur som, det jag undrar är om det är som de säger, Att jag inte har rätt att häva köpet då jag inte köpte den på Elgiganten?

Jag köpte datorn för 20 månader sen.

Kanske inte passar bättre någon annan stans så flytta gärna om så är fallet.
Citera
2010-12-27, 12:29
Avslutad
Elgiganten har ju tagit åt sig PCcitys garantiärenden, det borde gälla reklamation kan man tycka, bäst är nog att ringa deras kundtjänst ?

"Från deras webbsida"
PC City Kundcenter
Målargatan 3
553 22 Jönköping

Telefon: 0771-116116.
E-mail: kundcenter@pccity.se

Öppettider Kundcenter
Måndag-Fredag 09.00-19.00
Lördag 10.00-15.00
Citera
2010-12-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoName0
Jag har haft en del problem med min HP.laptop och nu i början av december lämnade jag för tredje gången in den pga överhettning på elgiganet. På verkstaden konstaterades det att det var samma fel som tidigare (överhettning) De kontaktar HP för att kunna Reklamera datorn men HP säger nej, Därför att jag köpte den på PCCity, Men eftersom de lade ner sina fysiska butiker hänvisade de kunder med serviceärenden till elgiganten som tog över deras kunder.

Verkstaden bytte ut heatzink.en på min dator och skickade den tillbaka till elgiganten där jag nu kan hämta den. Hur som, det jag undrar är om det är som de säger, Att jag inte har rätt att häva köpet då jag inte köpte den på Elgiganten?

Allmänna reklamationsnämnden samt till att börja med en gratis advokathjlp genom din stadsdelsförvaltning ! Börja med advokaten!
Citera
2010-12-27, 12:32
Medlem
hakro807s avatar
Garanti följer (generellt sätt) varan, även om du köper den begagnad etc. I de flesta fall ges garantin dessutom av tillverkaren, Det är annorlunda med en reklamation. Du kan endast reklamera mot butiken som sålde varan (dvs inte tillverkaren) och du förlorar rätten till reklamation om du köper varan begagnad. Däremot går det ju ibland att snacka sig till en reklamation ändå..

Eftersom det handlar om en bärbar dator finns en till sak att ta hänsyn till. Generellt gäller att kunden i samband med en reklamation ska bevisa att varan var felaktig från början. Men eftersom det är oerhört svårt för en lekman att visa sådant när det gäller hemelektronik ligger här en större del av bevisbördan på säljaren. Finns ett domslut från slutet av åttiotalet som gällde en tv men borde vara tillämpbart även här.

Fast jag är ingen advokat så lite inte på mig för fem öre.. : ]
Senast redigerad av hakro807 2010-12-27 kl. 12:41.
Citera
2010-12-27, 12:56
Medlem
pouandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoName0

4Gånger samma fel så kan du häva köpet.
Har du problem kontakta mig via PM
Citera
2010-12-29, 12:33
Medlem
Idag ringde dem från butiken och sa att de går med på att kreditera datorn. Jag inbildar mig att det har att göra med mit hot om att ägna all min lediga tid åt att smutsa ner elgigantens och HPs rykte i väntar på att allmänna reklamationsnämnden tar upp ärendet..

Hur som, nu ska jag spana efter ny dator..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in