Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag har en liten fråga eftersom du verkar vara insatt. Om chefen säger till mig att jag ska göra en viss sak men jag känner att jag inte har kunskapen att utföra uppgiften, vad händer då? Kan han sparka mig, måste han visa mig eller utbilda mig på området?
Jag har länge undrat över detta då en del uppgifter ibland kan kännas svåra och jag vill helt enkelt inte göra några större fel.
Är du anställd som arbetare (ej tjänsteman) har du en omfattande arbetsskyldighet inom företagets normala verksamhet och inom kollektivavtalets område. Inom ramen för det kan arbetsgivaren beordra dig att utföra arbete oavsett din utbildning eller kompetens, under förutsättning att åtgärden inte bryter mot lagen i övrigt (t.ex. köra bil utan körkort).
Arbetsgivaren bestämmer med andra ord ensidigt vilken kompetens som krävs för arbetsuppgiften. Kan arbetsuppgiften däremot anses utgöra en risk för hälsa och liv, är arbetsgivaren skyldig enligt arbetsmiljölagen att informera om risken, utbilda för att minimera risken samt att vidta andra nödvändiga åtgärder för att undanröja risken.
Upprepad ordervägran är saklig grund för uppsägning. Mindre gott utfört arbete pga bristande kunskap eller kompetens är emellertid inte grund för uppsägning.
I sammanhanget kan påpekas att vid tvist med arbetsgivaren om arbetsskyldigheten kan facket hävda tolkningsföreträde enl MBL § 34. Medlemsskap kan därför vara tillrådligt.