2010-12-26, 23:18
Medlem
Är det någon som vet hur reglerna ser ut.

Om en chef kommer in och BER en göra något och det inte blir gjort kan man få en varning för detta då.
Att tillägga är att chefen är inte min chef eller någon chef ovanför mig utan den är på samma nivå som min chef.

Om man endå får en varning för detta finns det något man kan göra?
Kan man på något sätt gå till domstol och begära någon form av skadestånd eller något?

Facket är uteslutet då man inte är medlem där.

Varningen kom inte från min chef heller utan från chefen ovanför.
Citera
2010-12-26, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Är det någon som vet hur reglerna ser ut.

Om en chef kommer in och BER en göra något och det inte blir gjort kan man få en varning för detta då.
Att tillägga är att chefen är inte min chef eller någon chef ovanför mig utan den är på samma nivå som min chef.

Om man endå får en varning för detta finns det något man kan göra?
Kan man på något sätt gå till domstol och begära någon form av skadestånd eller något?

Facket är uteslutet då man inte är medlem där.

Det beror helt på vad som står i ditt kontrakt, dina arbetsuppgifter vill säga. Det du har fått kallas erinran.

Detta brukar gå till på följande sätt.
Muntligt varning --> erinran ---> Möte då brukar även fackliga representanter närvara.

Sen är det ingen som tvingar dig att skriva på.

Edit: En erinran är inte hela världen, detta påverkar inte din anställning på företaget och som svensk arbetslag ser ut idag så har anställda det väldigt bra. Det är väldigt jobbigt att "sparka" en person från företaget med fastanställning.
Senast redigerad av plusmoms 2010-12-26 kl. 23:34.
Citera
2010-12-26, 23:30
Bannlyst
Vad ska du anmäla för? Kränkning?
Citera
2010-12-26, 23:34
Medlem
samma nivå som din chef? alltså chef? vägrar du lyda order från en chef så är det väl klart att det blir konsekvenser. om du vill undvika såna saker i framtiden så hänvisar du bara till din chef. att han får bestämma om du skall lägga undan ditt vanliga arbete för att göra nya saker.
Citera
2010-12-26, 23:41
Medlem
wildhorsess avatar
Arbetstagarens viktigaste skyldighet mot anställningsavtalet är att arbeta efter arbetsgivarens anvisningar. Bryter arbetstagaren mot arbetsskyldigheten föreligger saklig grund för uppsägning. Enstaka fall av ordervägran utgör normalt inte grund till uppsägning, dock vidhåller arbetstagarens sin ordervägran efter tillsägelse av arbetsgivaren föreligger utan tvekan sakligt grund för uppsägning av personliga skäl. I allvarligare fall till och med grund för avsked.
Citera
2010-12-26, 23:54
Medlem
Jag anser inte att jag vägrat göra något då chefen kommit in och BETT mig göra det och jag ansåg att det kunde göras senare då fullt med andra saker behövde göras före detta.

Jag har inte vägrat göra något, har bara inte gjort det direkt när chefen kom in och bad mig göra det.
Citera
2010-12-27, 00:07
Medlem
wildhorsess avatar
Det är inte ovanligt att ordervägran kan bero på missförstånd eller att andra fullgoda skäl finnes. Du behöver förhandlingshjälp för att om möjligt ogiltigförklara erinran, i annat fall riskerar du uppsägning om situationen återkommer. Sök medlemskap i facket och begär hjälp.
Citera
2010-12-27, 10:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion

(...)

Hur menar du?

Det är inte så jättevanligt att man får en skriftlig varning om man prioriterat om lite som du gjort. Kan man tänka sig att chefen/dina chefer börjar bli lite trötta på dig av olika anledningar och att det är därför du till slut får en varning som en markering? Eftersom du inte är med i facket får du driva det här själv. Att få en varning innebär inte att du får sparken, men om du får fler varningar kanske de till slut säger upp dig. Då får du själv driva målet i arbetsdomstolen och den får då försöka värdera om de varningar du fått är korrekta och om uppsägningen ska vara giltig.
Citera
2010-12-27, 16:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Det är inte ovanligt att ordervägran kan bero på missförstånd eller att andra fullgoda skäl finnes. Du behöver förhandlingshjälp för att om möjligt ogiltigförklara erinran, i annat fall riskerar du uppsägning om situationen återkommer. Sök medlemskap i facket och begär hjälp.

Jag har en liten fråga eftersom du verkar vara insatt. Om chefen säger till mig att jag ska göra en viss sak men jag känner att jag inte har kunskapen att utföra uppgiften, vad händer då? Kan han sparka mig, måste han visa mig eller utbilda mig på området?

Jag har länge undrat över detta då en del uppgifter ibland kan kännas svåra och jag vill helt enkelt inte göra några större fel.
Citera
2010-12-27, 21:27
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag har en liten fråga eftersom du verkar vara insatt. Om chefen säger till mig att jag ska göra en viss sak men jag känner att jag inte har kunskapen att utföra uppgiften, vad händer då? Kan han sparka mig, måste han visa mig eller utbilda mig på området?

Jag har länge undrat över detta då en del uppgifter ibland kan kännas svåra och jag vill helt enkelt inte göra några större fel.
Är du anställd som arbetare (ej tjänsteman) har du en omfattande arbetsskyldighet inom företagets normala verksamhet och inom kollektivavtalets område. Inom ramen för det kan arbetsgivaren beordra dig att utföra arbete oavsett din utbildning eller kompetens, under förutsättning att åtgärden inte bryter mot lagen i övrigt (t.ex. köra bil utan körkort).

Arbetsgivaren bestämmer med andra ord ensidigt vilken kompetens som krävs för arbetsuppgiften. Kan arbetsuppgiften däremot anses utgöra en risk för hälsa och liv, är arbetsgivaren skyldig enligt arbetsmiljölagen att informera om risken, utbilda för att minimera risken samt att vidta andra nödvändiga åtgärder för att undanröja risken.

Upprepad ordervägran är saklig grund för uppsägning. Mindre gott utfört arbete pga bristande kunskap eller kompetens är emellertid inte grund för uppsägning.

I sammanhanget kan påpekas att vid tvist med arbetsgivaren om arbetsskyldigheten kan facket hävda tolkningsföreträde enl MBL § 34. Medlemsskap kan därför vara tillrådligt.
Citera
2010-12-28, 00:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Är du anställd som arbetare (ej tjänsteman) har du en omfattande arbetsskyldighet inom företagets normala verksamhet och inom kollektivavtalets område. Inom ramen för det kan arbetsgivaren beordra dig att utföra arbete oavsett din utbildning eller kompetens, under förutsättning att åtgärden inte bryter mot lagen i övrigt (t.ex. köra bil utan körkort).

Arbetsgivaren bestämmer med andra ord ensidigt vilken kompetens som krävs för arbetsuppgiften. Kan arbetsuppgiften däremot anses utgöra en risk för hälsa och liv, är arbetsgivaren skyldig enligt arbetsmiljölagen att informera om risken, utbilda för att minimera risken samt att vidta andra nödvändiga åtgärder för att undanröja risken.

Upprepad ordervägran är saklig grund för uppsägning. Mindre gott utfört arbete pga bristande kunskap eller kompetens är emellertid inte grund för uppsägning.

I sammanhanget kan påpekas att vid tvist med arbetsgivaren om arbetsskyldigheten kan facket hävda tolkningsföreträde enl MBL § 34. Medlemsskap kan därför vara tillrådligt.

Ok intressant. Nu har jag inget jobb som riskerar min hälsa utan kontorstjänst. Så med andra ord får arbetsgivaren finna sig i att en uppgift han delegerar till mig, exempelvis att jag ska sammanfatta en undersökning, bedöma en rapport etc kvalitetsmässigt blir som det blir. Som sagt har jag inga problem att ta chefens order men tycker det känns luddigt att han då får finna sig att arbetet kanske blir av undermålig kvalitet om jag så att säga inte har kompetens/låg kompetens på området.
Citera
2010-12-28, 01:34
Medlem
Är det inte bättre att säga till din chef att du saknar kompetens för uppgiften, och därför ej kan göra den på ett bra sätt? Han kanske kan ha förståelse för detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in