2005-08-30, 12:38
Medlem
Hej!

(Först lite bakomliggande historia. Min egentliga fråga kommer längst nere!)

Det är såhär att jag blev bestulen på min bil i mitten av sommaren. Jag har haft mycket i huvudet och även varit bortrest, så jag har glömt ställa av bilen osv. Gjorde det för en vecka sedan. Enligt vilkoren så tillfaller bilen försäkringsbolaget om den inte kommer tillrätta inom 30 dagar, vilket hade gått redan i slutet av juli. Men bilen är under utredning, så jag har inte fått någon ersättning än!

Men jag har fått faktura för försäkring för Aug-Sep och Sep-Okt.
Idag ringde jag mitt försäkringsbolag. Satt i telekö i 20 min, varav jag kom fram till en och förklarade min situation. Hon koppla mig till en skadereglerare, där jag drog hela historien igen. Han hade ingen makt och annulera fakturorna, så han koppla mig till en 3:e person som direkt skicka vidare mig till en 4:e person.
Då hör jag en röst "Det är för tillfället många som ringer nu. Var god ring senare"
Jag blev irriterad som fan och är inte sugen på att ringa dit igen.

Kort och gott! Vad händer om jag skiter i att betala försäkringen? På fakturan står det att om jag itne betalar inom angivet datum så upphör försäkringen. Det är ju precis det jag vill. Men jag vill inte åka på påminelseavgifter och inkassobrev!
Nån som vet vad som händer. Jag vill inte gå och betala 1500/mån i helförsäkring på en bil som vatt stulen sen juni och som jag dessutom inte ens kommer få tillbaka om den hittas, för då tillfaller den försäkringsbolaget!
Citera
2005-08-30, 12:53
Medlem
Arasalls avatar
Skiter du i att betala försäkringen skjuter du ju bara dig själv i foten... Tror du att de kommer att betala ersättning för din bil när du struntar i dem? Ta dig i kragen och ring igen helt enkelt.

Normalt är det väl så att om du struntar i att betala försäkring alternativt inte har någon alls kommer sedermera krav från Trafiksförsäkringsföreningen på den tid bilen varit påställd, och de tar feta avgifter per DAG.
Citera
2005-08-30, 14:45
Medlem
Ogres avatar
Betala! Du får tillbaka pengarna som inte "förbrukats".
Citera
2005-08-30, 14:50
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Hej!

(Först lite bakomliggande historia. Min egentliga fråga kommer längst nere!)

Det är såhär att jag blev bestulen på min bil i mitten av sommaren. Jag har haft mycket i huvudet och även varit bortrest, så jag har glömt ställa av bilen osv. Gjorde det för en vecka sedan. Enligt vilkoren så tillfaller bilen försäkringsbolaget om den inte kommer tillrätta inom 30 dagar, vilket hade gått redan i slutet av juli. Men bilen är under utredning, så jag har inte fått någon ersättning än!

Men jag har fått faktura för försäkring för Aug-Sep och Sep-Okt.
Idag ringde jag mitt försäkringsbolag. Satt i telekö i 20 min, varav jag kom fram till en och förklarade min situation. Hon koppla mig till en skadereglerare, där jag drog hela historien igen. Han hade ingen makt och annulera fakturorna, så han koppla mig till en 3:e person som direkt skicka vidare mig till en 4:e person.
Då hör jag en röst "Det är för tillfället många som ringer nu. Var god ring senare"
Jag blev irriterad som fan och är inte sugen på att ringa dit igen.

Kort och gott! Vad händer om jag skiter i att betala försäkringen? På fakturan står det att om jag itne betalar inom angivet datum så upphör försäkringen. Det är ju precis det jag vill. Men jag vill inte åka på påminelseavgifter och inkassobrev!
Nån som vet vad som händer. Jag vill inte gå och betala 1500/mån i helförsäkring på en bil som vatt stulen sen juni och som jag dessutom inte ens kommer få tillbaka om den hittas, för då tillfaller den försäkringsbolaget!

Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Skiter du i att betala försäkringen skjuter du ju bara dig själv i foten... Tror du att de kommer att betala ersättning för din bil när du struntar i dem? Ta dig i kragen och ring igen helt enkelt.

Normalt är det väl så att om du struntar i att betala försäkring alternativt inte har någon alls kommer sedermera krav från Trafiksförsäkringsföreningen på den tid bilen varit påställd, och de tar feta avgifter per DAG.

Om bilen är avställd är det väl ingen fara?
Citera
2005-08-30, 17:42
Medlem
Citat:

Jag har ju betalt försäkringen för den tiden jag ägt bilen. Men i och med att jag skickat in nycklar och registreringsbevis påskrivet och allt, så borde jag ju inte behöva gå och betala full försäkring idag. Dom sakerna skickade jag in i slutet av juli. Om bilen hittas idag så tillfaller den ju ändå inte mig. Möjligt vis får jag betala försäkringen fram tills den dag jag ställde av bilen. Tror jag ställde av den den 23 aug. Får väl ringa i morgon igen!
Citera
2005-08-30, 18:01
Medlem
Evaristos avatar
Det där med att bilen tillfaller försäkringsbolaget om den inte hittas inom 30 dagar kan väl bara gälla under förutsättningen att du får ut ersättning för den. Om bolaget ersätter dig så ska du ju inte ha tillbaka bilen utöver det.

Om du däremot sumpar försäkringen, och bilen inte kommer tillbaka så får du ta den förlusten själv.

Tillägg: det avgörande måste förresten vara om du hade betald och gällande försäkring vid tiden för stölden. Om du senare säger upp den borde det inte ha nån betydelse. M a o: om fakturan avser försäkring för den tid då bilen blev stulen ska du betala för att få ut ersättning. Annars spelar det kanske mindre roll.
Citera
2005-08-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Det där med att bilen tillfaller försäkringsbolaget om den inte hittas inom 30 dagar kan väl bara gälla under förutsättningen att du får ut ersättning för den. Om bolaget ersätter dig så ska du ju inte ha tillbaka bilen utöver det.

Om du däremot sumpar försäkringen, och bilen inte kommer tillbaka så får du ta den förlusten själv.

Tillägg: det avgörande måste förresten vara om du hade betald och gällande försäkring vid tiden för stölden. Om du senare säger upp den borde det inte ha nån betydelse. M a o: om fakturan avser försäkring för den tid då bilen blev stulen ska du betala för att få ut ersättning. Annars spelar det kanske mindre roll.

Mjo, det är det jag menar. Bilen stals i slutet av juni. Då var den givetvis försäkrad! Försäkringen är betald för dom dagarna i juni + hela juli månad. I slutet av juli, skickade jag in de grejjor som fb ville ha. Kvitto och nycklar etc.
Men fakturorna jag har nu, avser aug tom okt.
Jaja, jag får väl testa ringa i morgon igen. Hatar jävla telefonsupportrar som kopplar en kors och tvärs och ingen har en aning om vem som har hand om vad!
Citera
2005-08-31, 19:27
Medlem
Truxas avatar
Citat:

Jag vet en kille som har en bil som står på en verkstad. Den är oförsäkrad men påställd...
Sist jag räknade på det så ville TFF ha 38000:- Bör vara uppe kring 50000:- nu!
Citera
2005-09-01, 04:33
Medlem
Schnyggves avatar
Jag vet en kille som har en bil som står på en verkstad. Den är oförsäkrad men påställd...

Bra där!
Citera
2005-09-01, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa

Ok. Jag får väl se till och betala in försäkringen för aug-månad. Jag ställde av den den 23 aug. Alltså borde jag väl inte behöva nån försäkring framöver? Som sagt så är bilen fortfarande under utredning. Vill ju inte betala mer än nödvändigt. Och jag kan aldrig tänka mig att fb är ärliga och medger om man betalt något i onödan!
Citera
2005-09-01, 05:08
Medlem
Om du ställt av den 23/8 kommer det nog ett nytt inbet kort fram till den 23/8 Bara att avakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in