2010-12-24, 22:08
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Verkar inte som om bibeln pratar om Jesu mor Maria efter korsfästelsen, men finns det några andra källor på när och av vad hon dog av? Spekulationer?

Konstigt att man inom den kristna kyrkan har en dag för då hennes själ for upp till himlen men att man inte har hittat på någon anledning till dödsfallet.
Citera
2010-12-24, 22:18
Medlem
ChriizZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyXray
Verkar inte som om bibeln pratar om Jesu mor Maria efter korsfästelsen, men finns det några andra källor på när och av vad hon dog av? Spekulationer?

Konstigt att man inom den kristna kyrkan har en dag för då hennes själ for upp till himlen men att man inte har hittat på någon anledning till dödsfallet.
Jadu det är konstigt.. har faktiskt aldrig tänkt på hur hon dog tills jag såg din tråd, nu när man tänker på det så vill man ju veta
Citera
2010-12-24, 22:21
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChriizZ
Jadu det är konstigt.. har faktiskt aldrig tänkt på hur hon dog tills jag såg din tråd, nu när man tänker på det så vill man ju veta

Med tanke på hur viktig både hon och döden är i kristendomen (framförallt katolicismen) så är det faktiskt rätt konstigt..
Citera
2010-12-24, 22:23
Medlem
ChriizZs avatar
Citat:
Med tanke på hur viktig både hon och döden är i kristendomen (framförallt katolicismen) så är det faktiskt rätt konstigt..
Troligen får vi aldrig veta svaret på hur hon dog
Citera
2010-12-24, 22:29
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Citat:

Har knappast stoppat dem som hittar på nytolkningar av religioner förut att vi faktiskt inte VET någonting.
Det som är spännande är väl kanske egentligen varför ingen har hittat på en förklaring tidigare? Fast å andra sidan kanske det var en högst spektakulär död vid 73 års ålder av ålderdom. :P
Citera
2010-12-24, 22:35
Medlem
danneohs avatar
Citat:

Troligen för att hon aldrig levt.

Nåväl, jag tror hon blev knivhuggen av någon logiskt tänkande människa som insåg att religion bara var ett stort skämt
Citera
2010-12-24, 23:20
Medlem
bombaccis avatar
Om jag inte missminner mig helt fel, så togs hon upp till himlen, orörd och utan att ha syndat.

Detta är dock lite knasigt då det enligt bibeln står att Jesus hade flera syskon. Så om inte dessa bröder och systrar blev avlad av den helige ande med ( då borde det väl ha funnits fler gudsson och gudsdotter...?). Så blev hon ju betäckt enligt gängse normen och bör ha syndat trots allt.

Tycker inte det är någon big deal, men när jag påtalat detta för andra så har de protesterat men inte kommenterat bibeltexten.
Citera
2010-12-25, 09:28
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Om jag inte missminner mig helt fel, så togs hon upp till himlen, orörd och utan att ha syndat.

Jag tolkade det som att hon dog som oskuld och sen togs upp till himlen, men visst, det är ju möjligt att tolkningen ska vara att hon liksom dog på himlafärden eller fortfarande lever där uppe..

Kul i sammanhanget är att i norska nya översättningen av bibeln sägs hon vara ung, inte jungfru.
Citera
2010-12-25, 11:20
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Kul i sammanhanget är att i norska nya översättningen av bibeln sägs hon vara ung, inte jungfru.

Japp, det verkar vara en troligare översättning. Vilket judarna iofs alltid har hävdat själva.

http://en.wikipedia.org/wiki/Almah
Citera
2010-12-25, 11:27
Medlem
proconsuls avatar
Det var väl så att hon flög upp i himlen? Som en nyårsraket, tjoff, lättade från jorden och for upp i skyn utan att dö först. Som jesus på kristi himmelsfärdsdag.
Citera
2010-12-25, 13:49
Avslutad
Citat:

En annan kul grej är att man har översatt på det sättet sedan 1917 års svenska översättning.
Citera
2010-12-25, 14:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Japp, det verkar vara en troligare översättning. Vilket judarna iofs alltid har hävdat själva.

http://en.wikipedia.org/wiki/Almah

Det är inte säkert att judarna hade någon särskild uppfattning om saken, innan kristendomens framträdande.
Det säger jag eftersom judarna själva översatte ordet 'almah' till 'parthenos' i sin grekiska översättning Septuaginta, ett par århundraden innan kristendomerns framträdande.

Saken är den att ordet parthenos kan beteckna både en jungfru och en ung kvinna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in