2010-12-24, 15:21
Medlem
Blefss avatar
alla vet ju hur ett ritat hjärta ser ut, ser verkligen inte ut som det gör i verkligheten.

Hur kommer det sig att hjärtat är ritat på helt fel sätt?

Är det för att de ska se finare ut än verkligheten?
Citera
2010-12-24, 15:28
Medlem
detta funderade jag över för ett tag sedan.
mycket bra fråga faktiskt..

hade vi ritat ett hjärta som det är så hade det inte varit romantiskt eller fint eller vad man ska säga...
Citera
2010-12-24, 15:34
Medlem
DocXs avatar
Men är det så dåligt ritat egentligen? Den klassiska hjärtteckningen är ju mer en symbol för hjärtat och innehåller det mesta hjärtat gör: två sidor (kammare), en tjockare del och en spets (apex på latin). Dessutom, om man på ett riktigt hjärta klipper upp förmaken och viker ut dem åt sidorna så får hjärtat en form som påminner mycket om symbolen. Hjärtat är nämligen en tvinnad muskel.

Och man kan ju inte sätta sig och snabbrita en oformlig klump av kött. Man behöver en tydlig symbol som alla förstår. Jag tycker den är perfekt.
Citera
2010-12-24, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balerina
detta funderade jag över för ett tag sedan.
mycket bra fråga faktiskt..

hade vi ritat ett hjärta som det är så hade det inte varit romantiskt eller fint eller vad man ska säga...

Fast vi är endast lärda att tolka hjärtats symbol som romantiskt, frågan är snarare vem fan det var som kom på hjärtats "kärleksfulla" form.
Citera
2010-12-24, 15:36
Medlem
Kaptenkirks avatar
i Illustrerad vetenskap finns just den frågan, kommer inte ihåg svaret nu men den finns där.
Citera
2010-12-24, 15:38
Bannlyst
Ett hjärta ser väl ut lika mycket som ett hjärta som en stjärna ser ut som en stjärna
Citera
2010-12-24, 16:01
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junip
Fast vi är endast lärda att tolka hjärtats symbol som romantiskt, frågan är snarare vem fan det var som kom på hjärtats "kärleksfulla" form.

Den romantiska tolkningen började väl inte med symbolen. Om vi hade valt att förknippa hjärtsymbolen med sjukdom och död så hade den betytt det. På sjukhus är det nästan så, eftersom alla akuthjälpmedel för hjärtstopp är märkta med hjärtsymbolen, och de flesta vars hjärta stannar dör trots upplivningsförsök. Typ 90%. Rätt fjärran från amerikanska serier där "CLEAR!" är samma sak som räddning.

Att förlägga människans starka känslor av kärlek, hat och känslomässig styrka till mitten av bröstkorgen är en gammal och allmänmänsklig tradition. Hjärtchakran i kinesisk/indisk tradition, äta hjärtan av fiender för att få deras mod...
Man kan tänka att hjärtat är den del av den kroppsliga rektionen på upphetsning som vi känner mest-pulsen ökar.

Och kärleken existerade inte ens som begrepp i Europa innan romantiskt inriktade barder började lovsjunga den under slutet på medeltiden. Och märkte att folk gillade det. Och betalade mer. Så hjärtsymbolen kanske man i förlängningen kan se som ett av historiens främsta varumärken ...
Citera
2010-12-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Den romantiska tolkningen började väl inte med symbolen. Om vi hade valt att förknippa hjärtsymbolen med sjukdom och död så hade den betytt det. På sjukhus är det nästan så, eftersom alla akuthjälpmedel för hjärtstopp är märkta med hjärtsymbolen, och de flesta vars hjärta stannar dör trots upplivningsförsök. Typ 90%. Rätt fjärran från amerikanska serier där "CLEAR!" är samma sak som räddning.

Att förlägga människans starka känslor av kärlek, hat och känslomässig styrka till mitten av bröstkorgen är en gammal och allmänmänsklig tradition. Hjärtchakran i kinesisk/indisk tradition, äta hjärtan av fiender för att få deras mod...
Man kan tänka att hjärtat är den del av den kroppsliga rektionen på upphetsning som vi känner mest-pulsen ökar.

Och kärleken existerade inte ens som begrepp i Europa innan romantiskt inriktade barder började lovsjunga den under slutet på medeltiden. Och märkte att folk gillade det. Och betalade mer. Så hjärtsymbolen kanske man i förlängningen kan se som ett av historiens främsta varumärken ...

Javisst, intressant och jag håller med.
Men när uppkom symbolen i sig?
Någon måste ha kommit på idéen att förknippa symbolen med kärlek, sådant kommer inte naturligt. Om jag spontant målar upp en symbol och säger att den står för någonting krävs möjligen marknadsföring, men i samtiden är både ordet 'hjärta', vad det gör och vad det sedermera står för, all marknadsföring som krävs..?
Man kan tolka dess funktion som i ett av kärlekens syfte, helt enkelt.
Citera
2010-12-24, 16:19
Medlem
diemydarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DocX
Men är det så dåligt ritat egentligen? Den klassiska hjärtteckningen är ju mer en symbol för hjärtat och innehåller det mesta hjärtat gör: två sidor (kammare), en tjockare del och en spets (apex på latin). Dessutom, om man på ett riktigt hjärta klipper upp förmaken och viker ut dem åt sidorna så får hjärtat en form som påminner mycket om symbolen. Hjärtat är nämligen en tvinnad muskel.

Och man kan ju inte sätta sig och snabbrita en oformlig klump av kött. Man behöver en tydlig symbol som alla förstår. Jag tycker den är perfekt.
Du är ju för fan efterbliven. Om man klipper i hjärtat kan man väl få det att likna vad fan som helst?
Citera
2010-12-24, 16:51
Medlem
Kanske är långsökt men.. Det har inget att göra med när man förklarar hur ett hjärta ser ut med handen så bildas ett hjärta. blev rörigt... kolla bild:

http://3.bp.blogspot.com/_IrMicj_asfg/SDbadJqqF1I/AAAAAAAABb8/kXjIl5dZtCM/s400/hj%C3%A4rta.jpg
Citera
2010-12-24, 17:58
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balerina
Inte? Jag tycker att den här bilden är en av de finaste jag har sett.
Citera
2010-12-24, 18:01
Medlem
DocXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diemydarling
Du är ju för fan efterbliven. Om man klipper i hjärtat kan man väl få det att likna vad fan som helst?

Det är inte lätt att förstå texter om form om man saknar spatial intelligens, så du är ursäktad för att du är så otrevlig och dum i huvudet. Det är inte ditt fel, det är antagligen medfött. Men om du inte kan hänga med när de vuxna pratar får du gå och sitta vid barnbordet.

Du har tydligen aldrig dissekerat ett hjärta, men mamma kanske har låtit dig skära i steken någon gång? Ett hjärta är precis som vilket kött som helst separerat av bindvävsstråk. Om man snittar upp det efter de stråken och lägger det på ett bord får det en form som påminner mycket om den klassiska hjärtsymbolen. Om du tror att det går att klippa till ett hjärta till vilken form man vill så uppmanar jag dig att köpa ett kohjärta och försöka. Ta gärna bilder på resultatet sedan, det kan bli kul att se hur efterblivet det blir.

Både egyptierna och grekerna var mycket skickliga anatomer- de visste hur ett hjärta är konstruerat. Om det är därifrån symbolen kommer eller inte låter jag vara osagt, men det är kanske inte så långsökt. Hjärtat är som jag skrev tidigare en tvinnad muskel- med det menade jag (så att du också kan förstå) att det är konstruerat som två ihåliga muskelkoner som är tvinande ett halvt varv. Om man tvinnar ut dem genom några skickliga snitt så får det formen av två koner liggande bredvid varandra, dvs rätt mycket som den klassiska symbolen.

Och så ett annat råd: jag kan inte ett jota om dataprogrammering. Därför går jag inte in i systemutvecklingsforumet och är kaxig och otrevlig, utan jag förutsätter att folk som pysslar mycket med det kan mer än jag. Om jag är där så ställer jag frågor istället för att komma med påståenden, det är mycket mera givande. Pröva någon gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in