Citat:
Ursprungligen postat av
-big kahuna-
Det verkar helsnurrigt detta. Vilken person skulle INTE kontakta polisen ifall man hittade ett skelett i strandkanten eller i sitt nät, utan istället bära upp det på land och slänga det i ett värn? Jag tror knappt en sådan människa finns, åtminstone inte på en sådan plats (ute på en öde ö i skärgården).
Jag tror snarare att den som hittat benen inte förstått att de var från en människa och slängt undan dem, men det förutsätter att skelettet var långt ifrån komplett. Finns det uppgifter om hur komplett skelettet var? Att det fanns spår att ha legat i vatten osov vet jag, men hur mycket fattades?
Huvudet återfanns med resten av kroppen, bl a bålen, så att ta miste på människa och djur är det knappast tal om. Däremot saknades alla tänder. En otäck detalj. Som dessutom har försvårat, eller rent av gjort identifiering omöjlig?
En teori polisen hade var att kvinnan skulle ha mördats och styckats ombord på en Finlandsfärja. Därefter skall kroppen ha dumpats från färjan. Kanske har den senare flutit i land på Österskär? Eller på något sätt upptäckts av någon, som av okänd anledning slängt delarna i skyttevärnet?
Inslag i
Veckans brott om fallet, f o m 33:44:
https://www.youtube.com/watch?v=SlnQG9vmOfk&t. Dessvärre försvinner ljudet i videon emellanåt.
Tillägg: Uppgifterna ovan, om bl a huvudet, hämtade jag från de tidningsartiklar man kunde skymta i
Veckans brott-inslaget. Men enligt senare uppgifter, fanns inget kranium. Från Norrtelje-tidning 2017-07-25:
Citat:
...
Det var ingen kropp. Det var ett skelett, fast det saknades många delar. Det fanns inget kranium, och inget bäcken eller ben. Ena armen var borta också, säger Anders Söderman och fortsätter:
– Skelettdelarna var enbart en bit av en torso. En del av sträckan mellan bäckenbenet och axlarna. Och en halv arm.
...
Som skribenten
big kahuna skrev för några år sedan, så tog ovanstående Söderman mycket riktigt fel först på skelettdelarna. Han trodde att det var ett rådjur som "virrat" bort sig och dött, innan han tittade närmare på delarna.
En annan teori som framförs i Norrtelje Tidning-artikeln är att kvinnan skulle kunna ha trillat överbord från en Finlandsfärja, och slitits sönder av motorpropellrarna. Där av "styckningen".
En teori som skall ha varit "populär" bland lokalbefolkningen, går ut på att en tjuvfiskare skall ha fått skelettdelarna i sitt nät. P g a sin allmänna ovilja att tala med polis, dumpade han istället delarna på Österskär.
Forskare vid Uppsala universitet undersökte kroppen, och kunde få fram att kvinnan varit mellan 40 och 50 år då hon avled, hon var av östeuropeiskt ursprung och hade fött barn.
Enligt Mats Pettersson, utredare vid polisens Cold case-grupp, rör det sig med största sannolikhet om mord. Det finns en speciell omständighet i utredningsmaterialet som tyder på detta. Men eftersom det råder förundersökningssekretess, kan Pettersson inte berätta vad det rör sig om för omständighet.