2010-12-22, 21:04
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Jag tycker att det är en utmärkt vodka om man jämför med uddamärken man köper i Danmark eller Tyskland.
Skulle man rent av kunna säga att det är en finsprit?
Trots priset så smakar den bra och ger en minimal baksmälla, bara att man knappt får baksmälla bevisar att den är bra destillerad.
vad säger ni, är Explorer bra vodka, eller inbillar jag mig bara då jag alkoholiserar mig mot ångest?
Citera
2010-12-22, 21:15
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.E.R.D
Jag tycker att det är en utmärkt vodka om man jämför med uddamärken man köper i Danmark eller Tyskland.
Skulle man rent av kunna säga att det är en finsprit?
Trots priset så smakar den bra och ger en minimal baksmälla, bara att man knappt får baksmälla bevisar att den är bra destillerad.
vad säger ni, är Explorer bra vodka, eller inbillar jag mig bara då jag alkoholiserar mig mot ångest?

Tycker den har en ganska tråkig smak, inte för att man märker jättemycket skillnad när man blandar ut den, men finsprit skulle jag inte vilja sträcka mig till. Tycker den håller ungefär samma klass som Jelzinvodkan man köper på bag-in-box i Tyskland.
Citera
2010-12-22, 21:17
Medlem
Fredrikb82s avatar
En känd vinkännare som jag inte kan namnet på sa att det inte fans någa "dogs" bland vinsortimentet.
Det samma kan nog sägas för spriten. Det finns helt enkelt inte så låg kvalitet på Systembolaget som det finns utomlands.

Anledningen är skattesystemet, grundpriset är så högt i Sverige att en dålig/billig produkt inte är så mycket billigare än en "ok" produkt att det skulle motivera ett köp.
Citera
2010-12-22, 21:17
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyXray
Tycker den har en ganska tråkig smak, inte för att man märker jättemycket skillnad när man blandar ut den, men finsprit skulle jag inte vilja sträcka mig till. Tycker den håller ungefär samma klass som Jelzinvodkan man köper på bag-in-box i Tyskland.
Jag tänkte mig mer om man dricker den bar, Smirnoff är tex sämre i smaken.
Citera
2010-12-22, 21:19
Medlem
Finsprit är det nog inte men en underbar suparsprit är det i alla fall. Båtdricka funkar i alla väder
Citera
2010-12-22, 21:27
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lussekatt
Finsprit är det nog inte men en underbar suparsprit är det i alla fall. Båtdricka funkar i alla väder
Vad kan räknas till finsprit egentligen?
För mig är en minimal baksmälla plus att det inte smakar finkel.
Det finns finsprit som jag inte räknar som finsprit, tex en del Cognac från svenska leverantörer, fy fan.
Citera
2010-12-22, 21:29
Medlem
nero1s avatar
Jag tycker Explorer är helt okej dricka! Vill även minnas att Explorer vann ett blindtest som Göteborgs-Posten gjorde för ett tag sedan.
Jag och några kompisar satt och drack vodka förra helgen. (Vi dricker jämt rent, ingen jävla slödryck).
Vi började med en sjuttis Explorer. Den gick hur fint som helst att dricka utan groggvirke. (gott är ju att ljuga, men säg vilken vodka som är gott??).
När den var slut så gick vi över till sjuttis Koskenkorva.. FY FAN!!! Vad vidrig den är i jämförelse mot Explorer!! Smakar fan karlssons-klister, blandat med lacknafta! Smakillnaden var extremt tydlig, eftersom vi gick över till den direkt från Exploren. Koskenkorvan smakade så illa så vi var tvungna att blanda ut skiten. Det enda vi hade till hands var Fun-Lightsaft med tropiska frukter..
Så ställt mot Koskenkorva så är Explorer vekligen finlir. Min personliga favorit är dock Kron-vodka..
Citera
2010-12-22, 21:30
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Jag tycker Explorer är helt okej dricka! Vill även minnas att Explorer vann ett blindtest som Göteborgs-Posten gjorde för ett tag sedan.
Jag och några kompisar satt och drack vodka förra helgen. (Vi dricker jämt rent, ingen jävla slödryck).
Vi började med en sjuttis Explorer. Den gick hur fint som helst att dricka utan groggvirke. (gott är ju att ljuga, men säg vilken vodka som är gott??).
När den var slut så gick vi över till sjuttis Koskenkorva.. FY FAN!!! Vad vidrig den är i jämförelse mot Explorer!! Smakar fan karlssons-klister, blandat med lacknafta! Smakillnaden var extremt tydlig, eftersom vi gick över till den direkt från Exploren. Koskenkorvan smakade så illa så vi var tvungna att blanda ut skiten. Det enda vi hade till hands var Fun-Lightsaft med tropiska frukter..
Så ställt mot Koskenkorva så är Explorer vekligen finlir. Min personliga favorit är dock Kron-vodka..
Exakt, det är som kläder, det är märket som säljer, inte kvalitén.
Citera
2010-12-22, 21:48
Medlem
Streckkodens avatar
Explorer smakar hemskt. Absolut är absolut mycket bättre i smaken
Citera
2010-12-22, 21:54
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Wikipedias beskrivning passar bra här

Citat:
Explorer Vodka är en svensk vodka tillverkad av Vin & Sprit med 37,5 % alkohol. Förutom med neutral vodkasmak finns den i följande smaker: neutral, jordgubb, lingon, lingon-blåbär, äpple-kardemumma och apelsin-vanilj. Explorer har funnits sedan 1958. Den tillverkades vid Vin & Sprits fabrik i Sundsvall. Den kända explorerflaskan med ett vikingaskepp på etiketten designades av Sigvard Bernadotte.

I samband med att Vin & Sprit köptes av Pernod Ricard 2008 hamnade Explorer Vodka, i likhet med Vin & Sprits övriga varumärken, i Pernod Ricards ägo. I februari 2010 meddelades att Pernod Ricard sålt Explorer Vodka, Blossa glögg och ytterligare ett antal varumärken till finska Altia, under förutsättning att konkurrensmyndigheterna ger sitt godkännande.[1]

Uttrycket halvböj är en yrkesterm, som användes av butikspersonalen på systembolaget, då denna vara var en av storsäljarna, hade man dessa flaskor lätt åtkomligt direkt under disken och personalen behövde bara böja sig lite för att få fram en 37:a explorer. Man gjorde en halvböj. En flaska 75 cl kallades helböj.

Den svenske trubaduren Cornelis Vreeswijk har skrivit en sång om ovanstående fenomen, resultatet blev bluesen "Halvböj blues".

En halvflaska sprit kallas även kvarting.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Explorer_Vodka
Citera
2010-12-23, 00:16
Medlem
Juvelidiots avatar
En flaska lägenhetsbråk, boxarvatten m fl...Kärt barn har många namn
Rent historiskt har väl explorer fått sig en ganska bösig stämpel. Man tänker Eddie Meduza-raggare med Gällivarehäng som raglandes i sina träskor halsar seglardrycken rent osv.

De har väl försökt "hippa" till det i o m den nya designen.

Ja frågan är berättigad, vad är finsprit? Smaken kanske inte är sofistikerad men jag skulle säga att all "svensk" vodka/brännvin är finsprit utifrån ett internationellt perspektiv sett. Som någon skrev så finns det inga incitament att kränga skitsprit med alla våra skatter - då köper folk den fina spriten lik förbannat.

Explorer är en kvalitetsprodukt som dock dras med med negativa associationer kring sitt varumärke och därför av de flesta klassas som ful(are) sprit - det är min analys!
Citera
2010-12-23, 00:48
Medlem
failures avatar
Har alltid varit något utav en favorit då den är både billig samt jag blir redigt berusad och ingen baksmälla om jag inte inmundigar mer än ett helrör under en afton. Ingen "finsprit" men den är väldigt ren, 4/5 potatisar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in