2010-12-19, 15:05
Medlem
Förra året var jag ute på landet och högg trä, fick ett litet litet sår längst fram på tummen av en kniv. Jag sköljde såret, satte på plåster och tänkte att det räckte. Efter ca 1 vecka hade jag två röda streck från tummen till armhålan.. Doktorn sa att de var blodförgiftning/infektion i blodet.. Åt penicillin i 10 dagar sen var det bra..

Nu, exakt för ett år sedan har samma symptom kommit tillbaka på tummen: svullnad, irritation (på exakt samma ställe som såret var på) samt rött streck mellan tumme och upp längst hela armen in i armhålan (längst artären antar jag) men denna gång helt utan skada på tummen.. Jag undrar nu vad det kommer ifrån?

Jag har inte skadat tummen så jag har fått sår.

Jag har tre teorier:

1. Jag har någon slags blodsjukdom som gör mig känslig för infektioner (min bror har precis blivit diagnostiserad med Hemokromatos http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemokromatos, lite långdraget men ändå)

2. Jag har fått en liten osynlig öppning och fått in nått skit som sedan utvecklats till en infektion ( detta stöder ju alt 1. lite)

3. Jag är hascrökare, så jag kan ha bränt mig när jag meckade..(?) En liten brännskada har tryckt sig in och skapat en infektion? Kanske kom ett micromilligram hasch in?

Vad tror ni?

Har för övrigt träffat en doktor på en jourmottagning som tog ett blodtest och sa att värdena var normala (ingen blodförgiftning), men gav mig penicillin enbart pga att jag berättade om händelsen för ett år sen. Och jag kommer träffa en annan doktor imorgon eftersom det har spridit sig mer och blivit svart längst fram på tummen.
Citera
2010-12-19, 15:34
Medlem
Plastbunkers avatar
Kan ju vara en bra idé att kolla om du har hemokromatos också. Är väldigt lätt att detektera då man bara kollar de olika järnvärdena i kroppen mäts. Men du kanske har kollat detta redan? Levern kan faila annars på lång sikt.

Varför du fått en ny sepsis på samma ställe vet jag faktiskt inte, men har tummen börjat bli svart borde du åka in på akuten och få det åtgärdat direkt så du slipper amputera tummen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in