Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Att människor dör under polisingripanden är tydligen välkänt i USA. Där har man ett namn på det, när personer dör efter ingripandet, till synes utan anledning:
Excited Delerium är namnet på tillståndet.
[...]
Det svenska namnet på samma fenomen är "positionsasfyxi", vilket på ren svenska blir lägesbetingad syrgasbrist. Typ. I klartext handlar det om att kroppen pga sitt läge inte kan tillgodose behovet av syre och fenomenet är välkänt även i Sverige. Psykiatrin har ett eller ett par fall per år, Polisen har nått fall då och då, dock inte lika ofta och Kriminalvården har inte haft nått på 10 år så vitt jag vet. Förhoppningsvis eftersom man jobbar aktivt med frågan.
Tänk er lungorna som en tvättsvamp, med luft i lungorna (inandning) är "svampen" obelastad och vid utan luft (vid full utandning) blir de som en hopkramad "svamp". Eftersom det finns ett tryck på bålen kommer inte lungorna att kunna fyllas med luft igen efter utandning. Slut på luft skapar panik (om du inte tror mig, prova) och ökat motstånd vilket med miffon i bestämmandepossition runt omkring den som skall omhändertas leder till nått vi kan kalla en negativ spiral. Simple as that.
Riskfaktorer är bl.a. påverkan av droger, dålig allmänkondition, dåligt hjärta och om man är "fetlaggd". Det senare påverkar situationen eftersom de inre organen, tarmar å skit, lägger ett tryck mot mellangärdet och då ytterligare begränsar lungornas frihet. Det innebär också att det kan räcka med en bojning på rygg med placering på mage för en i dålig form med stor mage och som har jobbat med motstånd en stund att riskera att hamna i en problematisk situation. Helt utan tryck. Lägger man dessutom på tryck så ökar givetvis riskerna. Ibland räcker det inte heller med att släppa upp personen för att avbryta ett påbörjat skeende.
Det finns tekniker för att placera folk liggande utan att lägga tryck över bålen, används i vart fall av vissa delar av psykiatrin i Norge och på test av psykiatrin i delar av Sverige (Stockholm + Värmland?), dock alldeles för få. Polisen har enligt vissa uppgifter en tumregel om att ingen skall placeras på mage över 30 sekunder. Om det finns upptaget i något ingripandekompendium vet jag inte men jag tar gärna uppgiften från den som vet. Det finns inga motsvarande nationella regler för Psykiatrin eller Kriminalvården.
Man kan tycka vad man vill om T's uppförande före och under ingripandet men jag ställer i alla fall högre krav på den som skall omhänderta än den som skall omhändertas. Klarar man inte det är man fel man (eller kvinna) på fel plats - oaktat om man kan anses inkvoterad eller inte. För den som har en annan syn på saken vill jag minnas att ica söker timvikarier för att packa frysvaror..